Hejsa
Jeg er begyndt på p-piller. Jeg begyndte på dem på første menstruations dag og nu er det dag 9. Kan den godt varer så længe, fordi min krop lige skal vænne sig til pillerne eller tager jeg pillerne forkert siden jeg stadig har mens, selvom jeg tager piller?

(17 år)
Kære Du
Når man lige er startet på p-piller og bliver ved med at bløde, kan man godt komme i tvivl om, hvorfor  man bliver ved med at bløde. Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind til os.
Først og fremmest, skal du have stor ros for at mærke efter og lytte til din krop. Det er vigtigt at lytte til sin krop, da den ofte sender vigtige signaler til os.
Snak med lægen
Det er meget forskelligt, hvordan ens krop reagerer, når man starter på p-piller. Nogle mærker ikke det helt store, og andres kroppe har lige brug for lidt tid til at vænne sig til det. Derfor er det også meget forskelligt, hvor lang tid der går inden ens krop har vænnet sig til p-pillerne.
Du spørger også, om det kan være derfor, at du stadig bløder på dag 9, eller om det kan være fordi du tager pillerne forkert. Det kan jeg desværre ikke svare dig på. Derfor er mit allerede råd til dig også, at snakke med lægen om det. For lægen har helt styr på alt det med p-piller. Og derfor vil lægen også kunne give dig et meget bedre svar, end jeg kan.
Sexlinien
Nogle andre, som også ved en hel masse om prævention og sex, er rådgiverne hos Sexlinien. Så måske de også vil kunne give dig et bedre svar, end jeg kan her. Du kan både ringe til dem, chatte med dem eller skrive til deres brevkasse. De har også en masse artikler om p-piller. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tjekke ud.
Snak med dem omkring dig
Når man går med nogle tanker og bekymringer, kan det være rigtig rart at dele dem med nogen. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du måske kan snakke med din mor eller nogle af dine veninder om det? Måske er der også nogle af dem, som har prøvet at starte på p-piller. Og så kan det være, at I kan snakke lidt om, hvordan det var for dem at starte op.
Jeg håber det er okay jeg har sendt dig videre til nogen, som kan forklare p-piller meget bedre, end jeg kan.
De bedste hilsner fra en Mindhelper