Hej Mindhelper
Jeg er en dreng på 16 år, som er startet på en stx-uddannelse i august, og jeg er egentlig meget glad for at gå på uddannelsen, og jeg er ved at falde godt på plads i min grundforløbsklasse. Jeg er en ret selvstændig og struktureret person, som altid holder øje med sine ting og pligter. Problemet er bare, at når jeg kom hjem fra skole, så kunne jeg ikke finde mit penalhus, og jeg ved egentlig ikke, hvor jeg har lagt det henne. Jeg er godt klar over, at et mistet penalhus ikke er verdens undergang, men jeg ved bare ikke, hvor jeg kunne have efterladt det. Hvad kan jeg eventuelt gøre og jeg ved godt, at penalhuset ikke er så vigtigt for mig.

(16 år)
Hej med dig
Det kan være super træls, når man ikke kan finde det, som man gerne vil bruge. Derfor er jeg glad for, at du skriver herind og deler dine tanker med os.
Det giver mening
Du skriver, at du er en ret selvstændig og struktureret person, som altid holder øje med sine ting og har styr på, hvor de er. Derfor giver det også mening, at det kan være frustrerende, når du ikke kan finde dit penalhus. Så selvom det ikke nødvendigvis er verdens undergang, kan det godt være hammertræls. Særligt hvis det er det, som man lige står og skal bruge, som er blevet væk.
Husk tilbage
En ting som man kan gøre, som kan være rigtig god til at hjælpe en med at finde noget, som er blevet væk, er at huske tilbage. Tænk tilbage på sidste gang du brugte penalhuset, eller den sidste gang du så det. Kan du huske hvad du gjorde med det lige efter eller hvor du lagde det, da du var færdig med det? På den måde, kan man nogle gange bid for bid, sammensætte ens minder og dermed finde frem til, hvor det man leder efter er henne.
En anden god ide, er at prøve spørge om nogle af dem derhjemme har set dit penalhus? Nogle gange rydder folk op efter en og sætter ting forkert på plads. Andre gange kan det være ens søskende eller forældre, som har lånt ens ting og så glemt at putte det på plads efter. Hvis du spørger dem, kan det være, at nogle af dem har set dit penalhus, og ved hvor det er.
Køb et nyt
Hvis alt håb er ude, og I ikke kan finde dit penalhus, er der kun en ting tilbage at gøre: købe et nyt penalhus. Selvom det er hammertræls, at ens ting bliver væk og man ikke kan finde dem, må man nogle gange give op. I dette tilfælde betyder det, at penalhuset ikke bliver fundet, og du derfor bliver nødt til at købe et nyt.
Det kan være frustrerende, hvis ens penalhus bliver væk og man ikke kan finde det. Især hvis man står og skal bruge det. Derfor håber jeg, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder en løsning.
De bedste hilsner fra en Mindhelper