Efter konfirmationen begynder nogle at få lov til at drikke. Jeg kan godt sige nej tak, hvis jeg ikke har lyst til det. Men hvis alle spørger igen og igen, er jeg bange for, at de vil kalde mig kedelig
Hej, jeg er en pige på snart 14 år.
Efter konfirmationen begynder nogle at få lov til at drikke og nogle af mine venner snakker om at begynde på det. Efter det begynder flere og flere på det tror jeg.
Jeg kan godt sige nej tak hvis jeg ikke har lyst til det, fordi det plejer jeg at være god til, men hvis alle spørge igen og igen er jeg bange for at de vil kalde mig kedelig og kun snakke om det. Selvom jeg jo ikke er kedelig.
Hvad skal jeg gøre?

(Pige, 13 år)
Kære pige på snart 14
Det kan være super svært, hvis ens venner begynder at kalde en kedelig, fordi man ikke vil drikke. Så kan man godt komme til at føle sig udenfor. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Når de andre begynder
Du skriver, at her efter konfirmationen, så er der nogle, der må begynde at drikke. Og det har du måske ikke lyst til. Det er selvfølgelig HELT okay, at du ikke vil drikke. Det må du bestemme helt selv, og det er helt normalt, ikke at føle sig klar, selvom nogle andre måske gør. Det er forskelligt fra person til person. Og det er helt i orden, at du siger fra. Det lyder til, at du er ret god til at sige fra. Og det skal du have stor ros for, for det kan være mega svært, når nogle andre presser på. Så mega godt gået! Det er super sejt, at du ikke lader dig presse.
Men det kan også være svært. For nogle vil måske blive ved med at presse på, og kalde dig kedelig, fordi du ikke har lyst. Men om man drikker eller ej, har altså ingenting at gøre med, om man er kedelig eller ej. Folk der drikker kan sagtens være super kedelige. Og folk der ikke gør kan sagtens være festens midtpunkt. De to ting hænger altså ikke sammen. Det kan dog være super svært at stå imod gruppepres, og du kan læse lidt mere om det her. Der står lidt gode råd til, hvordan man kan håndtere det i artiklen.
Det er fedt, hvis nogen siger fra
Jeg kommer til at tænke på, om du er den eneste i din klasse/vennegruppe, som har det på den måde? Jeg kunne forestille mig, at der nok er andre, der også synes det er for tidligt for dem at begynde. Derfor kan det også være rigtigt fedt, hvis der er nogle der rejser sig op, og siger “Jeg har faktisk ikke lyst til at drikke, men jeg vil vildt gerne feste alligevel”. Så bliver det også nemmere at lade være for dem, der ikke har lyst til at drikke endnu. Måske kan du være den modige, der bliver det gode eksempel på at modstå gruppepres?
Snak med en lærer og snak om det sammen i klassen
Jeg regner med, at dem der kunne finde på at kalde dig kedelig, er dine klassekammerater? Det er i hvert fald tit dem, man begynder at feste med, når man er ung. Hvis det er din klasse, det omhandler – jamen så kunne det måske være en god idé, at snakke med en lærer om, hvordan du har det. Hvis du forklarer en lærer, at der er nogle der vil begynde at drikke, men du stadigvæk ikke har lyst. Så kan i måske aftale, at der kunne blive afholdt et klassemøde omkring det at drikke, og om at det er okay at sige nej tak. Nogle gange kan det være en god idé, at tage snakken sammen med klassen. For så bliver folk tvunget til at tænke lidt over det hele mens de stadig er ædru. Så kan i måske snakke om, hvad der er i orden, når man går til fest. Og om det er okay, at presse andre til at drikke, ved at kalde dem kedelige. Jeg er næsten helt sikker på, at de fleste i din klasse vil synes det er helt okay at sige fra. Og at man ikke skal kaldes kedelig bare på grund af det.
Snak med dine veninder/venner
Jeg tænker, at det kunne være en god idé, at snakke med nogle af dine venner/veninder om, hvordan du har det. Hvis du forklarer dem, at du ikke har lyst til at drikke. Jamen så er jeg næsten sikker på, at de gerne vil hjælpe dig med at sige fra overfor nogle, som kunne finde på at kalde dig kedelig. Det kan også være, at der er nogle af dine venner/veninder, som har det på samme måde som dig. Jamen så kan i jo aftale, at støtte godt op om hinanden, hvis i mærker gruppepres fra de andres side.
Snak med dine forældre
Jeg tænker også, at det kunne være en fin idé, at snakke med dine forældre om, hvordan du har det. For de er måske dem der er allerbedst til at støtte dig. De kan også snakke med læreren for dig, og fortælle at de synes det kunne være en god idé, at tage op i klassen. Ellers kan de også prøve at snakke med de andre unges forældre, så der kan blive lavet nogle aftaler om, hvor meget og hvornår det er okay at drikke. Og at det er helt okay, at lade være.
Det er altid okay, at lade være med at drikke. Det er ens helt egen beslutning, og der er ikke nogle, der skal presse en til at gøre noget, man ikke har lyst til. Derfor kan det også være en rigtig god idé, at få snakket med både voksne og unge inden drikkeriet begynder. Så kan man få aftalt nogle fælles spilleregler, så du ikke risikerer, at føle dig presset til noget.
Jeg synes du er super sej for at sige fra, og jeg er næsten helt sikker på, at der er andre i din klasse, som også vil være glade for det. Jeg krydser fingre for, at det hele kommer til at gå helt fint.
Og så sender vi dig en virtuel high five her fra Mindhelper, fordi vi synes du er sej, hvis du siger fra overfor gruppepres.
De venligste hilsner fra en Mindhelper