Hej
jeg har det virkelig hårdt der hjemme.. jeg får tit skylden for mange ting der hjemme.. tit hvis det mangler et eller andet slik/ mad eller hvad det nu er så er det mig der får skylden ( kun mig) og går os til lægen fordi jeg ikke drikker noget vand, og kaster op hele tiden. Så overvejer meget at stoppe helt med at spise mad, men jeg ved bare jeg bliver mere syg.. men så kan de i det mindste ikke sige det ikke er mig der har taget noget i køleskabet eller skuffen, når det jo os kunne have været min søster. Min søster fylder ret meget der hjemme fordi hun er med på landsholdet i en sport, så hun fylder ret meget så det er som om hun ALDRIG.. kan gøre noget forkert. Gider ikke rigtig mit liv mere..

(13 år)
Kære Du
Det lyder til, at der er flere ting, som fylder rigtig meget hos dig lige nu. Det kan være rigtig hårdt, når det ikke er rart derhjemme. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det skal du ikke gå med alene.
Det kan være hårdt at have en søskende som dyrker elitesport
Det lyder til, at din søster og hendes sport fylder rigtig meget hjemme hos jer. Og at du oplever, at det ofte er dig der får skylden for ting derhjemme. Det kan være rigtig ubehageligt at sidde med den følelse i maven. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du synes at det er hårdt og svært derhjemme lige nu.
Når en i familien dyrker elitesport kan det også godt komme til at optage rigtig meget af familiens tid. Der går måske en masse tid med planlægning, træning og stævner, som kan gøre at det kommer til at fylde rigtig meget.
Når man har en søskende som dyrker elitesport, kan nogle også komme til at føle sig overset, fordi det hele hurtigt kommer til at dreje sig om elitesporten. Er det mon noget du kan genkende? Det kan være en rigtig svær følelse at sidde med, og så kan man godt komme til at få følelsen af, at ens søskende aldrig kan gøre noget forkert, mens man selv får skylden for alt. Og når man har den følelse, så er det helt naturligt, at man bliver ked af det og synes, at det kan være svært derhjemme.
Snak med dine forældre om det
Når man sidder med følelsen af, at det hele drejer sig om ens søster derhjemme, kan det være en rigtig god ide at snakke med sine forældre om det. For det er ikke altid, at forældre tænker over, hvor meget den ene søskende kommer til at fylde, hvis de dyrker elitesport. Derfor kan det også være en rigtig god ide at gøre dem opmærksom på det.for forhåbentligt lytter dine forældre til det, du fortæller dem og prøver at være bedre til også at lave noget med dig.
Jeg tænker også, at det er en rigtig god ide, at du også fortæller dine forældre om, hvordan du ellers går og har det. For det lyder til, at der er flere ting også i forhold til mad, som er lidt svære lige nu. Og dine forældre er måske nogle af de voksne, som er tættest på dig. Derfor tænker jeg også, at de rigtig gerne vil lytte og hjælpe.
Hvis du synes, at det er lidt svært at få taget hul på snakken, kan du tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan få åbnet op for snakken.
Kroppen har brug for benzin
Det lyder til, at det med mad også fylder en del hos dig. Og du skriver, at du overvejer at stoppe med at spise. Det er rigtig vigtigt for kroppen at få mad, for kroppen har brug for mad for at kunne fungere. Du kan tænke på det lidt ligesom en bil, som har brug for benzin for at kunne køre og fungere. Det samme gælder med os mennesker. Mad og drikke er vores benzin. Derfor er det også rigtig vigtigt, at du ikke stopper med at spise.
Der kan være mange forskellige grunde til, at det er svært for en at få spist, og for nogle kommer tankerne om mad til at fylde så meget, at det bliver til det, som man kalder en spiseforstyrrelse. Hvis du har lyst, kan du tage et kig på vores artikel om spiseforstyrrelser. Der står lidt mere om, hvad spiseforstyrrelser er, hvad man kan gøre, og hvor man kan få hjælp.
Snak med en anden voksen om det
Når man har det svært, er en af de allerbedste ting man kan gøre, at dele det med nogle andre. For det er ikke meningen, at man skal gå med svære ting alene. Derfor er det er rigtig vigtigt, at du får snakket med en voksen om, hvordan du har det. Som jeg tidligere har skrevet, er dine forældre et rigtig godt bud, men hvis det slet ikke dur at snakke med dem, kan du også snakke med en anden voksen, som du er tryg ved. Det kan være en yndlingslærer, en moster eller en helt tredje. Det er nemlig ikke så vigtigt præcis, hvem du snakker med. Det vigtige er, at du får snakket med en voksen, som du er tryg ved.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan du også tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor er de også rigtig gode til at lytte. Og de sørger altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes at det er rarere. Du kan både chatte med dem eller få tid til en samtale.
Bliv ved med at snakke med din læge om det
Her til sidst skal du lige have lidt ros med på vejen. Det er hammergodt, at du allerede snakker med din læge om, at det er svært for dig at få drukket vand og kaster op. Derfor skal du endelig også blive ved med at snakke med lægen om, hvordan du har det. Og hvis du ikke allerede har fortalt lægen, at du går med tanken om at stoppe med at spise mad, så tænker jeg, at det er en rigtig god ide at gøre det. For så kan lægen også hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er på spil og hjælpe dig med at få den bedste hjælp.
Det lyder til, at det med mad og din søsters sport fylder rigtig meget. Og det kan være rigtig hårdt, at have det sådan. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper