Jeg vil gerne gå til Kung Fu, men mine forældre synes ikke, det er noget man har brug for.
Hey
Jeg ville gerne være med i en kung fu skole.
Jeg har checket på det i ca. 2 år.
Jeg prøvede at vise min forældre det, vi er ikke så tætte, men jeg prøvede at få dem til at se, det er dette jeg gerne ville.
Jeg har prøvet sådan vise videoer, vide hvornår deres “kanaler” kommer også kommer jeg ind i stuen, og siger fx “skal jeg ikke også prøve det?” Jeg har fortalt alt om det. Selv displicin, selv forsvar osv
De synes det er noget, man ikke har brug for og jeg skal bare fokusere på skole.
Nu er jeg bange for at snakke med dem om dette emne, siden de synes jeg blevet helt mærkelig.
Tak.

(Dreng, 14 år)
Kære dreng på 14
Æv altså, det lyder til at dig og dine forældre ikke kan blive helt enige om Kung Fu-skolen. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det kan være mega svært, hvis der er en hobby man virkeligt drømmer om at prøve, og ens forældre så siger nej. Det kan godt gøre en rigtigt ked af det, og man kan have svært ved at se, hvordan man kan overbevise dem om noget andet. Mit bedste råd til dig er, at få snakket med dem om det igen. Men jeg tænker, at der måske er nogle argumenter du kan bruge, som måske vil virke på dem. For nogle gange så kan forældre ikke se, hvorfor en sport/hobby bare er mega fed, og så synes de måske man skulle bruge tiden på noget andet. Men det kan jo godt være fordi, at de bare ikke forstår alle de fede/sjove ting, som sporten indeholder. Jeg vil prøve at give dig lidt forslag til, hvad du kan sige til dine forældre, som måske kan overbevise dem lidt.
Ting du kan lægge vægt på.
Her er lidt forslag til ting i Kung Fu’en som du kan lægge vægt på, når du snakker med dine forældre om det.
• Sundhed
Et godt argument kunne være sundhed. Kung Fu er sundt, man får trænet en masse gode muskler og sin kondi. Udover at komme i bedre form, så er det også sundt for ens immunforsvar og hele kroppen. Det er også sundt for hjernen, for sport gør en til en endnu bedre tænker – så det kan måske være en fordel for din skolegang at gå til Kung Fu.
• Disciplin kommer en til gode i resten af livet
Et andet godt argument, som dine forældre måske vil kunne lide er, at der bliver lagt vægt på disciplin. Disciplin er jo en egenskab, som man kan bruge i rigtigt mange dele af sit liv – eksempelvis skolen. Når man træner disciplin, så lærer man også, hvorfor det er vigtigt, og hvordan man kan bruge det i hele sit liv.
• Tålmodighed, ro, respekt
Andre gode egenskaber man også træner i kampsport er tålmodighed, ro og respekt. Det er jo rigtigt gode evner at have, som man kan bruge i hele ens liv.
• Fællesskab
Når man går i en klub, så bliver man en del af et fællesskab. Og det kan være helt vildt fedt og super lærerigt. For der kan man mødes omkring en sport som interessere en og hjælpe hinanden til at blive bedre.
• Er det farligt?
Når det kommer til kampsport, så er der nogle forældre, som synes det er en dårlig idé, fordi de tænker det er farligt. Her tænker jeg så, er det farligt? Jeg ved ikke så meget om Kung Fu. Er der mange, som kommer til skade i Kung Fu? Hvis man kommer til skade, så kan det godt være, at det bliver svært at overbevise dine forældre om at Kung Fu er en god idé. For de vil jo altid gerne sørge for, at man ikke kommer til skade. Der vil dog altid være en risiko for skader, når det kommer til sport. Uanset om det er fodbold, håndbold eller Kung Fu. Så det kan du jo også prøve at sige til dem. Hvis Kung Fu ikke er farligt, og der er mange unge, som dyrker det – jamen så er det nok en god idé, at lægge vægt på det, når i snakker sammen, hvis det er noget som betyder meget for dine forældre.
Hvordan snakker man om det?
Det kan være svært lige at se sig ud af, hvordan man får taget snakken på en god måde. Det lyder jo til, at du har prøvet flere gange, at få dine forældre til at forstå, hvorfor det er vigtigt for dig. Men de forstår stadig ikke rigtigt. Du skriver, at du er blevet bange for at snakke med dem om emnet, fordi de synes du er mærkelig omkring det. Men jeg tænker, at det måske ikke er helt rigtigt, at de synes du er mærkelig? Måske kan de bare ikke forstå, hvor vigtigt det er for dig. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god idé, hvis du igen prøvede at fortælle dem om det. Der er flere måder, at du kan gøre det på. Du kan eksempelvis vælge kun at snakke med den ene af dine forældre først. Måske er enten din mor eller far mere åbne overfor ideen? Så kan det være at du kan overbevise din ene forældre, og få deres hjælp til at overbevise den anden.
Du kan læse denne her artikel omkring, hvordan man snakker om svære ting med sine forældre. Der står en hel masse gode ideer til, hvordan man kan starte en svær samtale med sine forældre. Det kan være, at der er nogle forslag, du kan bruge. Du kan også prøve at spørge dine forældre, om de måske kunne være interesserede i at tage ud og se på klubben sammen med dig. På den måde ville dine forældre kunne få et rigtigt godt indtryk af stedet, og de ville kunne snakke med trænerne dernede, og få at vide hvad det hele går ud på. Det tænker jeg kunne være en rigtig god måde, at vise sporten for dem. Du kan jo starte med at vise dem klubbens hjemmeside.
Hvis de alligevel siger nej
Hvis dine forældre siger nej igen, jamen så kan det godt være, at der ikke er så meget at gøre ved det. I sidste ende er det dem, som bestemmer. Men så tænker jeg til gengæld, at det kunne være en rigtig god idé, hvis du får spurgt dem, hvorfor de har sagt nej. Måske viser det sig, at der er en rigtig god grund til det. Eller at de siger nej, fordi der er nogle ting ved sporten som de ikke forstår, eller som de er bange for. Det er en god idé at spørge ind til, hvad dine forældre tænker om ideén, fordi det giver dig bedre mulighed for at forstå, hvorfor de svarer som de gør. Hvis de ikke vil lade dig gå til Kung Fu, jamen så kan i måske snakke om, om der er en anden lignende sport, som de ville have det okay med. Måske en anden slags kampsport. Og ellers kan i måske aftale, hvornår de synes du er gammel nok til selv at bestemme, hvad du vil gå til.
Det er mega ærgerligt, når ens forældre siger nej til noget, som man rigtigt gerne vil. Derfor er det også en rigtig god idé, at fortælle dem præcis hvad det er, at sporten går ud på, og hvorfor det er vigtigt for en. Så kan det være, at man kan overbevise dem om at sige ja. Jeg krydser fingre for, at det kommer til at gå godt. Og ellers er der ikke så mange år til, at du selv kan bestemme, hvad du gerne vil gå til. Held og lykke med det hele.
De venligste hilsner fra en Mindhelper