Hej Mindhelper
Mine forældre har det ikke godt sammen, og det har de ikke haft i alle de år jeg kan huske. De kommunikere ikke sammen, så al information går igennem mig (det ældste barn ud af to). Når mine forældre endelig snakker sammen og kigger hinanden i øjnene skændes de voldsomt.
Ligeså snart gæst andre er i nærheden opføre de sig som om at alt er godt, så tit føler jeg at det hele kun foregår oppe i mit hovede. Det er ikke rart at være herhjemme, så jeg flytter hurtigst muligt (om et halvt år). Jeg har svært ved at takle omstændighederne herhjemme, så derfor glæder jeg mig til at flytte. Samtidigt har jeg mega dårlig samvittighed over at forlade min lillesøster (17 år), herhjemme for sig selv.
Det hele er meget kort fortalt.
Mit enlige spørgsmål er, om det vil være godt at søge psykolog. Når jeg er hjemme er jeg konstant nedtrykt, og jeg mangler nogle værktøjer til at håndtere det der sker herhjemme på en god måde. På den anden side er mine problemer ikke ”store” i den forstand at det ikke handler om vold eller lignende. Samtidigt flytter jeg om et halvt år. Jeg ved ikke hvornår ens problemer er voldsomme nok til at man har brug for at få hjælp udefra.

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Det lyder som en super svær familiesituation, der er hjemme hos dig. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er så vigtigt ikke at gå alene med de svære ting.
Du reagerer helt normalt
Det lyder som om, dine forældre har et rigtigt konfliktfyldt forhold og har haft det altid. Det kan jeg sagtens forstå ikke er særligt rart for dig at være i. For hvis luften i ens hjem konstant føles sprængfarlig, fordi ens forældre enten slet ikke snakker til hinanden eller også skændes helt vildt, så bruger man vildt meget energi på at være derhjemme. Det gør man, fordi ens hjerne hele tiden er på vagt for at finde ud af, hvornår den næste konflikt opstår og, hvornår man næste gang skal være konfliktmægler for sine forældre.
Derfor er det også en helt normal reaktion, at du føler dig nedtrykt, når du er derhjemme. For vores tanker og følelser bliver påvirket af de omgivelser, vi er i. Så når vi er i nogle omgivelser, der ikke er særligt rare at være i. Så bliver vores tanker og følelser automatisk også lidt mere tung og triste end, når vi er i nogle omgivelser, hvor vi er trygge og rare omgivelser. Og når det er ens hjem, det ikke er rart at være i, så er det tit endnu hårdere. For hjem er et sted, hvor man bruger rigtigt meget tid og som burde være et rart og trygt sted at være.
Du kan sagtens tage til psykolog
Det lyder som om, at det du egentligt gerne vil have svar på er, om du kan tage fat i en psykolog. Fordi du på den ene side kan mærke, at det måske kunne være rart for dig, men på den anden side er lidt i tvivl om, om din situation er slem nok til at snakke med en psykolog. Der vil jeg rigtigt gerne sige til dig, at der ikke findes nogen grænse for, hvornår noget er slemt nok til, at man gerne må gå til en psykolog for at snakke om det.
Det er nemlig rigtigt forskelligt, hvad der gør, at man har brug for at snakke med en psykolog. Nogle har brug for at snakke med en psykolog, fordi de har slået op med sin kæreste og har svært ved at komme videre. Og andre har brug for at snakke med en psykolog, fordi de er blevet slået af sine forældre, da de var små. Men det betyder ikke, at den person, der går til psykolog med kærestesorger, har mindre ret til at være der end den person, der blev udsat for vold fra sine forældre. Det betyder bare, at man har haft to meget forskellige livssituationer og, at det derfor også er meget forskelligt, hvad der er svært for en.
Så det helt korte svar på dit spørgsmål er, at hvis du selv føler, at du godt kunne have brug for at snakke med en psykolog, så kan du godt det. Og det er faktisk vigtigt at tage det alvorligt, hvis man føler, at man har brug for en hjælpende hånd til at klare din situation, man står i. For så er det som regel et tegn på, at situationen er for svær til, at man skal klare den alene. Derfor kan det sagtens være, at det kunne være en god idé at tage fat i en psykolog. Du kan læse, hvordan du kan komme til at snakke med en psykolog i den artikel, jeg har linket til.
Snak med din søster
Jeg kan sagtens forstå, at det er lidt ambivalent for dig at skulle flytte ud. For på den ene side forestiller jeg mig, at det bliver rart at komme væk fra den trykkede stemning derhjemme. Men det giver også rigtigt god mening, at du på den anden side ikke har ret meget lyst til at efterlade din søster derhjemme alene med dine forældre. For jeg gætter på, at du holder af din søster og gerne vil have, at hun har det godt. Så det er helt naturligt, at du ikke har lyst til at efterlade hende alene med dine forældre, når du ved, hvordan det påvirker dig at være den, som står mellem dine forældre.
Jeg tænker, at det kunne være en rigtigt god idé at snakke med din søster om, hvordan du har det med at flytte. For så kan hun nemlig fortælle dig, hvad hendes tanker om, at du skal flytte er. Og måske er hun slet ikke lige så bekymret for, at du skal flytte, som du selv er. Samtidigt så kan I også få snakket sammen om, hvordan I to kan holde fast i hinanden, når du flytter. Sådan så I stadig har hinanden, også selvom du ikke bor hjemme mere. Det kan være, at I kan lave noget sjovt sammen i nogle weekender, hvor din søster måske kan overnatte hos dig. Eller det kan være, at I kan skrive og ringe sammen, hvis det er noget, som I gerne vil dele med hinanden eller har brug for at snakke om.
Kan du snakke med dine forældre?
Jeg kommer også til at tænke på, om det er en mulighed for dig at tage en snak med dine forældre om, hvordan det påvirker dig, at de ikke kan sammen? Hvis du kan det, så kunne det måske også være en god idé. For det kan nogle gange være rigtigt rart at få sat ord på de ting, som man oplever derhjemme overfor sine forældre. Det kan nemlig nogle gange være med til at give en følelse af, at man står ved sig selv og sine oplevelser.
Samtidigt så kan det også nogle gange være med til at få åbnet op for en snak om, om der måske er nogle ting, som man kan gøre på en anden måde, så det bliver rarere at være derhjemme. Du behøver ikke at snakke med begge dine forældre, hvis du ikke har lyst til det. Du kan også sagtens vælge at snakke med den af dine forældre, som du er tryggest ved. Hvis du har lyst, så kan du kigge i vores artikel om at snakke med sine forældre om de svære ting. Der står nogle gode råd til, hvordan man kan tage de svære snakke med sine forældre
Tag fat i Headspace
Hvis du ikke helt er klar til at tage fat i en psykolog, men stadig godt kunne bruge at snakke med nogen om din familiesituation, så kan du altid tage fat i Headspace. Headspace er nemlig et sted, hvor man altid kan komme og snakke med en frivillig rådgiver, hvis man er ung og har brug for nogen at snakke med. Hos Headspace er der ikke noget, der er hverken for stort eller for småt at snakke om. For de frivillige rådgivere er der for at lytte til dig og hjælpe dig med lige netop det, som er svært for dig. Så Headspace kan du trygt tage fat i. Samtidigt kan du også være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det.
Jeg håber, at mit svar gav dig svar på dit spørgsmål. Og så håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Jeg ønsker dig i hvert fald al mulig held og lykke fremover.
De bedste hilsner fra en Mindhelper