Jeg er forelsket i min veninde, som ikke er til piger. Jeg ved ikke, om jeg skal fortælle hende det, eller om det bare vil ødelægge venskabet.
Hej!
Jeg har en virkelig god veninde som jeg har været venner med siden dagplejen.
Jeg er lesbisk og mit problem er bare at jeg er blevet vildt forelsket i min veninde. Jeg ved hun kun er til drenge for det har hun fortalt mig men jeg er begyndt at tage afstand til hende for at hun ikke finder ud af jeg er forelsket i hende og nu spørger hun hvorfor jeg ikke vil være så meget sammen med hende mere. Jeg ved ikke om jeg skal fortælle hende at jeg er forelsket i hende eller om det bare vil ødelægge vores venskab.
HJÆLP!

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14
Det lyder, som en virkeligt svær situation, du står i. Så jeg er rigtigt glad for, at du har valgt at skrive herind og dele dine tanker.
Det er en svær situation
Jeg kan virkeligt godt forstå, at du er bange for, at det kan ødelægge jeres venskab, hvis du fortæller hende det. For det lyder, som om det er en veninde, du er rigtigt glad for. Så det er helt naturligt, at du ikke har lyst til at miste jeres venskab. Der er ingen, der kan vide, hvordan det kommer til at påvirke jeres venskab, hvis du fortæller hende det. Der er desværre en risiko for, at det kan ødelægge jeres venskab. Men der er også en chance for, at det ikke kommer til at betyde noget for jeres venskab.
Men jeg kommer også til at tænke på, om der ikke også er en risiko for, at det kan ødelægge jeres venskab, at du tager afstand til din veninde? Jeg tænker, at der er en grund til, at din veninde er begyndt at spørge til, hvorfor I ikke ses så meget mere. Prøv at tænk over, hvordan du selv ville have det, hvis en af dine veninder var begyndt at tage afstand fra dig, uden du vidste hvorfor?
Du kender hende bedst
Når alt kommer til alt, er det dig, der kender din veninde bedst. Derfor er det også dig selv, der er nødt til at mærke efter, hvad der er rigtigt for dig at gøre. At fortælle din veninde sandheden og risikere at miste hende? Eller at blive ved med at tage afstand til hende? Måske kan det hjælpe dig at lave en liste, hvor du skriver, hvad der taler for at sige det til din veninde og hvad der taler imod. Det fantastiske ved lister er nemlig, at man har det hele sort på hvidt lige foran sig. Derfor kan det nogle gange hjælpe med at danne et overblik over, hvad det er for nogen ting, der fylder mest, når man skal tage sådan en beslutning. Hvis du har lyst, kan du også læse vores artikel med gode råd til at træffe beslutninger. Måske er der noget i den, du kan bruge.
Snak med dine andre veninder om det
Jeg kommer også til at tænke på, om du har prøvet at snakke med dine andre veninder om det her? Det er nemlig guld værd at have nogen at snakke med, når man er i en situation, hvor man ikke helt ved, hvad man skal gøre. Som du er lige nu. Så slipper man nemlig både for at gå rundt og bakse med alle sine tanker og følelser helt alene. Men man kan også få input fra de andre, så man får flere forskellige synspunkter. Nogle gange har ens veninder nemlig nogle andre tanker end en selv, fordi de kan se situationen mere udefra. Så jeg synes helt klart, du skal prøve at snakke med dine veninder om det.
Du kan altid tage fat i Sexlinien
Du kan også altid tage fat i Sexlinien. Hos Sexlinien sidder der nemlig nogle frivillige rådgivere klar til at snakke med dig om alt, hvad der handler om krop og seksualitet. Så mon ikke de frivillige rådgivere hos Sexlinien også har nogle gode råd til, hvad du kan gøre?
Du kan komme videre
Til sidst får jeg lige lyst til at linke dig til vores artikel med gode råd til at komme sig over ulykkelig kærlighed. Jeg ved ikke, om føler, du har brug for det. Men du kan jo kigge i den, hvis du har lyst. Og husk, at lige meget hvad der sker, så skal du nok komme ud på den anden side af det her igen.
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig lidt på vej. Og så ønsker jeg dig alt muligt held og lykke med det. Jeg krydser alt, hvad jeg kan krydse for, at du og din veninde finder ud af det sammen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper