Jeg er voksen og skriver på vegne af en ung mand på 17 år. Han søger en ungdomsbolig, hvor der er ro, struktur og evt. pædagogisk vejledning og støtte ved behov
Hej Mindhelper
Jeg er voksen og skriver på vegne af en ung mand på 17 år. Han søger en ungdomsbolig – hvor der er ro og struktur. Han er ramt af angst, PTSD, og er ved at udredes mht muligvis asperger syndrom. Han bor pt med mange søskende, mor og stedfar. Hvor der er ringe mulighed for ro. Han går til psykolog og psykiater. Han har hørt meget negativt om ungdomsboliger, og oplevet nogen via andre unge der har boet der, og der var druk, hashrygning, uro og bekymrende opførelse.
Så han er holdt op med at besøge sin ven der.
Noget han slet ikke kan eller skal kunne rumme forgår på en ungdomsbolig. Og det har afholdt ham fra, at søge om en. Kan I hjælpe mht at anbefale nogle ungdomsboger for sensitive unge, der har brug for mulighed for at trække sig tilbage på eget rum og mulighed for ro og evt, pædagogisk vejledning og støtte ved behov. Han har brug for, at komme væk hjemmefra.
Vi vil forsøge at søge en ungdomsbolig til ham, via hans psykiater, da han ikke selv har penge til det, og vil gerne kunne nævne nogle der tager hensyn til hand skånebehov.
Mvh. T.

(Dreng, 17 år)
Kære T.
Det lyder til at være en rigtig svær situation, han står i og jeg kan sagtens forstå, hvis han har brug for at få hjælp. Derfor skal du også have stor ros for at hjælpe ham godt på vej. Jeg har slettet lidt af dit spørgsmål bare for at være sikker på, at der ikke er nogle som lige kan genkende jer.
Det er rigtigt ærgerligt, men jeg kommer desværre lidt til kort med dit spørgsmål. Her på Mindhelper ved vi simpelthen ikke noget om ungdomsboliger. Men jeg tænker, at vi måske kan hjælpe jer lidt videre i rigtig retning. Hvis man skal søge en ungdomsbolig, hvor der er brug for særlig støtte (pædagogisk og/eller økonomisk) så bør i kontakte hans kommune og høre, hvad hans muligheder er. I kan prøve at kontakte Åben Anonym Rådgivning og snakke med dem. Jeg tænker, at de nok har styr på, hvor og hvordan han kan få den hjælp, som han har brug for. Jeg ligger en vejviser her, hvor i kan taste hans postnummer ind og så skulle Åben Anonym Rådgivnings kontaktinformation i hans kommune gerne dukke op. Ellers kan i altid ringe direkte til kommunen og få dem til henvise jer videre.
Jeg beklager, at vi ikke lige kan være til mere hjælp, men jeg håber at i kan bruge henvisningen videre, så han kan få den hjælp til sin boligsituation.
De venligste hilsner fra en Mindhelper