Hej Mindhelper
Hvor anonym er man herinde? Kan i på nogen måde finde ud af hvem der skriver? Jeg mener, hvad hvis der er nogle som skriver til jer om noget der kunne skade personen selv eller andre omkring dem?

(Pige, 15 år)
Kære Pige på 15 år
Jeg kan godt forstå, du kan blive lidt i tvivl om, hvad det egentligt helt præcist betyder, at man er anonym. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind og spurgt.
Hvad betyder det at være anonym?
At være anonym i Mindhelpers brevkasse betyder, at os der rådgiver ikke kan se andre oplysninger om dig end dem, som du selv har givet. Det vil sige, at jeg lige nu ikke kan se andre oplysninger om dig end, at du er en pige på 15 år. Og jeg har ikke mulighed for at se flere oplysninger end det, med mindre du selv har skrevet det i dit spørgsmål. Så hvis du for eksempel havde skrevet dit navn, og hvor du bor, så ville jeg også kunne se det. Men hvis du giver så meget information om dig selv, at man måske kan genkende dig ud fra det, så vil det altid blive slettet, inden spørgsmålet bliver udgivet. Så er vi nemlig sikre på, at der ikke er andre, der kan genkende dig.
Underretningspligt
Hos Mindhelper har vi det, der hedder skærpet underretningspligt. Det har vi, fordi vi er offentligt ansatte. Og det betyder, at vi har pligt til at indberette det til kommunen, hvis vi tænker, at du har brug for særlig hjælp eller støtte. Men vi kan kun indberette, hvis du har givet så meget information om dig selv, at man kan finde frem til, hvem du er. Derfor skal du tænke over, hvor mange informationer du giver om dig selv, når du skriver herind. For det er meget individuelt, hvornår man kan genkende dig ud fra det, du har skrevet. Du er for eksempel nemmere at genkende, hvis du bor i en lille by og har et specielt navn, end du er, hvis du kommer fra en stor by og har et almindeligt navn.
Vi har også afværgepligt
Vi har også det, man kalder afværgepligt på Mindhelper. Det betyder, at hvis vi har kendskab til en forbrydelse, hvor der er fare for menneskers liv eller velfærd, så skal vi gøre, hvad vi kan for at forebygge den eller afværge den. Så vi har pligt til at kontakte politiet, hvis vi på baggrund af noget af det, der er blevet skrevet i et brevkassespørgsmål tænker, at en person er til fare for sig selv. Det kunne for eksempel være, hvis en person skriver ind og fortæller, at han eller hun er ved at tage sit eget liv. Det samme gælder, hvis vi på baggrund af noget, der er blevet skrevet i et brevkassespørgsmål tænker, at en person planlægger at gøre skade på en anden person. Det kunne for eksempel være fordi, de planlægger at begå et overfald mod en anden person.
Vi kontakter enten politiet på baggrund af de oplysninger, som personen har givet til os, hvis det er nok til, at vedkommende kan genkendes. Eller også så kontakter vi politiet på baggrund af deres mulighed for at spore IP-adresser.
Så det korte svar er; nej, vi har ikke mulighed for at finde ud af, præcis hvem du er, når du skriver ind til Mindhelper. Men hvis vi bliver bekymrede for, at du enten er til fare for dig selv eller folk omkring dig, så har vi pligt til at anmelde det til politiet. Politiet kan så enten spore din IP-adresse. Eller også så kan de bruge de oplysninger, som du har givet om dig selv, hvis det er nok til, at man kan genkende dig.
Jeg håber, at det gav dig svar på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at skrive herind igen 🙂
De bedste hilsner fra en Mindhelper