Hej Anonym dreng her.
Jeg bor sammen med min mor og bror. Min bror fik for 1,5 år siden et hjertestop, fordi han nægtede at gå til lægen og få hjælp. Hans tarm spræng og fik hjertestop. Det var en slem omgang for ham, men han kom igennem det. Det begyndte fint ud, men Efterfølgende har han ændret sig. Efter nogle måneder begyndte han at snakke om, at der var bakterier overalt, hvilket resulterede i, at han vaskede hænder adskillige gange om dagen. Han fik en stomipose, da de skar noget af hans tarm ud. Det ændrede sig så til, at der nu kom dyr op i hans stomipose. Han bruger også sut, ja. Et ritual er, at han skal koge sutten konstant. Det værste er dog, at han gentager sig konstant. 50-100 gange om dagen med de samme spørgsmål. Spørgsmålene lyder: “har jeg tabt min sut?”, “Er der kravlet dyr op i min pose?”, “ramte min trøje toilettet, gulvet, mit hår eller (en genstand)”, “Har min hånd rørt gulvet” osv…
For to måneder siden tog jeg tal på det og ramte et maksimum på 53 spørgsmål, hvor antallet af spørgsmål er steget progressivt med tiden. Alle disse spørgsmål spørger han min mor om. Min mor svarer altid “nej” og selvom hun har svaret én gang, så spørger min bror igen, indtil min mor kommer med et aggressivt højtråbende svar. Dette driver min mor til vanvid. Hun får ikke lov til at sove før min brors suttekogeri er ordnet. Min mor har lige haft en hjerneblødning, muligvis grundet ham tror jeg, hvor de skulle operere hende fra kraniet, men han er ligeglad. Han har sagt: “jeg håber du ender i en kørestol”. Han kører psykisk på hende og chikanere hende på dagligt basis. “Din mad smager af lort, du er det grimmeste jeg kender, ville ønske du ikke var min mor, jeg skærer halsen over på dig” og kan blive ved. Ja, han truer hende på livet. Flere gange om ugen. Han viser intet respekt for hende og udnytter hende. Selvom min mor skal op kl 6:00 og på arbejde, så kører han med sine spørgsmål helt ud på natten. Det starter fra han står op til han går i seng. Selvom min mor sover spørger han inde fra sit værelse. Min mor er sågar henvist til at sove på sofaen, grundet at han har indtaget mit værelse, som vi skulle dele. Jeg sover nu i min mors seng. Han misbruger også hendes penge. Han afpresser hende for penge og skaber sige, hvis ikke hun gør hvad han siger. Ingen kan hjælpe. Hverken egen læge eller kommunen, da han er over 18.KunneVære meredetaljeretPladsMangel

(Dreng, 20 år)
Hej anonym dreng
Det lyder som om, at det er rigtigt hårdt, at bo hjemme hos jer i øjeblikket og at din brors adfærd har store konsekvenser for både dig og din mor. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og søgt hjælp. For det er supersvært, hvis i går helt alene med det.
Det er okay, at have brug for hjælp
Når jeg læser dit brev, så synes jeg det lyder rigtigt alvorligt, at din bror har ændret sig så meget. Den måde han opfører sig på, går så hårdt ud over dig og din mor, at jeg sagtens kan forstå, hvis det er alt for meget for jer to at klare alene. Det er fuldstændigt forståeligt, at i har brug for hjælp til at håndtere ham. Du beskriver at han chikanerer din mor rigtigt meget og truer hende på livet flere gange om ugen. Det er selvfølgelig ikke okay. Men jeg tænker ikke, at din bror gør det i ond mening – det lyder til, at din bror har fået nogle rigtigt alvorlige problemer efter hjertestoppet, som gør han ændrer sig, og at dette måske kunne være en psykisk lidelse. Det tænker jeg umiddelbart, at i godt vil kunne få hjælp til at håndtere. Du skriver, at hverken egen læge eller kommunen kan hjælpe, fordi han er over 18. Men du skriver ikke så meget om, om det er noget i har fået af vide, fordi i har snakket med kommunen eller egen læge? Min tanke er i hvert fald, at i skal prøve at kontakte psykiatrien og høre dem ad, hvad jeres muligheder er. Det er der flere måder man kan gøre på.
Kontakt Psykinfo
Jeg tænker, at det kunne være en rigtig god idé, hvis din mor og dig kontaktede Psykinfo. Psykinfo er psykiatriske informationscentre i Danmark. Der kan man ringe ind og få hjælp til at finde ud af, hvilke nogle hjælpetilbud der er til rådighed, hvis man har brug for hjælp til en psykisk eller psykiatrisk problemstilling. Der kan man også ringe ind som pårørende og få af vide, hvor man kan få den hjælp og støtte, som man har brug. Jeg tænker, at de ansatte hos psykinfo nok skal vide, hvor i kan få den hjælp, som i har brug for. De er super dygtige og i vil kunne gå mere i dybden med, hvad der sker med din bror i øjeblikket. Og ellers kan de sikkert sende jer i den rigtige retning. Man er meget velkommen til at kontakte dem, så det kan du være helt tryg ved.
Kontakt Psykiatrisk Akutmodtagelse
I kan også kontakte psykiatrisk akutmodtagelse i jeres kommune. Man må hjertens gerne ringe til psykiatrisk akutmodtagelse og snakke med dem om, hvad der sker. Akutmodtagelsen er et sted man kan tage hen eller blive sendt hen, hvis man har en alvorlig akut psykisk problemstilling. Så skal de nok tage over og sørge for, at der bliver passet på en. Der vil man også kunne blive indlagt, hvis det er nødvendigt. Det er ikke sikkert, at din bror er nødt til at blive indlagt, men det kan være rigtigt rart at snakke med deres personale om, hvordan I kan håndtere ham og hvor I kan søge hjælp henne. Dem kan du også helt trygt kontakte.
• Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
• Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
• Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
• Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
• Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864​ 4050
Kontakt politiet
Hvis din bror bliver truende og i frygter for, at han kunne blive voldelig, så skal i kontakte ringe til politiet på 112. For så er det ikke sikkert for jer, at være sammen med ham og det skal i ikke prøve håndtere alene. Det er super svært, hvis det er nødvendigt. Men det er også rigtigt vigtigt, at i passer godt på jer selv, hvis der skulle ske noget.
Det lyder som en rigtig svær situation dig, din mor og bror er i lige nu. Men jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig og krydser fingre for, at i snart får den rigtige hjælp til at håndtere din bror.
De bedste hilsner fra en Mindhelper