Hej
Jeg er en pige der i tvivl omkring sig selv. Jeg har aldrig følt, at jeg har fungeret i et piget miljø og har helt klart følt mig bedre tilpas blandt drenge. Jeg har på en måde set mit køn som det svage køn (selvom jeg ved det ikke passer!) og nogen gange har jeg følt det pinligt at være pige.
Jeg har altid været en del at drenge gruppen, men føler at jeg er forhindret i at have samme sociale relation til dem som de andre drenge pga. mit køn. Mest fordi jeg har følt at jeg ikke har kunne tillade at sige/gøre det samme uden det evt. vil kunne misforstås.
Pga. min manglende tilknytning til det feminine, har jeg overvejret at ændre mit udseende til noget mere kønsneutral. Omvendt ville jeg heller ikke skræmme de drenge væk man evt. kunne falde for senere i livet.
Jeg føler mig ikke som en dreng, men heller ikke som en ”pige”. Lige nu har jeg langt hår og går i jeans og sorte band t-shirts. (Er bange for at det her også skræmmer nogen væk)
Hvad skal jeg gøre omkring min udstråling og min opfattelse af køn?
Mvh. en meget fortvivlet “pige”

(19 år)
Kære Du
Det lyder til, at du bokser med en masse svære og forvirrende tanker lige nu. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os. For det er bestemt ikke noget, som du skal gå med alene.
Det giver mening
Du skriver, at du aldrig har følt dig godt tilpas i et piget miljø, og altid har følt dig bedre tilpas blandt drengene. Det kan være hammersvært, når man ikke føler, at man passer ind i den klassiske “pigerolle”. Og man kan måske komme til at sidde med en følelse af at være forkert eller have svært ved at finde sin plads. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du synes, at det er svært at finde ud af, hvad du skal gøre omkring din udstråling og din opfattelse af køn. Men du skal vide, at du langt fra er alene om, at have det sådan.
Roller
Og det er vigtigt for mig at sige, at man ikke behøver at være på en bestemt måde, hverken som dreng eller pige. Opfattelser af tøj og aktiviteter som knytter sig til et bestemt køn er nemlig noget, som er meget afhængig af samfundet og den kultur, som vi lever i. Derfor er det også noget, som godt kan udfordres og ændres. Og der findes mange forskellige måder at føle og udtrykke sit køn på. Derfor er der heller ikke nogen rigtig eller forkert måde at være pige på. Ens køn sidder nemlig ikke i tøjet eller de ting, som man laver.
Jeg kommer til at tænke på, om du kender nogen, som heller ikke lever op til din opfattelse af, hvordan man er en pige eller dreng? Måske en du kender eller måske en kendt person. Nogle gange kan man nemlig komme til at glemme alle nuancerne i køn og udstråling, og så kan det være rart lige at blive mindet om det på den måde.
Identitet
Når jeg læser dit brev synes jeg, at det lyder til, at du er i en proces, hvor du er ved at finde ud af, hvem du gerne vil være. Og det er helt naturligt. De fleste unge går gennem en periode, hvor de er forvirrede og har svært ved at finde ud af, hvem de skal være. Derfor er det med at finde sig selv også lidt af en rejse, hvor man sommetider er nødt til at prøve nogle ting af, for at finde ud af, om det er rigtigt for en eller ej. Derfor eksperimentere mange unge også med forskellige frisure og tøjstile. Og det er meget forskellig, hvor forbundet man føler sig med sit køn. Og følelsen af at være forbundet med sit køn er også noget, som udvikler sig og kan ændres gennem hele livet. Derfor er det heller ikke unormalt at have modstridende følelser, eller have perioder, hvor man føler sig tættere med sit køn end andre.
Og det vigtigste er, at man gør det, som føles rigtig for en selv. Så hvis du kan mærke, at du har lyst til at klippe dit hår af og prøve et mere kønsneutralt udtryk, så tænker jeg, at du skal give det et skud og se, hvordan det føles. Måske føles det helt rigtigt og måske mærker du, at du bedre kunne lide det lange hår, men det er en del af processen. Og uanset hvad, så lærer man noget om sig i selv i processen.
Hvad vil andre tænke?
Det lyder også til, at du er nervøs for, om du kunne komme til at skræmme nogle drenge væk, som du kunne falde for senere i livet. At tænke over, hvad andre tænker om en, er noget, som langt de fleste mennesker gør. Men sommetider kan tankerne om, hvad andre vil tænke også godt holde en lidt tilbage. Og det kan være ret opslidende og anstrengende i længden. Derfor er det også vigtigt at gøre det, som føles rigtig for en.
Når man falder for en, falder man som regel også for mere end fx kun frisuren – man falder for hele personen med alt, hvad de indeholder. Derfor vil ens venner og fremtidige kæreste med stor sandsynlighed kunne lide en uanset, om man har langt eller kort hår.  Måske kan du prøve at vende den om – hvad hvis en af drengene lod sit hår gro eller fik en hestehale eller knold? Ville det ændre din opfattelse af ham?
Snak med nogen om det
Det kan være rigtig hårdt at gå med en masse svære og forvirrende tanker og følelser. Og ofte bliver alt det svære lidt lettere, når man deler dem med andre. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med nogen om, hvordan du har det. Måske har du en god ven, eller en anden som du er tryg ved, som du kunne dele det med?
De fleste personer vil nemlig rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller, at man bøvler med nogle svære ting
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan du også tage fat i Headspace. Hos dem sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige, som altid gerne vil hjælpe og lytte. De er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Så dem kan du trygt tage fat i.
LGBT+ Rådgivningen
Nogle af dem, som er rigtig gode at snakke med, når man går med tanker omkring sin udstråling og opfattelse af køn er de frivillige hos LGBT+ rådgivningen. De ved nemlig en hel masse om køn, seksualitet. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man føler sig i tvivl om sig selv. Man kan både ringe til dem, skrive med dem eller møde fysisk op i et af deres centre. Og uanset, hvordan du kontakter dem, så gør de altid deres allerbedste for at hjælpe og lytte. Så dem kan jeg varmt anbefale dig.
Det kan være mega svært at gå og føle sig forvirret omkring, hvem man er. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender i hvert fald de allervarmeste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper