Hej Mindhelper
Min mor og jeg skændes ret ofte i den senere tid. Det kan både være om små og store problemer. Det resulterer altid i at vi bliver uvenner og sure på hinanden. Det påvirker mig rigtig meget og jeg bliver meget ked af det hver gang. Hele stemningen i familien bliver dårlig og jeg har kun lyst til at komme væk. Min mor siger tit at jeg så bare skal flytte hjemmefra, men jeg ved ikke helt om hun mener det. Egentlig har jeg selv lyst til at blive boende hjemme noget tid endnu, men det er rigtig hårdt at vi så ofte skal blive uvenner og have det dårligt. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at det bliver bedre. Vh en på 19 år.

(19 år)
Hej 19 årig
Det lyder til, at der er rigtigt mange konflikter mellem dig og din mor i øjeblikket. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Skænderier slider på os
Jeg kan sagtens forstå, hvis du synes det er opslidende, at der er mange skænderier mellem din mor og dig. For vores hjem skal gerne være en tryg base, hvor der er ro på og hvor vi kan få tid til at slappe af. Men hvis du så hele tiden kommer op og toppes med din mor, så er det ikke særligt rart eller afslappende at være hjemme – hverken for dig eller din mor.
De mennesker, som man holder meget af, er også tit de mennesker, som man kan bliver aller-galest på og som kan såre én mest. Det er simpelthen fordi man elsker dem, og deres mening ofte betyder noget for en. Det gælder både i den ene og anden retning, når det kommer til forældre og deres børn. Derfor har de fleste mennesker også prøvet at være oppe og skændes med deres forældre, måske endda mange gange. Og det kan føles mega sårende, hvis ens forældre siger, at man skal flytte. For uanset om de mener det eller ej, så kan det føles som en afvisning.
Snak med din mor i fredstid
Jeg tænker, at mit bedste råd til dig er, at snakke med din mor på et tidspunkt, hvor i er gode venner. Hun synes sikkert heller ikke, at det er særligt sjovt, at i så ofte bliver uvenner. Derfor tænker jeg også, at hun måske gerne vil være med til at finde en løsning på det. For hvis i skal bo sammen, så skal det gerne være rart for jer begge to. Du kan prøve at læse vores artikel til dem, som skændes med deres forældre. Der står rigtigt mange gode tips til, hvordan man får lidt færre sammenstød.
Jeg lægger mærke til, at du skriver, at du gerne vil blive boende hjemme noget tid endnu. Og jeg kommer til at tænke på, hvorfor? For hvis det er fordi, du egentligt godt kan lide at bo hjemme, så er det måske en god idé, hvis du siger det til din mor. Jeg kender ikke din mor, men jeg kan tænke, at hun måske ikke helt ved at du gerne vil blive boende? Og det kan være rart at få af vide, hvis hun eksempelvis går og tror, at du måske ikke kan lide at være der – og det er derfor, at hun bliver ved med at sige det.
Det med at flytte hjemmefra
Du er 19 år og det er et tidspunkt i livet, hvor nogle unge begynder at flytte hjemmefra. Men de fleste er faktisk lige et par år ældre. Gennemsnitsalderen er 21 år for at flytte hjemmefra i Danmark. Der kan dog være fordele og ulemper ved begge dele.
Nogle unge oplever, at når de begynder at blive voksne, så skal der ikke så meget til, at de kommer op og toppes med deres forældre. Men når de så flytter hjemmefra, så letter presset lidt, fordi man pludseligt kommer lidt på afstand fra sine forældre. Og derfor kan undgå de der små hverdagsskænderier om alt muligt. Derfor kan det også for nogle unge, være en god løsning, at flytte hjemmefra.
Jeg vil forslå dig, at prøve at sætte dig ned og skrive en for/imod liste i forhold til at flytte hjemmefra. Nogle gange kan det være med til at sætte lidt perspektiv på det hele, og måske også gøre det lidt nemmere at finde på
Snak med nogle om, hvordan du har det
Hvis der er nogen omkring dig, som du er tryg ved at snakke med, så kunne det måske være rart for dig. For det kan være svært at se sig ud af, hvordan man undgår alle de her konflikter, og så kan det være rigtigt rart og hjælpsomt, at få et par ekstra øjne på. Eventuelt en person, som kender din mor godt? Det kunne være en far, moster, veninde af din mor eller en anden person, som måske vil kunne se tingene lidt fra både din og din mors side.
Ellers er du også altid velkommen til at kontakte headspace. headspace er en gratis ungerådgivning, hvor man kan komme og snakke om det der lige fylder. Man kan være helt anonym og der ligger en headspace i de fleste større byer. Og så kan de fanges på chat også.
Jeg håber mit svar har været hjælpsomt for dig, og så krydser jeg fingre for, at din mor og dig ender med at finde et godt kompromis, så der kan komme ro på derhjemme.
De bedste hilsner fra en Mindhelper