Hej Mindhelper
Jeg skulle besøge min morfar sammen med min mor og vi fandt ham død, og jeg ved at min mor har ikke haft det godt siden. Fra en bekymret 13 årige søn

(13 år)
Hej bekymret 13-årig søn
Det lyder til, at bekymringerne for din mor fylder meget. Og at I har oplevet noget rigtig ubehageligt. Derfor er jeg rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt det med os.
Det er godt at ville hjælpe
Det kan være rigtig svært, når man kan se, at ens mor ikke har det godt. Derfor er det også helt naturligt, at du bliver bekymret og gerne vil hjælpe hende. Sådan har de fleste unge det, når de ser deres forældre have det svært. (og så bruge det du allerede har skrevet) Men det skal helst være de voksne, som passer på børnene og ikke omvendt. For det er et alt for stort ansvar at stå med som barn. Derfor er det allerbedste råd til dig også at snakke med en voksen om det. For det skal du ikke gå med alene. Det skal helst være de voksne, der passer på børnene og ikke omvendt. Derfor er det bedste, du kan gøre at snakke med nogle voksne om det. Det kan fx være din far, nogle af dine venners forældre eller en af lærerne på skolen. Det vigtigste er nemlig ikke, hvem du snakker med, men at det er en som du er tryg med. Det kan nogle gange hjælpe, at få luft til nogle af de svære tanker man går med. Og den voksne kan måske også hjælpe din mor
Åben Anonym Rådgivning
Jeg tænker også, at det kunne være en god ide, at tage fat i Åben Anonym Rådgivning. Det er et tilbud, som alle kommuner tilbyder, og det kan være rigtig godt, hvis man har noget derhjemme, som er svært. Dem der arbejder hos Åben Anonym Rådgivning, er super søde og dygtige, og har masser af erfaring med at hjælpe børn, unge og deres familier. Det er super nemt og helt gratis.
Find hjælp i din kommune
Hvordan har du det?
Du skriver, at du føler dig bekymret, og at din mor ikke har haft det godt siden det med din morfar. Jeg kommer derfor til at tænke på, hvordan du har det? Det at finde nogen død kan godt være en ubehagelig oplevelse. Derfor kommer jeg også til at tænke på, hvordan du mon har det? Hvis det er noget, som også fylder hos dig, så tænker jeg nemlig at det er vigtigt at du får snakket med nogen om det. Så det ikke ligger og ulmer og fylder hos dig.Det kan være svært at gå med en masse bekymringer.
Hos Børnetelefonen vil de altid lytte
Hvis du synes, det kunne være rart at tale med en voksen udefra, så kan du også prøve at ringe til Børnetelefonen. Dem kan man altid ringe til, hvis man går og er bekymret for nogen, og er i tvivl om, hvad man skal gøre. De rådgivere, som sidder hos Børnetelefonen, er super søde og dygtige. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
Det kan være rigtig svært, når en af ens forældre ikke har det godt. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge og at du får snakket med nogen om dine bekymringer. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper