Hej,
Jeg skriver denne besked, på baggrund af min mistanke om at have narcissisme personlighedsforstyrrelse. Jeg føler at jeg kan genkende mange af trækkende fra mig selv, og har gået med tanken i et stykke tid. Det har jeg gjort af den grund, at jeg har fået af vide at jeg ekstremt egoistisk og et selvoptaget individ. Jeg er selv begyndt at få øjnene op for det nu, efter jeg er blevet beskrevet som det mest egoistiske menneske folk nogensinde har mødt. Jeg har selvindsigten til at kunne se at jeg er egoist til det ekstreme, men jeg ser det ikke som en dårlig ting. Narcissisme er selvfølgelig heller ikke en dårlig ting.. og har altid set det som en god kvalitet. Nogle mener selvfølgelig at narcissister ikke har selvindsigten til at kunne se at de er narcissister, men er det i virkeligheden tilfældet? Nu ved jeg også at mange fra in fars side, højst sandsynligt lider af diagnoser som narcissisme, sociopati, bipolar og er manidepressive. Jeg søger ikke direkte hjælp, men nærmere en afklaring. Derfor håber jeg at kunne blive rådgivet i hvad man skal stille op i min situation, og om det er realistisk for mig at kunne lide af narcissistisk personlighedsforstyrrelse.
Mvh.

(17 år)
Hej 17 årig
Det kan fylde meget i tankerne, hvis man er kommet til at tænke over, om man kunne have en diagnose. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det giver mening, du er nysgerrig
Jeg kan sagtens forstå, du kan blive nysgerrig på, om du mon kunne lide af narcissistisk personlighedsforstyrrelse, når du kan genkende mange af trækkene. Og når du også har en oplevelse af, at folk omkring dig oplever dig som egoistisk. Men jeg kan desværre ikke svare dig på, om du kunne have en narcissistisk personlighedsforstyrrelse. Det er kun en professionel, der sidder sammen med dig og kan snakke frem og tilbage med dig over flere omgange, der kan hjælpe dig med at finde ud af det.
Vores personlighed er nemlig en kompleks størrelse, der også udvikler sig og forandrer sig, helt til vi er i begyndelsen af 20’erne. Derfor kræver det meget mere information, end jeg kan få fra et enkelt brevkassespørgsmål for, at det er muligt at svare på, om du mon kunne have en narcissistisk personlighedsforstyrrelse. Længere nede i mit svar kan du se bud på, hvem du kan tage fat i, hvis du godt kunne tænke dig at få en afklaring på, om du mon kunne have en personlighedsforstyrrelse.
Det er ikke usædvanligt
Det er ikke usædvanligt, at man kan genkende nogle af trækkene fra en personlighedsforstyrrelse hos sig selv. For man kan måske lidt forsimplet sige, at personlighedsforstyrrelser er ekstreme variationer af træk, som de fleste mennesker har i deres personlighed i større eller mindre grad. Men hvis man ikke har en personlighedsforstyrrelse, så kan man kigge på situationen og vurdere, om det er en fordel eller en ulempe at være eksempelvis egoistisk.
I nogle situationer kan det nemlig sagtens være en fordel at være egoistisk. Hvis man har haft en lang dag og har brug for at slappe af, men vennerne meget gerne vil have, at man kommer til fest. Så kan det godt være en fordel at tage et egoistisk valg og takke nej for at passe på sig selv. Men hvis ens man nu i stedet for har en ven, der er meget ked af det og har brug for ens støtte. Så er det måske lige i den situation bedre at vælge sin ven over sig selv, så han ikke skal sidde derhjemme og være ked af det alene og uden nogen at snakke med.
Den veksling ville man ikke kunne lave, hvis man havde en narcissistisk personlighedsforstyrrelse. Så ville man uanset hvad vælge sine egne behov over andres, og så er det, at det kan skabe problemer. For så kan man komme til at træde folk omkring sig over tæerne og gøre dem sure og ked af det.
Der kan være mange grunde
Selv hvis man er mere egoistisk, end de fleste mennesker er, og man også kan have svært ved at handle på en anden måde. Så behøver det ikke betyde, at man har en narcissistisk personlighedsforstyrrelse. For som jeg startede med at skrive, så udvikler vores personlighed sig ret længe. Derfor kan der også sagtens være perioder, mens man er barn og ung, hvor man er mere egoistisk end så mange andre. Men det er ikke det samme som, at det kommer til at være sådan for altid, for der kan være mange grunde til, at man er sådan.
Du skriver for eksempel, at der er mange fra din fars side, der højest sandsynligt også har nogle træk fra den narcissistiske personlighedsforstyrrelse. Som barn lærer man meget om verden og om, hvordan man skal være i verden på ved at kigge på sine forældre. Så man kan godt inddirekte lære fra sine forældre, at man skal opføre sig egoistisk, hvis man har set dem gøre det hele sin barndom.
Men som man bliver ældre, begynder man at møde andre mennesker, der viser en andre måder at opføre sig på. Eller som måske gør en opmærksom på, at man opfører sig på en måde, der skiller sig lidt ud fra andre menneskers opførsel. Det kan gøre, at man langsomt begynder at tænke over den måde, som man er sammen med andre mennesker og er i verden på. Og det kan nogle gange gøre, at man langsomt begynder at opføre sig på en anden måde. Derfor tænker jeg også, at det er et positivt tegn, at du er nysgerrig på din personlighed og hvem, du er. For det fortæller, at du i hvert fald ikke er helt ligeglad.
Snak med din læge
Hvis du godt kunne tænke dig en afklaring på, om du kunne lide af narcissistisk personlighedsforstyrrelse, så skal du snakke med din læge. For din læge kan nemlig tage en snak frem og tilbage om, hvad du oplever i din hverdag. Og så kan I sammen finde ud af, om det kunne give mening, at du blev sendt videre til nogen, som kan undersøge, om du har en narcissistisk personlighedsforstyrrelse. Eller om det måske er noget andet, der er på spil hos dig.
Du kan også snakke med PsykInfo
Du kan også snakke med PsykInfo, hvis du godt kunne tænke dig at få noget mere viden om narcissistisk personlighedsforstyrrelse. Hos PsykInfo sidder der nemlig nogle dygtige rådgivere, der ved en masse om psykisk sygdom og psykisk sårbarhed. Jeg tænker også, at de vil kunne fortælle dig noget mere om, hvordan du kan hjælp til at få en afklaring i nærheden af dig.
Du finder kontaktoplysninger på PsykInfo her:
Selvom jeg ikke kunne give dig en afklaring, så håber jeg alligevel, at der er noget i mit svar, der har gjort dig lidt klogere. Og så håber jeg, at du tager fat i din læge og får en afklaring, hvis det er det, du gerne vil.
De bedste hilsner fra en Mindhelper