Jeg er ikke så glad for min højde. Og de andre fra min klasse og mine bedste venner siger tit, at jeg er lille. Også selvom jeg tit siger stop.
Hej Mindhelper
Jeg er ik så glad for min højre folk i min klasse siger hele tiden at jeg er lille og altmuldigt selv mine bedste venner siger det og jeg siger tit stop til dem og min læge siger at jeg ik kan vokse mere og er 155

(Pige, 15 år)
Kære pige på 15 år
Det er aldrig fedt, når andre kommenterer på dele af en selv, som man faktisk ikke er glad for. Så jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er træls. Og jeg er super glad for, at du har valgt at skrive herind og dele dine tanker.
Sig fra
Som jeg lige har skrevet, kan jeg godt forstå, hvis du synes, det er mega træls, at de andre kommentere på din højde. Derfor synes jeg også, at det er vigtigt, du siger klart og tydeligt fra, når de gør det. Det er nemlig vigtigt at sætte grænser, når der er nogen, der gør noget, som man ikke synes, er rart. På den måde får man nemlig passet ordentligt på sig selv. Når du siger stop, er det også vigtigt, at du fortæller, at du ikke vil have det, fordi du faktisk ikke er særligt glad for din højde. Så det er ikke rart for dig, at de kommentere på den. Jeg tænker nemlig ikke, at folk siger det for at være onde. Og de kan ikke vide, at det faktisk ikke er rart for dig, hvis du ikke fortæller det.
Slut fred med din højde
Jeg får også lige lyst til at fortælle dig, at der ikke er noget i vejen med ikke at være så høj. Jeg forstår godt, at det ikke altid er så sjovt. Men det er absolut ikke mindre rigtigt ikke at være super høj, end det er at være høj. Det er bare en del af, hvordan du ser ud. Og det kan du ikke gøre for. Derfor synes jeg også, du skal prøve at læse vores artikel om at slutte fred med sin krop og sit udseende. Man kan nemlig godt arbejde lidt med at få det bedre med sig selv. Og du har ikke fortjent at gå rundt og ikke være glad for, hvordan du ser ud. For du er helt perfekt, som du er.
Snak med nogen
Det sidste råd jeg har til dig er, at jeg synes, du skal prøve at snakke med nogen om, at du ikke er så glad for din højde. Det hjælper nemlig at dele sine problemer med nogen. Og det er faktisk også vigtigt ikke at gå for meget alene rundt med de ting, der fylder for en. Desuden tænker jeg, at du hurtigt vil opdage, at du faktisk ikke er den eneste, der har oplevet ikke at være så glad for sin højde. Det er nemlig helt normalt, at man nogle gange kan komme til at føle sig lidt ked af sin højde, hvis man for eksempel er enten lavere eller højere end gennemsnittet. Og mit gæt er, at du ikke er den eneste i din familie, der ikke er super høj. Så du kan jo for eksempel prøve at snakke med dine forældre og høre dem, om de nogensinde har oplevet ikke at være så glad for sin højde.
Jeg håber, at der er en del af mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får fortalt folk, at du ikke vil have, at de kommentere på din højde. Så du ikke hele tiden behøver høre på, at de går rundt og kommenterer på det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper