Jeg er ikke genert, når jeg er sammen med de veninder, jeg altid går med. Men når jeg er sammen med nye mennesker fra min klasse, bliver jeg rigtigt genert.
Hej Mindhelper
Jeg er rigtig genert og føler mig utrolig genert i forhold til min klasse. Sammen med mine venner (dem som jeg altid går med) er jeg ikke genert, det er mest når jeg skal snakke med nye fra min klasse eller når der er familie sammenkomst. Jeg bliver irreteret på mig selv over at jeg ikke bare kan være mig selv. Har læst jeres gode råd, men synes jeg har prøvet det som der stod.

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14 år
Det lyder mega irriterende, at du bliver så genert sammen med nye menneske, at du ikke føler, du kan være dig selv sammen med dem. Så jeg er rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er helt normalt
Jeg kan godt forstå, du synes det er mega irriterende, at du bliver så genert, når du er sammen med nye mennesker. Men faktisk er det fuldstændigt normalt, at man føler sig mere genert, når man er sammen med nogle mennesker, man ikke kender så godt. For det er helt naturligt, at man gerne vil gøre et godt indtryk, når man snakker med folk for første gang. Og så kan man godt blive lidt ekstra opmærksom på, hvad andre mon tænker om en. Men hvis du føler, at din generthed spænder ben for dig, skal du tage det alvorligt og få snakket med nogen om det.
Acceptér din generthed
Det lyder, som om du bliver ret irriteret over, at du er så genert. Og det forstår jeg virkeligt godt. Men et af de bedste råd, jeg kan give dig, er faktisk at prøve at acceptere din generthed. Det er sindssygt svært, når du er så påvirket af det, det ved jeg godt. Men prøv at lad det være okay, at du er lidt langsommere om at tø op overfor fremmede mennesker end dine veninder er. For det er der ikke noget i vejen med. Vi mennesker er nemlig bare forskellige på det punkt. Så jeg synes faktisk, du er lidt hård ved dig selv over, at du bliver genert. Du kan læse vores artikel om at dæmpe sin indre kritiker, hvis du har brug for lidt konkrete tips til, hvordan du kan blive bedre til at acceptere dig selv og din generthed.
Og ellers kan jeg desværre kun sige til dig, at du skal blive ved med at øve dig i at være sammen med nye mennesker. For selvom jeg virkeligt gerne ville kunne trylle din generthed væk, så er der ikke nogen nem vej til at overvinde den. Det kræver benhårdt arbejde. Og at man øver sig igen og igen, selvom det er svært i starten. Men på et eller andet tidspunkt skal det nok blive nemmere. Så bliv ved med at øve dig i at bruge rådene fra vores artikel om generthed.
Snak om det
Jeg tog faktisk allerede lidt hul på mit vigtigste råd til dig i det første afsnit. For det er nemlig, at du skal snakke med nogen om, at du bliver så genert, hvis du ikke allerede har gjort det. For det gør dig nemlig rigtigt irriteret. Og det er vigtigt, at du ikke går alene med det, når det fylder sådan for dig. Så får det nemlig lov til at gå og bygge sig op og komme til at fylde mere og mere. Det er egentligt ikke så vigtigt, hvem du snakker med. Så længe det er nogen, du er tryg ved. Og som du føler, du kan snakke med. Men du kan se mine forslag til, hvem du kunne snakke med nedenfor:
• Dine forældre: det er altid en rigtigt god idé at snakke med sine forældre, hvis der er noget, der er svært for en. Ens forældre vil nemlig som regel rigtigt gerne vide det, hvis man går og slås lidt med nogle ting. Fordi de bekymrer sig for en og rigtigt gerne vil hjælpe, hvis de kan. Derfor synes jeg også, du skal tage en snak med dine forældre.
• Dine veninder: du kan også prøve at snakke med dine veninder, om at du bliver så genert. Det kan nemlig være, at dine veninder selv har oplevet at føle sig mere genert blandt nye mennesker. Og kan fortælle dig, hvad de gør for at afhjælpe det. Men du kan også prøve at spørge dem, om de ikke har lyst til at gå med i starten, hvis du for eksempel skal snakke med nogle andre fra din klasse. Det kan nemlig tit hjælpe lidt på generthed, hvis man har nogen på sin side, som man er tryg ved.
• Headspace: hvis du har brug for at snakke med nogen, som du ikke behøver se i øjnene igen bagefter, kan du tage fat i Headspace. Headspace er nemlig et anonymt rådgivningstilbud til unge. Og der er du altid velkommen, hvis du har brug for nogen at snakke med. I Headspace møder du nogle super søde rådgivere, der ikke kun snakker med dig. Men også prøver at give dig råd til, hvordan du kan komme videre med det, du kæmper med.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Og så håber jeg på, at du kan finde ud af, hvad du kan gøre for at blive lidt mere okay med din generhed. Du må i hvert fald have alt mulig held og lykke med det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper