Hej Mindhelper
I slutningen af 2019 kom jeg på p piller, men i starten af 2020 skiftede jeg til minipiller fordi de andre var for stærke. Men så her i starten af januar stoppede jeg med at tage dem, fordi jeg var bange for at jeg ikke kan blive gravid i fremtiden, forsi det så jeg en på tiktok der sagde. Men jeg vil gerne begynde at tage dem igen, både med beskyttelse af graviditet, men også at min krop ændrede sig på en negativ måde efter jeg stoppede, og vil gerne tilvage

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Jeg kan godt høre, at du går med rigtigt mange tanker omkring prævention i øjeblikket. Og jeg er glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Pas på med tiktok-råd
Jeg kan sagtens forstå, at du stoppede med pillerne, hvis du blev nervøs for, at du ikke vil kunne blive gravid i fremtiden. Men samtidigt må jeg også sige, at man ikke altid kan stole på råd, man får på tiktok. For hvem som helst kan sige, hvad som helst på tiktok, og derfor er det altid en god idé at være skeptisk overfor det, som de fortæller. Det er ikke sikkert, at dem på tiktok ved noget om medicin. Så er det bedre at snakke med nogen, man er sikker på ved, hvad de taler om.
Snak med lægen
Hvis du gerne vil have råd om prævention, så skal du tage en tur til lægen og snakke med dem. For lægen er uddannet i at rådgive i medicin. De ved alt om, hvad der kan være af bivirkninger, og de vil være de allerbedste til at besvare dine spørgsmål. Og du må altid tage til lægen, hvis du er i tvivl om noget omkring din sundhed eller bare har spørgsmål om medicin. Det vil lægen nemlig altid gerne hjælpe med. Så kan i sammen finde ud af, hvad der er en god løsning for dig, og hvordan du eventuelt kan starte på pillerne igen, hvis det er det, du vælger.
Jeg håber mit svar var hjælpsomt. Varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper