Hej Mindhelper
Mine forældre er meget overvægtige, og det gør mig ked af det, når jeg tænker på, at de nok ikke kommer til at leve særligt længe. Mine bedsteforældre har jeg ikke længere, da de er døde af enten sukkersyge eller kræft. Jeg frygter herved, at mine forældre også får sygdomme, selvom de ikke fejler noget i øjeblikket. Derfor ønsker jeg, at mine forældre kan få en bedre livsstil, især nu hvor alle os børn er flyttet hjemmefra. Hvad kan jeg gøre? Har allerede talt med dem om motion og madvaner, men det bliver lidt politiker agtigt ved at tale udenom. Desuden virker det til, at de godt er klar over deres situation, men ikke vil se det i øjnene og tage handling. Jeg kan i øvrigt ikke tale med dem omkring min bekymring med den korte levetid, så ved ikke, hvad jeg skal gøre.

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Det lyder til at være en hammersvær situation at stå i. Og jeg kan da sagtens forstå, hvis du synes du er i tvivl om, hvordan du kan hjælpe dine forældre. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det ved det nok godt
Du lyder til at vær en super omsorgsfuld datter, der virkeligt gerne vil dine forældre det bedste. Og du har prøvet, at tale med dem om, hvordan de kunne ændre på nogle ting i deres liv, så de forhåbentligt kan blive ved med at være her rigtigt længe endnu. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at det bekymrer dig, at de måske ikke har ændret på noget endnu.
De fleste mennesker ved godt, at det ikke er så sundt at være overvægtig. Og at man kan tabe sig ved at spise anderledes og/eller dyrke mere motion. Og ofte har de fået det af vide rigtigt mange gange. Men bare fordi man godt ved, at der findes sundere valg, så betyder det ikke, at det er noget, man bare lige gør. Det er hammersvært at tabe sig og få en anden livsstil. Det kræver rigtigt meget overskud at skulle ændre på den måde, som man måske altid har levet sit liv. Derfor er det heller ikke altid så hjælpsomt, når der er nogle, som fortæller en, at man skal ændre sin livsstil. Og måske har dine forældre talt lidt udenom, fordi de synes det er hårdt at tale om og måske fordi, du har fortalt dem noget, som de godt allerede ved?
Jeg er slet ikke i tvivl om, at du har snakket med dem om livsstil, fordi du elsker dem super højt og gerne vil beholde dem så længe som muligt. Det er super sødt og omsorgsfuldt af dig. Men det kan være en god idé, at passe på med ikke at blive belærende, når man taler med nogen om sundhed. For det kan hurtigt blive ubehageligt for dem man snakker med. Så kan det være bedre, at lade dine forældre selv bede om hjælp, hvis de selv synes, at de har brug for det. Og vil have det fra dig.
Du kan prøve at vende det på hoved og tænke over, hvordan du ville have det, hvis dine forældre begyndte at fortælle dig, hvordan du skulle leve dit liv, efter du er blevet voksen? De fleste af os ville synes det var hammer-irriterende, hvis vores forældre begyndte at belære os om, hvordan vi skulle spise og dyrke motion. Og på det punkt er vores forældre nok ikke så forskellige fra os.
Fortæl dem om din bekymring, men respekter deres valg
Jeg bider mærke i, at du skriver du ikke kan tale med dem om din bekymring. Hvordan kan det være? For det lyder til, at det er det, som fylder meget for dig. Og måske kunne det være rigtigt rart for dig, at dine forældre ved, hvorfor du går op i deres livsstil og madvaner? Jeg tænker også, at hvis du gerne vil motivere dine forældre til at ændre livsstil, så er det måske netop den bekymring, som måske vil kunne rykke noget hos dem. For de fleste forældre vil gerne have, at deres børn har det godt og vil gerne lytte, hvis de kan mærke, at der er noget, som fylder. Så selvom det er en svær snak at tage, så er det måske netop der, at du kan starte? Du kan prøve at læse vores artikel om, hvordan man snakker om svære ting med sine forældre. Der står nemlig lidt tips i, som måske kunne være hjælpsomt for dig.
En anden ting du kan gøre er, at snakke med dem på en mere undersøgende måde. Fx. spørge om de nogensinde har haft lyst til at ændre livsstil? Eller om der er noget sport, som de tror kunne være sjovt at dyrke? Hvis man spørger ind til andre, i stedet for at belære dem, så vil man ofte finde ud af en masse ting, som man måske slet ikke havde overvejet. Det kan være, at dine forældre har haft mange tanker omkring deres livsstil, som de bare ikke har delt med dig. Så hvis du forsøger at møde dem åbent, kærligt og nysgerrigt, så har de måske også mere lyst til at snakke med dig om det her lidt svære emne.
Det kan også være, at dine forældre slet ikke har lyst til at tale med dig om deres livsstil. Og så er der ikke så meget andet du kan gøre end at respektere det. Så har du gjort dit bedste og kan ikke gøre mere.
De kan få en hjælpende hånd, hvis de har lyst
I sidste ende, så er det dine forældres valg, hvordan de vil leve deres liv. Og hvis de en dag skal ændre livsstil, så bliver det nødt til at være noget, som de selv er motiverede for. Hvis du får åbnet snakken med dem, kan du jo snakke med dem om, hvad der er af muligheder for at få hjælp til livsstilsændringer. For det kan være rigtigt rart at få en hjælpende hånd på vejen, men det er ikke sikkert, at det skal være dig, som er den. Det kunne eksempelvis være en diætist, en personlig træner, en coach eller en psykolog. Der er rigtigt mange muligheder derude, men det er dine forældres valg, hvad de har lyst til.
Det er mega svært, at skulle se sine forældre leve deres liv på en måde, som måske ikke er sund for dem. Men i sidste ende er de voksne mennesker og det er deres valg, om de vil gøre noget ved det eller ej. Så er det bedste man kan gøre, at være sød og støttende. Jeg håber det kommer til at gå rigtigt godt med jer allesammen. Varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper