Hej Brevkasse.
Jeg er en 19 årig pige der er træt af min krop. Jeg føler mig proppet til i hovedet af veninder der sidder med deres store runde flotte former, ideelle piger på de sociale medier og drenge venner der snakker om hvor flotte alle andre piger er med igen flotte former. Er selv desværre en pige der ikke har specielt mange former, men høj.
Generelt prøver jeg, at bilde mig selv ind, at det er okay ikke at have mange former og mange stadigvæk kan være tiltrækkende og flot. Men stadig hver gang jeg trækker blusen op, kommer der en sætning i mit hoved der siger “hvor er dine bryster grimme og små. Hvornår kommer du i puberteten?” -Jeg ved udemærket godt, at det er dumt og latterligt jeg siger den sætning, men jeg kan ikke lade hver.
Jeg er endda bange for, at have seksuel samleje, fordi jeg er bange for at blive nedgjort og hånet for mine små former. Jeg er en pige der går meget op i et naturligt udseende, men jeg føler jeg har brug for, at få en operation med mine bryster, hvis jeg nogensinde skal blive glad for dem. Men jeg tør ikke gør det, for så ved jeg at jeg ikke er naturlig mere og jeg er bange for at der er noget det går galt.
Jeg er en pige der har rigtig mange gode drengevenner, som jeg holder meget af. Men alligevel bliver jeg meget påvirket og ked af det, når de begynder at snakke om hvad de synes der er tiltrækkende ved piger og hvor flot de synes en pige er/var, hvor jeg så IGEN kan se hun udfylder alle de fucking uopnåelige idealer der er nu om dage (undskyld mit sprog)
Jeg er træt af, at føle som jeg gør. Jeg går aldrig uden BH, fordi jeg ikke vil have at folk ser hvor små mine bryster egentlig er. Jeg kan ikke engang finde på, at vise dem til min veninder eller mor. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for kan mærke at det begynder at tage mere og mere på min selvtillid her på det sidste. Håber i kan hjælpe.
KH – M

(Pige, 19 år)
Kære M
Det lyder virkeligt som om, du har det svært med din krop. Så jeg er så glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er så vigtigt ikke at gå alene med de svære tanker og følelser.
Det er helt normalt
Når jeg læser dit brev, kan jeg virkeligt mærke, hvor svært du har det med din krop. Og jeg forestiller mig, at det må være så hårdt at have det sådan. Men jeg synes også, du skal vide, at det faktisk overhovedet ikke er unormalt at have det svært med sin krop – desværre. Det er der rigtigt mange, der oplever – og der er måske især rigtigt mange piger, der oplever det. For der er bare så meget fokus på kvindekroppen i medierne. Man ser flotte piger med fyldige bryster og en flot numse over det hele – i reklamer, på Instagram og i diverse tv-programmer. Og så er det bare så nemt at komme til at føle, at ens krop er forkert, hvis man ikke selv ser sådan ud.
Men din krop er ikke forkert – den er helt som den skal være. For vi ser nemlig alle sammen forskellige ud. Det glemmer man bare så nemt, fordi det tit er den samme type kvindekrop, som man ser i medierne. Og når man så også har det rigtigt svært med sin krop, så er det så nemt at få øje på alle dem ude i virkeligheden, der måske også har alle de former, man gerne selv ville have. Fordi det er det, ens opmærksomhed er rettet imod. Og så ser man ikke alle de piger, der faktisk ser lidt mere ud som en selv, men som er helt vildt flotte alligevel. Det er ikke særligt sjovt, og det kan gøre helt vildt ondt.
Sig en pæn ting til dig selv om dagen
Du skriver, at du godt ved, det er dumt og latterligt, at du kommer til at sige til dig selv, at dine bryster er små og grimme. Men jeg synes ikke, at det er dumt eller latterligt. Jeg synes faktisk tværtimod, at det giver virkeligt god mening. For det er den måde, du er blevet vant til at tænke om dig selv på. Så det er den første tanke, der popper op i dit hoved, når du ser dine bryster. Og det forestiller jeg mig virkeligt må gøre ondt. Men man kan faktisk godt øve sig i at prøve at tale lidt pænere til sig selv. Men ligesom med så meget andet kræver det træning. For du har været vant til at tænke grimt om dig selv længe – så det tager tid at lære at vænne sig til at gøre noget andet.
Du kan for eksempel øve dig i, at du skal sige en pæn ting om dig selv, når du kigger dig i spejlet om morgnen. Det kunne for eksempel være: “nej, nogle flotte øjne jeg har.” På den måde øver du dig nemlig i at flytte din opmærksomhed over på nogle af de ting ved dig selv, som du faktisk er tilfreds med. Og du øver dig selv i at lære at tale lidt pænere til dig selv. Det kan godt føles virkeligt fjollet de første mange gange, man gør det. Men prøv at give det en chance alligevel. For det virker faktisk for det meste, hvis man giver det tid nok. Hvis du har lyst, kan du prøve at læse vores artikel om, hvordan man kan blive bedre til at slutte fred med sin krop og sit udseende. Det kan være, der er nogle flere råd i den artikel, du kan bruge.
Har du snakket med dine veninder om det?
Jeg kommer til at tænke på, om du nogensinde har fortalt dine veninder, at du har det så dårligt med din krop? Hvis ikke du har det, så synes jeg, du skal prøve at gøre det. Når man kigger på de der piger med de flotte former, er det nemlig så nemt at komme til at tro, at deres liv må være super nemt, fordi de slet ikke har nogle usikkerheder omkring deres krop. Men hvis du snakker med dine veninder, tror jeg, du vil opdage, at de også kender til det med at være usikker på sin krop. For langt de fleste af os har et eller andet, vi kæmper med. Og hvem ved – måske er der endda nogle af dine veninder, der har kigget på dig og tænkt, at de virkeligt gerne ville være så høj og slank?
Snak med dine forældre
Jeg synes også, du skal prøve at snakke med dine forældre om, hvordan du har det. Det med din krop fylder nemlig mega meget for dig. Og det er så vigtigt ikke at gå alene med de svære følelser. Så kan de nemlig komme til at bygge sig op inde i en, og så kommer de bare til at fylde mere og mere. Men hvis man får snakket med nogen om, hvordan man har det, så kan man få lidt luft for sine tanker. Ligesom man får mulighed for at høre andres tanker om det, man fortæller. Og det kan jo være, der er en af dine forældre, der har et råd til dig, som du kan bruge.
Tag fat i Headspace
Hvis du hellere vil snakke med nogen, der ikke kender dig, så kan du altid tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der altid en frivillig rådgiver klar til at snakke med dig. Du kan snakke med de frivillige rådgivere om alt, hvad der fylder for dig. For hos Headspace er der ikke noget, der er hverken for småt eller for stort. Men Headspace er også et rådgivende tilbud. Så det kan jo også være, at den frivillige rådgiver du kommer til at snakke med, har nogle gode råd til dig, som du kan bruge. Du kan være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du finder ud af, hvordan du slutter fred med din krop. For alle kvindekroppe er perfekte præcis, som de er. Og det er din også. Det håber jeg, du vil prøve at tro på – også selvom jeg godt ved, det er mega svært.
De bedste hilsner fra en Mindhelper