Jeg er en dreng på 19 år. Har prøvet en del kriminalitet: Stoffer, bander osv. Jeg er blevet i tvivl, om jeg har nogen følelser. Skal jeg have hjælp?
hej
jeg er en dreng på 19år. jeg har været igenmen en del på den kriminelle side solgt stoffer, og taget alt, været i en bande osv,
jeg er begyndt at tænke over om jeg har nogle følser overhovedet, da jeg ikke ved hvad det er helt. er god til at hjælpe flok, men det mere fordi jeg ved hvordan det er ikke at have noget inde i sig. det er som…. ved ik helt..
nå mine boys får kærester og siger, “jeg var lige sammen med Emma i torsdag´s” okay?? hvordan?? nå jeg siger jeg aldrig ha haft en kæreste.. virker det som om folk tænker “HVAAD?”
tro virkelig ikke jeg har følser, har ikke nogle problemer med at lyve for folk. jeg kan også tilpasser mig meget hurtige. læser næsten folk/menneske som en åben bog, min farmor siger bare jeg er gamle-klog. men nå man høre ting som ” Det okay at være anderledes” men det det sku altid en som igen kan lide.
hvis jeg til fest er jeg, den alle kan lide, jeg har mange venner men…. de betyder ikke noget for mig? de siger tit “”mit navn”” du er den bedste ven jeg har.. jeg elsker dig man.. du forstå mig så godt “”tilpasser mig her”” og siger ja ligemåde. det gå mig ikke på på nogle måder, kan høre folk råber til mig at de elsker mig. men jeg har igen ide om hvad det betyder.
Det lidt sjovt at der er mennesker som ikke bliver elsket. og venter bare på det
jeg bliver men jeg forstå det ikke. har næsten igen ide om hvad jeg skiver. det var bare noget som faldt mig ind … jeg har faktisk søgt på google” hvad er kærlighed” “hvad er følser” det gi igen mening.
jeg har set mindhelper´s brevkasse igennem. kan jeg med helt sikkerhed siger jeg har aldrig haft det sådan men efterhånden har jeg bare lært at tilpasse mig.. har accepter med mig slev at der er igen ting. ville bare godt prøve det med føles” lyder helt væk” Det eneste stof/drug.. jeg aldrig har prøvet
skal jeg har hjælp eller noget?

(Dreng, 19 år)
Hej dreng, 19 år
Mange tak for dit brev. Jeg vil lige starte med at sige, at det er stærkt gået af dig at fortælle om dine tanker. Det er ikke alle, der har mod til at fortælle om det de synes er svært. Så giv lige dig selv et klap på skulderen.
Du har følelser
Du fortæller, at du ikke ved, om du har nogle følelser. Det har du. For alle mennesker har følelser. Men nogle mennesker har svært ved at mærke dem. Eller svært ved at mærke bestemte følelser. Og måske svært ved at tale om dem.
Så du har altså følelser. Men det er ikke sikkert, at du har lært at kende dem så godt. Og du har måske svært ved at mærke dem. Nogle menneskers følelser er gemt godt væk. Måske fordi du ikke har lært at kende dem, da du var yngre. Og derfor kan det føles som om de ikke findes lige nu. Men de er der. Og det er vigtigt at huske, at der findes mange forskellige følelser. Fx angst, glæde, vrede, misundelse, overraskelse. Så måske kender du nogle af dem og ikke andre. Giver det mening?
Du kan sætte ord på dine vanskeligheder ved følelser og hvad det nogle gange har af konsekvenser for dig. Og det er et rigtig vigtigt skridt på vejen mod at lære sine følelser at kende.
Skal du have hjælp?
Du spørger i dit brev om du skal have hjælp. Når du spørger om det, tænker jeg umiddelbart, at det må være fordi du synes, at dit manglende kendskab til dine følelser skaber problemer for dig. Er det rigtigt forstået? Du fortæller i dit brev om kriminalitet, stoffer og løgne. Hvis man ikke kan mærke sine følelser, kan man lettere komme ud i noget skidt, som det du beskriver her. Følelser bruger vi bla. som et pejlemærke til at fortælle os, når noget er rigtigt og når noget er forkert. Hvis du har svært ved at mærke dem, kan det være sværere for dig at holde dig på den rigtige side af loven.
Følelser kan også være med til at give glæde i hverdagen og hjælpe dig med at opdage kærligheden, som du i dit brev efterlyser. Hvis man har svært ved at mærke sine følelser, kan det fx være svært at blive forelsket og finde en kæreste.
Find en at tale med
Hvis du gerne vil blive bedre til at holde dig fra kriminalitet og måske finde kærligheden en dag, synes jeg, at du skal finde en at tale med.
Jeg synes, at du skal fortælle om det du har skrevet i dit brev her til Mindhelper. Har du en god ven, som du stoler på? Eller kan du tale med en af dine forældre om emner som dette? Eller måske har du en tredje mulighed? Uanset hvem det er, kan du prøve at forklare det, som du har forklaret rigtig fint i dit brev her. Måske har de også et godt råd til dig eller kender en, der er god at tale med. Eller et sted, hvor du kan få hjælp.
Jeg tænker, at du vil have gavn af at få professionel hjælp til at lære dine følelser bedre at kende. Det er nemlig rigtig svært selv at lære, hvis du ikke har lært det tidligere. Her kan en psykolog fx hjælpe dig. Du kan læse mere om at gå til psykolog i vores guide Sådan kommer du til at tale med en psykolog.
Vi har også lavet en side med forskellige hjælpemuligheder. Her er der bla. artikler om at tage den svære snak med en ven/forælder og links til andre hjælpetilbud. Tjek den ud og se, om en af mulighederne måske er noget for dig.
God vind fremover
Med venlig hilsen Mindhelper