Hej mindhelper.dk
Jeg er en muslimsk pige og er fra en muslimsk familie. Min familie er meget troende og skrappe, og jeg er selv meget troende men med enkelte ting som f.eks. Drengevenner, det har jeg. Jeg havde et par drengevenner som jeg elskede og var rigtig tæt med, men jeg blev bustet. Efter det har mine forældre slettet mine sociale medier, de har gjort sådan at jeg ikke kan få nogle kontakter på min telefon udover nogle veninder fra skolen og familie, og jeg kan ikke downloade noget. Slet ikke noget privatliv. Min mor læste endda mine noter hvor jeg har skrevet alle mulige tanker osv. Min mor vil have tilliden tilbage med mig siger hun, og jeg ved at hvis hun finder ud af noget igen så flipper hun ud, og hun kommer ikke til at stole på mig. Jeg har jo ikke lyst til at lyve, men jeg er en pige på 14 år i en by hvor alle piger og drenge er venner med hinanden. Alle mine veninder er også venner med de drenge jeg kender. Og jeg var tæt med dem af en grund, så det virkeligt svært og tænke på hvad jeg skal gøre. Jeg har lidt kontakt med dem fra min venindes tlf men hvis vi skal mødes eller noget så jeg altid SÅ bange for at mine forældre finder ud af det.

(14 år)
Hej 14 årig
Det er ikke rart, når man ikke kan få lov til at se ens venner. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er ikke i orden
Det lyder som en super svær situation, du står i. For jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil blive ved med at se dine drengevenner. Som du selv skriver, så er der jo en grund til, at du var så tæt med dem. Og når man er ung, så har man brug for at have venner på sin egen alder, som man kan se sig selv i, og som man kan have det sjovt sammen med. Men jeg kan også godt forstå, at det er svært for dig at blive ved med at se dem, når dine forældre ikke vil have det. For det er ikke rart at se sine venner i skjul og gå rundt og være bange for, hvad der sker, hvis ens forældre pludseligt finder ud af det.
Jeg tænker ikke, at dine forældre handler, som de gør, fordi de vil være onde og dumme. For jeg tænker, de kommer fra en kultur, hvor det er bedst, at piger ikke har drengevenner. Så de forsøger at passe på dig. Men det er sådan, at alle børn har nogle rettigheder. Nogle af de rettigheder er for eksempel, at børn har ret til at have et privatliv. Og så har de også ret til at være med til at være med til at bestemme, når der tages beslutninger omkring dem. Det står alt sammen i det, som man kalder for børnekonventionen. Den kan du læse her
Derfor er det heller ikke i orden, at dine forældre ikke vil lade dig se dine drengevenner. Og at de for eksempel læser dine private noter, hvor du har skrevet tanker og følelser ned. For når de gør sådan, så giver de dig ikke noget privatliv. Og de giver dig ikke lov til at være med til at have medbestemmelse over dit eget liv.
Tag fat i RED Center
Jeg ved desværre ikke vildt meget om, hvad der er bedst at gøre, når ens religion og kultur spænder ben for, at man kan leve det liv, som man gerne vil. Men det ved jeg, at de gør hos RED Center. Derfor tænker jeg også, at det ville være rigtigt oplagt for dig at tage fat i dem. Det er nogle super dygtig og rigtigt søde rådgivere, der sidder hos RED Center. Og du kan være helt anonym i deres rådgivning, så du behøver ikke at fortælle dem, hvem du er.
De vil altid lytte hos Headspace
Du kan også altid tage fat i Headspace, hvis du har brug for at snakke det hele igennem med nogen. Hos Headspace er man nemlig altid velkommen, hvis man er ung og har brug for nogen at snakke med. Og deres frivillige rådgivere er super søde og vant til at snakke med unge, der har forskellige slags konflikter med sine forældre. Så de skal nok gøre deres allerbedste for at hjælpe og lytte så godt, som de kan. Du kan også være helt anonym.
De kan også hjælpe hos Åben Anonym Rådgivning
Hvis der er noget, der er svært derhjemme som for eksempel, at man ikke må se sine venner for sine forældre, så kan man også få hjælp hos kommunen. De har nemlig et tilbud, der hedder Åben Anonym Rådgivning, som man altid kan bruge, hvis der er noget i ens familie, der er svært. Så dem kan du også tage fat i, hvis du har lyst. Ligesom hos de andre steder kan du være helt anonym der. Du kan finde Åben Anonym Rådgivning i din kommune i vejviseren her.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at konflikten mellem du og dine forældre løser sig, så du kan få lov til at så dine venner. Det fortjener du nemlig, og du har også ret til det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper