Spring til hovedindhold
Udgivet: 15/07/2026
Hej Mindhelper
For et stykke tid siden fik jeg et job på et bibliotek. Selvom jeg først starter i september var jeg rigtig glad for det og tænkte ikke så meget over lønnen, da det ikke var mit største fokus. jeg var 14 da jeg fik jobbet og de sagde at som 14-årig får man 65 kr. i timen og som 15 årig blev det 75 kr. Men en af mine venner sagde at det var meget lavt og ikke fair. Jeg undersøgte lidt og kom frem til at det faktisk er en ret dårlig løn. Men jeg er sygt bange for at sige noget til dem. Hvordan siger man det på en pæn måde? Hvordan får jeg overhovedet mig selv til at sige det? Eller overreagerer jeg og det faktisk er en fin løn?

(Pige, 15 år)
Hej med dig!
Først og fremmest: stort tillykke med jobbet! Det lyder skønt, at kunne arbejde på et bibliotek. Jeg er lidt misundelig på dig! 😉
Jeg synes, du gør dig nogle fine overvejelser i forhold til din situation… mange synes det er svært, at bringe løn op med sin arbejdsgiver.
Lad os se på, hvad du kan gøre!
Styr på tallene
Jeg kan læse mig frem til, at der ikke er nogen lovbestemt mindsteløn for ungarbejdere under 18.
Dog tyder det på, at en 15-årig kan forvente at tjene mellem 62 kr. og 92 kr. i timen.
Med det i tankerne, så er 75 kr. måske ikke en SÅ dårlig løn igen?
Der er også den fordel, at du som under 18-årig har et frikort, som betyder, at du kan tjene en del uden at skulle betale skat af det.
Jeg er ikke særlig klog når det kommer til økonomi, så jeg vil ikke rådgive for meget på det område.
Måske du har en forælder eller lignende, som kan guide dig lidt mere i det rent tekniske.
Livsglæde over lønseddel?
Når jeg læser dit brev, så virker det til, at du glæder dig til at starte på dit nye arbejde og er glad for at have fået det.
Du skriver selv, at løn ikke var dit største fokus ift. job.
Hvis du kommer til at synes, at jobbet på biblioteket er totalt fedt og du får det godt der, så synes jeg at det er mindst lige så vigtigt som et par kroner til eller fra i løn.
Jeg tror, at for mange mennesker tænker for meget på hvad de tjener og for lidt på om de er glade for det de laver… men det er bare min egen holdning!
Øvelse gør mester
Selvom jeg skriver ovenover, at jeg synes trivsel bør fylde lige så meget i overvejelserne som økonomi, så er det stadig vigtigt ikke at være naiv.
Arbejdsgivere vil jo som oftest gerne betale så lidt som muligt i løn, og det er godt at være opmærksom på, om man bliver behandlet fair.
Jeg ved ikke om det er tilfældet på biblioteket – men jeg kan egentlig godt lide idéen om, at du allerede nu i dit liv øver dig på at tage de her lidt svære samtaler.
Måske kan du sige til din kommende chef:
“Mine venner synes, min løn er lidt lav og unfair og da jeg selv undersøgte det, blev jeg egentlig bare nysgerrig på hvorfor det lige præcis er den løn, jeg bliver tilbudt?”
Men der er jo altid risiko for, at det ikke falder i god jord hos chefen, så du skal måske også gøre op med dig selv om det er det værd for dig.
Det store spørgsmål
Og det er nok hovedet på sømmet for hele dit spørgsmål:
Er du så glad for jobbet, at du vil tage 75 kr. i timen som løn, eller prioriterer du lønnen højt og vil hellere se om du kan finde et job hvor timelønnen er 90 kr.?
Det er et megagodt spørgsmål og ét som du nok kommer til at stille dig selv mange gange i dit liv.
Jeg håber, du får ro i maven uanset hvilken beslutning du ender med at træffe!
Mange, mange hilsner fra Aske
Var svaret nyttigt for dig?