Jeg har i en længere periode taget kontanter fra kassen der, hvor jeg arbejder. Det er nu blevet opdaget og jeg skal til samtale med min arbejdsgiver. Hvad skal jeg forvente udover bøde og fyrreseddel?
Hej
Jeg er 16-årig dreng der i en længere periode har taget kontanter fra kassen der hvor jeg arbejder ved falske flaskebonner. det er nu blevet opdaget og jeg skal til samtale med min arbejdsgiver og coop. det drejer sig om ca 3000 – 4000 kr.
Jeg fortryder alt der er sket så inderligt, og lige nu kan jeg slet ikke forstå hvad det er jeg har gjort, da jeg normalt er en virkelig god dreng, med god moral, gode karrakterer, vellidt blandt alle osv.
Hvad skal jeg forvente udover bøde og fyrreseddel?
Mvh. den skamfyldte og ullykkelige dreng

(Dreng, 16 år)
Hej den skamfyldte og ulykkelige dreng
Tak for dit brev. Jeg er ked af at høre, at du har dummet dig. Og jeg kan forestille mig, at det svært at være dig lige nu.
Du spørger, hvad du kan forvente ud over en bøde og en fyreseddel? Det kan jeg desværre ikke svare dig på. Det må din arbejdsgiver og Coop hellere selv svare på. Men jeg tror nu ikke, at der sker mere end det.
Du bestemmer over din fremtid
Du har dummet dig. Det ved du godt. Og det er desværre det eneste, som du ikke kan gøre noget ved nu. Men du kan til gengæld selv bestemme, hvordan du nu reagerer på det.
Og derfor synes jeg, er det rigtigt positivt, at du fortryder det og skammer dig. For det kan forhindre dig i at gøre det igen. Hvis du var ligeglad med det var jeg straks mere bekymret. Hvad skulle så stoppe dig en anden gang? Og heldigvis er du kun 16 år og du har hele livet foran dig. Mange i din alder har før prøvet at dumme sig gevaldigt og så komme oven på igen.
Nu har du chancen for at vise, at det var en fejl og at det ikke er sådan du er. Det kan du beslutte dig for nu.
Vær ærlig
Jeg synes, at du skal fuldstændig ærlig, når du skal til møde på arbejdet. Sig det som det er og indrøm din fejl. Du kan evt. også sige, at du gerne vil betale pengene tilbage – måske på en afdragsordning. Så kan du få sagen lukket og begynde at kigge fremad igen.
Har du nogen at tale med om det?
Jeg spekulerer på, om du har nogen at tale med om det. Dine forældre og venner fx? Ligesom du har fortalt om det til brevkassen her, synes jeg, at du skal være åben omkring det overfor i hvert fald dine nærmeste. Hvis andre kender til det, kan hjælpe dig op, hvis du er lidt i kulkælderen.
Folk vil sikkert blive overraskede og skuffede – måske sure. Og det er også okay. Så må du bare vise dem, at det var en fejl. Og det er stærkt at stå frem og sige, at man har begået en fejl. Måske kan andre også lære noget af det.
Du kan få nogle fif til at åbne op i de to guides Snak med dine forældre om svære ting og Sådan snakker du med din ven om svære ting.
Held og lykke med det hele
Med venlig hilsen Mindhelper