Hun sagde til alle pigerne, at hun kunne lide mig. Og jeg fik det af vide af en af mine gode venner. Men så begyndte alle at snakke om det, og nu siger hun, at hun ikke kan lide mig mere. Jeg ved ikke, om det bare er fordi, at der var gruppepres?
Hej
Jeg er en dreng på 13, der går en pige i min klasse som jeg har elsket i rigtig lang tid.Her for ikke så lang tid siden fik jeg noget af vide fra min klasse. Hun sagde at hun kunne lide mig, men ikke til mig. Hun sagde til alle pigerne. Men så sagde en af mine gode venner det til mig. Jeg blev rigtig glad fordi det var det jeg aller helst ville. Men så fordi alle snakkede om det sagde hun at hun ikke kunne lide mig mere. Ved ikke om det var fordi der var gruppe pres. Jeg havde skrevet fra kl 10 til 2 om natten (bare om forskellige ting, ikke om det så meget.) Der var en fra min klasse der så skrev til hende at han elskede hende og alt mugeligt. Det snakkede alle i klassen så også om. Her for ikke så lang tid siden dumpe ham. Jeg skrev meget med hende om det, hun ville ikke gøre ham ked af det, og hun var bange for at de så ikke ville være venner. Hun skrev så til ham, der skete ikke rigtig så meget. Så her idag har vi fået nye pladser og så sidder hun på bord med en som er sjov. Men selvom det ikke er sjovt griner hun, og jeg får det virkelig dårligt. (Det skal lige siges at det er for 1 – 2 måneder siden hun kunne lide mig). Jeg ved godt det lyder overdrivende, men nogle gange har jeg bare lyst til at skyde mig selv.
Vi var også sammen mig og hende og en anden som også er en god ven. Det gik meget godt. Men er meget bange for at min ven tager alt opmærksomheden og jeg står tilbage med en masse følser, og så at hun griner så meget. Det ser ud som om hun kan lide ham. Jeg får bare lyst til at skyde mig selv. HJÆLP!!

(Dreng, 13 år)
Kære dreng på 13
Det med forelskelse kan være så mega hårdt og forvirrende. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Er hun stadig vild med dig?
Jeg lægger mærke til, at du skriver, at det kun er 1-2 måneder siden, at hun har sagt, hun er vild med dig. Det tænker jeg ikke er så længe siden. Så jeg tænker, at der er god mulighed for, at hun stadigvæk er vild med dig. Især fordi hun har sagt det til alle pigerne.
Jeg tænker godt, at det kan have været gruppepres der gør, at hun så senere sagde, at hun ikke var vild med dig længere. For det er selvfølgelig lidt svært, når alle pludseligt begynder at snakke om det. Så er det nemmeste jo at sige, at man ikke længere er vild med en person – også selvom det måske ikke er rigtigt. Det er måske bare noget hun har sagt, for at beskytte sig selv lidt. Især hvis hun ikke ved, at du er vild med hende? Jeg tænker også, at det er et rigtigt godt tegn, at i skriver så meget sammen. For de fleste ville nok ikke skrive SÅ meget sammen med en, som de ikke er interesseret i. Men altså jeg er selvfølgelig ikke sikker. Men jeg synes det tegner godt.
Hæng ud med hende alene
Måske kunne det være en god idé, at prøve at sammen bare jer to. Altså uden den tredje ven. Så kan du lidt bedre bedømme, om hun virker vild med dig. Og du behøver ikke være nervøs for, at din ven tager alt opmærksomheden. Måske kan du prøve at invitere hende hjem til dig, ud og gå tur eller noget helt tredje. Du kan prøve at læse den her artikel, som beskriver 15 tegn på, at en han/hun er vild med dig. Det kan være, at hun gør nogle af alle de her ting?
Snak/skriv med hende
Måske kan du prøve at snakke med pigen om det. Enten kan du invitere hende et sted hen, og snakke med hende der, ellers kan du jo prøve at skrive til hende i stedet. Nogle gange kan det være nemmere at skrive sammen, fordi man har lidt længere tid til, at overveje hvad man gerne vil sige. Det gør det også nemmere for pigen, at svare igen uden at blive super nervøs. Så kan du jo prøve at fortælle hende, hvordan du har det. Og spørge hende, om hun har det på samme måde.
Snak med hendes veninder
Du kan også prøve at snakke med hendes veninder, hvis du synes det er for svært at tale med hende ansigt til ansigt. Måske ved de, om hun stadigvæk er vild med dig? Du kan jo prøve at sige til veninden, at du gerne vil have, at hun ikke fortæller jeres samtale videre til nogen. Så kan du jo prøve at spørge hende om, hvad hun tror. Hvis hun siger at pigen du er vild med, også er vild med dig – jamen så er det jo super fedt. Men hvis hun siger, at hun ikke tror, at hun er vild med dig, så må du overveje, hvad du så vil gøre.
Hvis hun ikke er vild med dig længere
Det er selvfølgelig MEGA hårdt, hvis hun ikke er vild med dig længere. Men der er nok ikke så meget at gøre ved det. Du kan prøve at læse mere om, hvordan man kommer sig over en ulykkelig forelskelse her. Der står nogle gode råd til, hvordan man kommer videre. Forelskelse går over igen, men det kan godt tage lang tid. Så er det en god idé, at passe rigtigt godt på sig selv.
Snak med nogen om det
Hvis man er blevet ulykkeligt forelsket, så kan det være en rigtig god idé, at snakke med nogen om det. Så føles det nogle gange lidt nemmere. Man kan sige, at man nærmest fortynder sine sorger lidt, når man snakker om det. Men hvem kan du så snakke med?
Dine venner
Det kan være super super rart at snakke med sine venner, hvis man er ked af det. For de kender dig og pigen, og kan komme med gode råd og støtte. De har måske også selv prøvet at være ulykkeligt forelsket? Det har de fleste i hvert fald prøvet på et tidspunkt.
Dine forældre
Hvis du er virkeligt ked af det, så kan det være en rigtig god idé, at snakke med dine forældre om det. Det er selvfølgelig ikke altid man lige har lyst til at fortælle sine forældre, at man er ulykkeligt forelsket. Men måske kan du bare sige, at du er rigtigt ked af det i den her periode, og du godt kunne bruge, at de støtter dig ekstra meget.
Kontakt børnetelefonen
Hvis du trænger til at snakke med nogen, som ikke kender dig eller pigen – jamen så er børnetelefonen en rigtig god løsning. Hos børnetelefonen kan man få rådgivning om alt muligt. Også kærlighed. Deres frivillige er vant til at snakke om alle slags problemer, og man må altid kontakte dem. Man kan både skrive, chatte eller ringe til børnetelefonen, og du kan være helt tryg ved at kontakte dem. Det er anonymt, hvilket betyder, at du ikke behøver fortælle dem hvem du er, eller hvad du hedder.
Det er mega svært, det der med forelskelse. Og det er vildt svært at finde ud af, om den man er forelsket i også er forelsket tilbage. Men jeg synes det lyder til, at hun måske godt kunne være forelsket i dig også. Så jeg tænker, at du skal ud og undersøge det noget mere.
Så håber jeg du har kunne bruge mine råd til noget, og så krydser jeg fingre for, at det hele kommer til at gå super godt. Og at hun stadigvæk er vild med dig.
De allerbedste hilsner fra en Mindhelper