Jeg er forelsket i en pige. Men alle de andre synes, at jeg er mærkelig. Og det gør hun også. Er der mon en chance for, at hun kommer til at kunne lide mig?
Hej Mindhelper
Jeg er forælsket i en pige men alle sindes jeg er grim og mærkelig også hinde men det er kun fordi jeg kan finde ud af at snakke om følelser og så kan jeg riktig godt lide og singe. Når men tror i jeg har en sjangse for at hun kan komme til at ku lide mig😥

(Dreng, 13 år)
Kære 13 årige dreng
Forelskelse kan være skønt. Men det kan også være rigtigt hårdt, hvis man har svært ved at finde ud af, om der er en chance for, at det kan blive gengældt.
Det må være hårdt
Det allerførste jeg kommer til at tænke på, når jeg læser din besked er, at det lyder, som om de andre virkeligt ikke er søde ved dig. Og det har du bare ikke fortjent. For du har ret til at være lige præcis det menneske, du er. Og jeg synes faktisk, det er ret sejt, at du tør være dig selv. For det kan være virkeligt svært. Men jeg tænker, at det må være rigtigt hårdt for dig, at de andre ikke er særligt søde? Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du mon har fortalt nogen, hvordan de andre behandler dig? Det kunne for eksempel være en lærer på din skole. Eller dine forældre. Jeg tænker nemlig, at det er virkeligt vigtigt, at du får fortalt nogen, at de andre ikke er særligt søde mod dig. Så der er nogen, der kan hjælpe dig med at tage det op i klassen.
Snak med hende
Det er svært for mig at vide, om der er en chance for, at hun kommer til at kunne lide dig. Så hvis du skal finde ud af, om hun mon kan komme til at lide dig, er du nødt til at snakke med hende. Jeg kan godt forstå, hvis det lyder virkeligt skræmmende, når de andre i din klasse ikke er særligt søde ved dig. Men at lære hinanden at kende er simpelthen den eneste måde, man kan finde ud af, om der er en chance for, at den anden også kunne være interesseret. Du kunne jo for eksempel prøve at starte med at spørge hende om hjælp med nogle lektier. Og se om snakken måske kunne udvikle sig derfra. Du kan også prøve at læse vores artikel med gode råd til smalltalk, og se om der er noget i den, du kan bruge. Vi har også en artikel med 15 tegn på, at ens forelskelse er gengældt, som du kan læse, hvis du har lyst.
Snak med nogen om din forelskelse
Du kan også prøve at snakke med nogen om din forelskelse. Det kunne for eksempel være en rigtigt god ven. Det lyder nemlig, som om det er en lidt svær forelskelse? Hvor det måske kan være lidt svært lige at vide, hvad der er det rigtige at gøre? Og så kan det være rigtigt godt at få snakket med nogen om det. Både fordi det tit hjælper at få sat lidt ord de ting, der fylder oppe i ens hoved. Men også fordi, besværlige forelskelser er noget, de fleste har oplevet på et tidspunkt. Så det kan jo være, at den person du snakker med, selv har oplevet en lignende situation. Og kan fortælle dig, hvad han eller hun gjorde. Måske det kan hjælpe dig?
Tag fat i Headspace
Hvis du måske ikke lige føler, du har nogen, du kan snakke med, kan du prøve at tage fat i Headspace. I Headspace sidder der nemlig en masse frivillige klar til at snakke med dig. Og du kan snakke om lige netop det, der fylder hos dig. Så du kan jo fortælle dem om din forelskelse. Der er ikke noget, der er for småt hos Headspace. Og der er heller ikke noget, der er for stort. Du kan være helt anonym, hvis du helst vil det. Så du kan trygt tage fat i Headsoace.
Jeg håber, at mit svar har givet dig lidt hjælp. Og så ønsker jeg dig alt mulig held og lykke med din forelskelse.
De bedste hilsner fra en Mindhelper