Hej Mindhelper
Min søster er volderlige og truer mig og sine ældre forældre som er på pension derhjemme. Hun råber og skriger og har slået mig i 2015 og hvor endte med at fortæller løgne historie om mig og end med at blive indlagt. Min far har reddet mit liv dengang hvor hun var ud med hendes mand lykkeligt. Hun ødelagt mit liv og fortæller ikke sandhed til andre og dommer andre folk og spreder den negativitet omkring sig. Hun dommer kvinder når jeg er sammen med hende og sætter alt for højt musik. Hun har ikke fortalt sandheden til noget men vil bare beskytte sig selv for at kom videre. Hun kalder mig sort og truer hvergang når vi er sammen. Hun truer mig hvergang at hun vil gøre noget ondt ved mig da hendes mand har kontakt med mange og vil udnyttet mig hvis jeg siger noget lige ud til hende. Hun udnyttet mig siden jeg var lille og altid brugt mit tøj. Hun lyver over folk at hendes forældre er syge men truer også min far og mor. Hun taler dårligt om hendes praktiksted og eller. Hun kontrollere mine private ting. Er over 20

(Pige, 20 år)
Kære du
Det lyder til, at du oplever nogle ting, som er rigtigt voldsomme og ubehagelige. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Anonymitet
Først og fremmest skal du vide, at jeg har fjernet nogle dele af dit spørgsmål. Det er for at beskytte dig og din søsters anonymitet, så der ikke er nogle, der kan genkende jer, hvis de læser brevkassespørgsmålet. Jeg kan også se, at du har skrevet ind 2 gange. Jeg har valgt at lave et samlet svar til dig her, så du ikke sidder med to næsten identiske svar.
Dig og din søster
Det lyder til, at det har været svært mellem dig og din søster lige siden i var børn. Det er selvfølgelig ikke i orden, hvis din søster har været voldelig overfor dig, taler grimt til dig eller truer dig. For det er meningen, at man skal kunne føle sig tryg og elsket, når man er sammen med sin familie
Jeg kommer til at tænke på, om du vil kunne holde dig fra din søster? Altså lade være med at se hende i en periode, indtil der er kommet ro på mellem jer. For det er ikke rart at blive truet, så måske vil det være bedre, hvis i undlod at snakke sammen. Det lyder ikke til, at dig og din søster bor sammen. Og derfor tænker jeg også, at du derfor godt kan undgå at se hende.
Hvad har du brug for?
Når jeg læser dit brev, bliver jeg dog lidt i tvivl om, hvad du godt kunne tænke dig at få hjælp til? Er det at finde et nyt sted at bo? Eller hvordan du kan snakke med dine forældre om det? Eller hvordan du skal håndtere din søster? Derfor tænker jeg også, at det måske er bedre, hvis jeg sender dig i retning af nogle, som du kan snakke lidt mere i dybden med dine tanker og behov. For desværre kan man ikke snakke så meget frem og tilbage i brevkassen. Vi har kun det her ene spørgsmål og svar.
Tag fat i Headspace
Hvis du har brug for, at få snakket det hele igennem med nogen, og måske få hjælp til at finde ud af, hvad du skal gøre nu, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en anonym, frivillig ungerådgivning, hvor unge kan komme og få hjælp til det der fylder. Der vil i kunne bruge god tid til at gå i dybden med de ting, som du oplever i øjeblikket. Jeg tænker også, at selv hvis Headspace ikke kan hjælpe dig, så kan de sørge for at sende dig i retning til nogen der kan. I Headspace må man gerne komme, selvom man er fyldt 20 år. Hvis du har lyst kan du også starte med at chatte med dem fra Headspace. Så kan du mærke efter, om det kunne være noget for dig.
Kontakt din kommune
Hvis man har brug for hjælp, må man også altid kontakte sin kommune. Måske har du allerede været i kontakt med kommunen tidligere, og kender derfor nogen af dem der arbejder der. Ellers kan du også ringe ind til din kommune og spørge ad, hvor du kan få hjælp henne.
Den sociale skadestue
Du kan også ringe til den sociale skadestue og snakke med dem om, hvad der sker. Den sociale skadestue er en anonym kriserådgivning, hvor man kan ringe ind og få hjælp til det der lige fylder. Der står på siden, at rådgivningen er henvendt til nordjyder, men deres telefonrådgivning kan alle ringe ind til. De henvender sig også til voksne.
Lægen
Hvis man har et problem, man ikke ved, hvordan man skal løse, så må man også altid tage til lægen og snakke med dem om, hvad man kan gøre. Tit har lægen et godt overblik over hvilke tilbud, der er i nærheden. Lægen vil også kunne henvise en til hjælp hos en psykolog, hvis det vil give mening for en. Og du må altid tage til lægen, hvis du har det svært.
Jeg håber mit svar har kunne sende dig i en god retning. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper