I 8. klasse var der en fyr, der var virkelig interesseret i mig. Dengang afviste jeg ham, men nu tror jeg, at jeg er blevet interesseret i ham i stedet.
Kære brevkasse
Jeg er en pige på 16 år, og jeg er lige startet i 1.g. Jeg har et dilemma. Da jeg gik i 8 klasse var der en fyr, som var interesset i mig. Men dengang var jeg ligeglad, og nu fortryder jeg at jeg har afvist ham. Jeg syntes ikke at han var min type, og tænkte ikke længere over det. Men nu kan jeg ikke holde op med at tænke på ham. Jeg tænker ikke på ham hele tiden men jeg kan godt fange mig selv i at tjekke hans facebook eller instagram. En pige som stadig gik i klasse med ham dengang, lade et billede op af mig og en anden ven på instagram, og jeg fandt ud af at han havde liket billedet selvom han ikke følger hende og han havde ikke liket nogle af hendes andre billeder. Men problemet er så at jeg måske er interesseret i ham nu men han svarer ikke på min venneanmodning på instagram eller snapchat. Der er sket nogle ting i mellem os som jeg tænker tilbage på og fortryder. Jeg havde så mange chancer for at det kunne havde blevet til noget andet.
Mit spørgsmål er hvorfor svarer han ikke på min venneanmodning? Og er jeg forelsket i ham? jeg har aldrig været forelsket i nogle før men jeg har haft sommerfugle i maven. Jeg så ham en dag efter skole for ikke så lang tid siden. Der kunne jeg ikke mærke sommerfuglerne, og jeg lod bare som om at jeg ikke så ham fordi han var sammen med sin ven. men jeg kunne godt se at jeg kiggede over på mig, og det så ud som om han grinede. Jeg er meget forvirret.
KH Den forvirrede pige

(Pige, 16 år)
Kære forvirrede pige
Det der med fyre og forelskelse kan være mega forvirrende. Og jeg kan godt forstå, at det er svært at se tilbage på noget og fortryde, at det endte, som det gjorde. Det er altså ikke særlig fedt.
Kun han ved hvorfor
Du spørger til, hvorfor han ikke svarer på din venneanmodning. Det er svært for mig at svare på – særligt fordi jeg hverken kender ham fyren eller hans tanker. Der kan være rigtig mange grunde til, hvorfor han ikke har svaret på din venneanmodning. Og hvis du ønsker et svar, er det sikreste faktisk at spørge ham direkte. For det er kun ham, der ved hvorfor.
Er du forelsket?
Et andet spørgsmål du stiller i dit brev er, om du er forelsket. Forelskelse er en stor ting – men jeg vil sige, at sommerfugle plejer at være et af tegnene på det. Selvfølgelig skriver du også, at du nogle gange ikke mærker sommerfuglene, når du ser ham. Jeg tænker på, om du ikke mærker dem, når du ser ham? Men at de kun er der, når du tænker på ham? For så kan det måske nærmere være et tegn på, at du er forelsket i tanken om ham, mere end ham som person.
Men uanset synes jeg, at du skal kigge på den her artikel om forelskelse, som vi har her på siden. Den kan måske gøre dig lidt klogere på, om du faktisk er forelsket og vildt interesseret i ham. Og hvis du finder ud af, at du ikke er så interesseret i ham – ja, så kan det måske også være nemmere ikke at ærgre sig over, at du ikke gjorde noget ved det i 8. klasse.
Det er ikke rart at fortryde
Du giver udtryk for flere gange i dit brev, at du faktisk fortryder, at du ikke tog chancen med ham dengang i 8. klasse. Det er helt bestemt en ufed følelse at sidde tilbage med. Og den kan fylde meget for en, når personen er i ens tanker. Jeg tror, jeg har lyst til at sige, at du skal tilgive dig selv for at have taget den beslutning, du tog dengang. For der var en grund til, at du valgte, som du gjorde. Og dermed ikke sagt, at man selv eller andre ikke kan ændre sig – men måske var der noget ved ham, der bare aldrig rigtigt ville komme til at fungere for dig?
Som sagt kan fortrydelsen ramme rigtig hårdt. Og det gør det bestemt ikke nemmere, hvis man er forelsket i fyren også. Derfor vil jeg gerne dele nogle råd til dig, hvis du er ulykkeligt forelsket. Dem kan du kigge på, hvis det giver mening. Jeg tænker, at der måske er nogle ting, du kan bruge deri.
Hvad siger dine veninder?
Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på, hvor meget du har snakket med dine veninder? Og hvad siger de til den her situation? Jeg tænker, at det er et oplagt emne at snakke med veninderne om. Nogle af dem har måske været i samme situation – eller om ikke andet, en situation der minder meget om. Det kan være guld værd at sætte sig ned og få snakket med veninderne. Der er altid masser af gode råd og erfaringer, der venter på at blive delt og hørt.
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig lidt på vej. Men få vendt det her med nogen, for det er ikke en fed følelse at gå med selv. Og hvis du gerne vil have svar i forhold til den venneanmodning, så tag mod til dig og spørg ham. Så kan du blive helt skarp på, hvorfor han ikke har svaret endnu.
De bedste hilsner fra en Mindhelper