Hej Mindhelper
Jeg har længe tænkt på, om jeg har ADHD. Her i sidste weekend tog jeg amfetamin med en veninde. Det skal lige siges, det var 2. gang jeg prøvede at tage stoffer, og det er ikke noget, jeg tænker at gøre igen. Jeg plejer at være ude til kl. 7 om morgenen uden problemer, men denne gang var jeg helt færdig ved 4-tiden og fald i søvn selvom jeg intenst prøvede at forblive vågen. Min veninde, som havde taget lidt mindre end mig, kunne slet ikke sove og var vågen hele natten. Det var først efter et par dage, det gik op for mig, at det måske var underligt, jeg blev så mega træt. Jeg kunne også mærke, jeg følte mig mere ædru og fokuseret efter at ha’ taget det, men sådan har jeg hørt, det er for alle. Hvad tænker I? Hvordan kan det være, jeg blev så træt? Jeg har i lang tid tænkt over, hvorfor jeg mon er så dårlig til at koncentrere mig og færdiggøre opgaver og hvordan i al verden folk hører og husker alt hvad læren siger. Det ville derfor være rart endelig at finde grunden til det. Jeg håber virkelig, I kan give mig et bedre svar end diverse google søgninger og hjemmelavede youtubefilm!
Kh A 🙂

(Pige, 20 år)
Kære A
Det kan være super forvirrende, når stoffer påvirker en på en anden måde, end man lige har regnet med. Og det kan sætte en masse tanker i gang. Så jeg er glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Til at starte med vil jeg lige skrive, at jeg har slettet dit navn. Det har jeg kun gjort for, at jeg er helt sikker på, at du bliver ved med at være anonym.
Stoffer påvirker forskelligt
Du spørger, hvorfor du mon blev så søvnig af at tage amfetamin, når din veninde blev mega vågen af det og slet ikke kunne sove. Og der må jeg nok være ærlig at sige, at det er svært for mig at give dig et svar på. Men stoffer påvirker os forskelligt. Så selvom der er mange, der oplever at blive kvikket op på amfetamin, så er det ikke sikkert, det er den oplevelse, man selv får. Hvis du har lyst til det, så kan du prøve at tage fat i Netstof.dk. Derinde kan du stille spørgsmål til eksperter, der ved rigtigt meget om stoffer. Og om hvordan de påvirker os. Så det kan være, at de kan give dig et mere uddybende svar. Du kan også være helt anonym derinde, hvis du helst vil det.
Snak med din læge
Det lyder også som om, du længe har gået og tænkt over, om du mon kunne have ADHD. Det kan bare fylde super meget, hvis man har svært ved nogle ting, som det ikke lige virker som om, andre har svært ved. Og så kan det være rigtigt rart at have en forklaring på, hvorfor det mon er sådan. Derfor kan jeg også godt forstå, at du gerne vil have en afklaring på, om det mon kan være ADHD, du kæmper med. Jeg kan ikke svare dig på, om det er ADHD. For at kunne stille sådan en diagnose, skal man nemlig kunne sidde og snakke frem og tilbage med dig om, hvordan det for eksempel er med din koncentration lige nu. Og hvordan det har været, da du var yngre.
Derfor synes jeg, at du skal snakke med din læge om, at du går rundt og er i tvivl om, om du har ADHD. Din læge er nemlig også uddannet til at hjælpe dig, hvis det er noget psykisk, der er svært. Og din læge kan tale frem og tilbage med dig og finde ud af, om det mon kunne give mening at sende dig videre til nogen, som kan hjælpe dig med at finde ud af, om du har ADHD. Der er nogen, der synes, at det er svært at snakke med sin læge om sådan nogle ting. For eksempel fordi det ikke lige er det, man er vant til at gå til lægen med. Men din læge har snakket med mange mennesker, der har haft det svært på grund af mange forskellige ting. Så din læge skal nok gøre sit bedste for at hjælpe dig.
Snak med dine forældre om det
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon nogensinde har snakket med dine forældre om, at du tror, at du har ADHD? Selvom dine forældre ikke kan stille diagnosen, så kan det nogle gange være rigtigt rart at snakke med sine forældre om de ting, der er svære. Og som man går og tænker over. Så får man nemlig lidt luft for sine tanker. Og når man fortæller andre om sine tanker, så får giver man dem også mulighed for at hjælpe en med de ting, som man går og tænker over. Så hvis du snakker med dine forældre om, at du tror, du kunne have ADHD, så behøver du ikke at finde ud af det helt selv. Så kan du også få deres hjælp til for eksempel at hjælpe dig med at tage fat i lægen og snakke med ham eller hende, hvis du ikke har lyst til at gøre det selv.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du passer på dig selv, og at du får snakket med din læge, så det kan blive undersøgt, om du har ADHD. For hvis det er ADHD, så er der heldigvis rigtigt meget hjælp at hente til at gøre hverdagen nemmere.
De bedste hilsner fra en Mindhelper