Hej Mindhelper
Det kan godt være, at der slet ikke er hold i min bekymring, men jeg har alligevel brug for at dele mine tanker med nogen. For noget tid siden sendte jeg et nøgenbillede af mig selv til en dreng og det var noget vi havde aftalt, så han sendte retur, Nu er vi ikke på god fod mere og skriver ikke sammen længere. Sad og kiggede på lovgivningen omkring nøgenbilleder og synes det er lidt svært at navigere rundt i ved ikke om et andet rådgivningstilbud er bedre til mit spg eller om I kan hjælpe. Jeg overtænker det, og jeg kan ikke helt slippe tanken og angsten har sat sig. Så vidt jeg forstod det, er det ulovligt at sende sådanne billeder uopfordret. Kunne også læse mig frem til at det er ulovligt at dele seksuelle billeder af folk under 18 år. Er det også ulovligt hvis det kun er en selv der er på billedet og IKKE andre? Hvad hvis han fx påstår at jeg sendte billedet uopfordret til ham, da jeg var under 18. Det skal lige siges at jeg ikke var under 18 da billedet blev sendt men jeg ser generelt ret lille ud af min alder, og det var heller ikke uopfordret da jeg sendte det. Kan det få konsekvenser for mig og kan jeg straffes? Dog er jeg 22 år nu så det er noget tid siden jeg var under 18

(Pige, 22 år)
Kære dig,
Mange tak for dit brev! Hvor det bare godt, du skriver ind.
Når man sidder alene og kigger på lovgivning, der kan være utrolig svær at gennemskue, kan tankerne lynhurtigt stikke af og udvikle sig til et decideret mareridt af ‘hvad-nu-hvis’-tanker.
Jeg kan godt forstå, at du er blevet forskrækket, og at angsten har sat sig i dig – men bare rolig.
Du har ikke gjort noget forkert eller ulovligt
Du kan trække vejret helt ned i maven. Du har ikke gjort noget ulovligt, og du kan ikke straffes for de ting, du beskriver i brevet.
Først og fremmest var du, som du siger, over 18 år. Derfor er reglerne for børnepornografi overhovedet ikke i spil. Det har ingen juridisk betydning, at du ser yngre ud.
Derudover er det et billede af dig selv. Det er lovligt at dele nøgenbilleder af sig selv med en anden samtykkende voksen.
Jeg vil dog understrege, at vi jo ikke er advokater her hos Mindhelper – men at det jeg skriver her, er baseret på hvad jeg selv kan læse mig til på nettet.
Jeg kan anbefale dig at kontakte SletDet Rådgivningen, som er en instans, der netop har til formål at guide folk som er i situationer lignende din.
Hvorfra kommer frygten så?
Når det så er sagt, så kan der godt være andre ubehagelige følelser involveret i at have sendt nøgenbilleder af sig selv til en person, som man ikke længere er på god fod med.
Det kan føles som et kontroltab, at en anden person er i besiddelse af private billeder, og det kan være svært at have tillid til, at personen behandler det materiale med respekt.
Her er det måske vigtigt at sige, at det eneste, som er ulovligt i hele denne situation er, hvis en af jer deler de billeder I har af hinanden videre til andre.
Dét er strafbart og en reel overtrædelse af loven.
Hvad kan du gøre for at afhjælpe angsten?
Du skriver, at I ikke længere er “på god fod”. Det kan jeg både læse som, at I bare ikke har kontakt længere, eller at tingene ikke endte godt imellem jer.
Hvis I egentlig ikke har noget i klemme, kunne en mulighed være at skrive til fyren, at du har fået den her tanke, og at angsten har fået fat i dig, og at du vil have, at han sletter billedet.
Det kan du godt forlange af ham.
Men det kan selvfølgelig være, at du ikke har lyst til at tage kontakt til ham – og det er også helt OK.
I det tilfælde skal du bare vide, at du slet, slet ikke er alene i din situation. Rigtig mange har prøvet at have noget kørende med nogen, delt noget privat, hvorefter relationen så går i stykker.
Det er et seriøst problem, når folk deler andres nøgenbilleder uden tilladelse – men det er heldigvis meget sjældent det sker.
Og ift. om du har gjort noget forkert er svaret nej. Hverken moralsk, juridisk eller på nogen anden måde.
Men hvis du har brug for mere konkrete svar, så kontakt, som sagt, SletDet Rådgivningen.
De er eksperter på det her område og kan måske hjælpe med at give dig helt ro i sindet.
De bedste hilsner fra Aske