Hej Mindhelper
jeg mødte denne midaldrende man i byen her i sidste uge. Han spurgte om vi skulle gå op på hans værelse. Kan han lide mig?

(Pige, 17 år)
Kære pige på 17 år
Det er ikke hver dag, man møder en mand på gaden, der spørger, om man vil med op på deres værelse. Så jeg kan godt forstå, hvis du ikke helt kan finde ud af, hvad det handlede om.
Pas på dig selv
Det kan være virkeligt svært at svare på, om manden kan lide dig. For jeg kender jo ikke manden, og jeg ved ikke, hvad det var for en situation, han spurgte i. Men jeg vil alligevel gerne sige til dig, at du skal passe på dig selv og lade være med at gå med folk, som du kun lige har mødt på gaden og ikke kender. Det er nemlig ikke alle mennesker, der vil en noget godt. Jeg kan jo ikke vide, hvad den her mand ville. Og det er slet ikke sikkert, at han ville dig noget ondt. Men når man ikke kender folk, ved man ikke, hvem de er. Og derfor kan man ikke være sikker på, hvad de vil en. Af den grund er det en god tommelfingerregel aldrig nogensinde at gå med fremmede hen til steder, hvor der ikke er nogen andre, der kan se en. Uanset hvem den fremmede er og hvor flink personen virker.
Snak med nogen
Hvis situationen har gjort dig usikker. Eller hvis du ikke helt ved, hvad du skal gøre, synes jeg du skal prøve at snakke med nogen om det. Når man har været ude for en situation, hvor man måske ikke helt ved, hvad den betyder, kan det nemlig være rigtigt godt at vende sine tanker med nogen. På den måde får man både sat ord på de tanker, man har omkring situationen. Men den person man snakker med, får også mulighed for at fortælle, hvad de synes, man skal gøre. Eller måske hvad de selv ville have gjort. Du kan for eksempel snakke med dine forældre. Men hvis det ikke dur, kan du også tænke over, om der måske er nogen andre, du kan snakke med. Det kan være en veninde, en lærer eller en helt tredje person.
Jeg håber, at mit svar har givet dig en lille smule svar på dit spørgsmål. Og så håber jeg, at du passer på dig selv derude.
De bedste hilsner fra en Mindhelper