Hej Mindhelper
Er det normalt at ens menustrations blod er lyserødt….?
Er virkelig bange og ved ikke hvad jeg skal gøre. Min veninde ved det og hun siger at hun aldrig har set noget lignende?

(Pige, 13 år)
Hej Pige på 13 år
Det er helt normalt, at blodet skifter farve
Ja, det er helt normalt at ens menstruationsblod kan være lyserødt, især hvis det er lige i begyndelsen af ens menstruation. Ens menstruation kan faktisk have rigtigt mange forskellige farver, alt fra lyserødt til helt mørkebrunt i løbet af en menstruation. Det er fuldstændigt almindeligt. Det kan fx. have noget at gøre med, hvor langt henne i menstruationsperioden man er. Og hvor meget ilt, blodet har været i kontakt med, efter det er kommet ud af kroppen.
Hvis du har flere spørgsmål om menstruation, så kan læse den her artikel om menstruation på sexliniens hjemmeside. Der står nemlig en masse god information til unge om menstruation og kroppen.
Snak med din mor eller sundhedsplejersken på skolen
Hvis du bliver i tvivl eller nervøs omkring din menstruation, så er det en rigtig god idé, at snakke en om det. Det kunne være med din mor eller sundhedsplejersken på din skole. Eller en anden voksen, som du er tryg ved at snakke med. Din mor har sikkert haft menstruation masser af gange og ved, hvordan menstruationen opfører sig. Derfor kan det også være rigtigt rart at snakke med ens mor, fordi hun måske har prøvet det meste selv og derfor kan besvare ens spørgsmål. Måske kunne det være rart for dig også?
Jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. God vind herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper