Jeg har barberet mine arme, fordi jeg synes, det var en god idé. Men jeg skal på ferie med min mor, og jeg er bange for, hvad hun siger, når hun opdager det.
Hej
Jeg håber virklig i kan hjælpe mig, jeg har barberret mine arme, lige i øjeblikket syndes jeg det var en god ide, da jeg skal på ferie, men bag efter kom tanken lig, shit hvad liger min mor lige, hun kommer jo til at se mine arme, altså det er bare et sted på kroppen der er ret sværdt at undgå om sommeren, jeg barbere også under arme og ben, men også i bekini lingen, men det er ret nemt at skjule, min mor ved da self at jeg barberre under armene og benene, men jeg er virklig bange for hvordan hun vil tage det.

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14 år
Når man har gjort noget uden at fortælle det til sine forældre, kan man godt blive lidt bekymret for, hvordan de mon reagerer. Også selvom det ikke som sådan er noget, man ikke må. Så jeg er glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er helt normalt
Det er helt normalt, at man begynder at få hår under armene og ved bikinlinien, når man kommer i puberteten. Der er rigtigt mange, der vælger at barbere det væk. Og der er også nogen, der vælger at barbere hårene på benene og armene. Det kan for eksempel være fordi, de ikke synes, at det er pænt at have hår der. Det er helt normalt, at have det sådan. Men det er altså også helt normalt at have hår de steder. Og man behøver ikke fjerne dem, hvis man ikke har lyst til det.
Hvis man ikke har fortalt sine forældre, at man barberer sig, kan man måske godt blive bange for, hvordan de vil reagere, når de finder ud af det. Måske kan man blive bange for, at de ikke forstår det. Eller måske kan man blive bange for, at de ikke synes, at det er nogen særligt god idé. Jeg ved ikke, om der er noget af det, der lyder genkendeligt for dig?Men uanset hvad, tænker jeg på, hvad der er det værste, der kan ske? Din mor er selv kvinde. Så hun kender nok selv til det med at barbere sig. Og det kan godt være, at hun måske bliver lidt overrasket, lige når hun opdager det. Men mon ikke også, hun godt kan forstå dig?
Fortæl det til din mor
Det bedste råd jeg kan give dig, er egentligt, at du selv skal fortælle din mor, at du har barberet dine arme. På den måde kan du nemlig undgå, at din mor bliver lidt overrasket over selv at finde ud af det, hvis hun ikke lige havde regnet med det. Når man bliver overrasket, kan man godt komme til at tale, før man tænker, fordi ens instinkter tager lidt mere over.
Men hvis du har fortalt det stille og roligt til din mor, har du forberedt hende på, at du har barberet dine arme. Og så kan det være, at der er lidt mere ro på, så hun ikke reagerer helt så voldsomt, som hun måske ellers ville have gjort. Hvis du selv fortæller det til din mor, får du også muligheden for at fortælle hende, hvorfor du gjorde det. Og på den måde giver du hende mulighed for at forstå dig. Det kan også være, at det måske kan hjælpe?
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du får taget en snak med din mor, så du ikke skal gå rundt og være bekymret for, hvordan hun reagerer.
De bedste hilsner fra en Mindhelper