Hej Mindhelper
Jeg tror jeg er skizofren og har angst og depression, har også problemer med mad og selvskade men mine forældre gider ikke at gøre noget ved det og min lærer kan jeg ikke stole på, hvad kan jeg gøre for at kunne snakke med nogle eller få hjælp fordi jeg har det ikke godt og jeg ville bare ha det bedre

(13 år)
Kære dig,
Det lyder til, at du står i en rigtig svær situation lige nu. For det kan være mega svært, når man har det skidt, men ikke føler, at dem omkring én gør noget for at hjælpe.
Derfor er jeg også virkelig glad for, at du har skrevet til os, for den situation skal du ikke stå alene med.
Du skal ikke stå med det alene
Selvom det kan føles rigtig svært og håbløst, når man står i en svær situation, så skal du vide, at der heldigvis er rigtig mange steder, du kan få hjælp.
Når man har det svært, så er det mega vigtigt, at man får sagt det højt. Derfor er det vigtigt, at du får talt med nogle voksne, som kan hjælpe dig.
Kan du tale med en voksen i din familie?
Du skriver at dine forældre ikke hjælper dig. Men jeg kommer til at tænke på, om der mon er en anden voksen i din familie, som du kan tale med?
For i nogle familier er det ikke altid forældrene som er bedst til at hjælpe, men det betyder ikke, at der slet ikke er nogen der kan.
Det kunne for eksempel være en moster, onkel, bedstemor, kusine eller en helt femte. Det vigtigste er, at det er en du stoler på og er tryg ved.
Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal fortælle dem, hvordan du har det, så kan du vise dem dit spørgsmål du har skrevet til os.
Her beskriver du nemlig rigtig godt, hvordan du har det.
Du kan få hjælp hos Børnetelefonen
Et sted, du også kan få hjælp og rådgivning, er hos Børnetelefonen.
Børnetelefonen taler hver eneste dag med børn, som har brug for at tale med en voksen, de kan stole på. For hos Børnetelefonen kan du være helt anonym.
Du kan både skrive til dem på SMS, onlinechat, til deres brevkasse eller ringe til dem på telefonnummeret: 116 111.
De frivillige som sidder og svarer inde hos Børnetelefonen er helt vildt søde. Så dem kan jeg varmt anbefale.
Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade
Et andet sted du også kan søge hjælp, er hos Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade.
De ved nemlig rigtig meget om, når man har problemer med mad og selvskade.
Og så kan man faktisk få rigtig meget forskellig hjælp hos dem.
Her kan du både skrive med dem over chat, SMS, i deres brevkasse eller ringe til dem på 70 10 18 18.
Men du kan faktisk også få en fysisk samtale med dem. Her skal du dog have en person over 18 år med. Her tænker jeg for eksempel, at du kunne tale med en voksen i din familie om det?
Det er nemlig virkelig vigtigt at få hjælp, når man har problemer med selvskade og mad.
Kan du tale med en på din skole?
Et sidste sted jeg tænker, det ville give god mening at få hjælp, er på din skole.
De fleste skoler har nemlig en person, der hjælper eleverne, når de har brug for det. Det kunne være en psykolog, en sundhedsplejerske eller en anden vejleder.
Du kan starte med at spørge en af dine lærere, om du kunne tale med skolens vejleder. De ved nemlig helt sikkert mere om, hvem det er. Læren behøver ikke være din klasselærer, det kan være en hvilken som helst lærer. Så længe det blot er en lærer du stoler på.
Og hvis ikke du har en lærer du kan spørge, så kan du altid gå direkte op på kontoret og spørge sekretæren der.
En skolevejleder ved nemlig rigtig meget om, hvordan man kan få hjælp. Derfor er de rigtig gode at snakke med.
For når man har det svært, så skal man sørge for at tale med en voksen om det. Derfor håber jeg, at mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper