Hej Mindhelper
Kan ens mor tage en med til et børnehjem og sige, at hun ikke gider, at have sit barn mere og få underskrevet ting og sager, og man så lever på et børnehjem?

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det lyder til, at du er blevet lidt bekymret for, om man bare lige sådan, kan blive sendt på børnehjem. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det er ikke en rar tanke, at skulle gå rundt med alene.
For at svare kort på dit spørgsmål: Nej, man kan ikke bare sige, at man ikke gider have sit barn mere og så sende det på børnehjem.
Hvis et barn kommer på børnehjem, så er det fordi, at barnets forældre ikke kan passe dem ordentligt – eksempelvis hvis forældrene er alkoholikere, stofmisbrugere eller voldelige. Så kan barnet bo på et børnehjem, så der bliver passet godt på det, så længe forældrene ikke selv kan. Men børn fra familier, hvor der ikke er store problemer, kommer ikke sådan lige på børnehjem.
Har i skændtes?
Jeg kommer til at tænke på, hvordan det kan være, at du er blevet bekymret for, om du kan blive sendt på børnehjem? Jeg tænker på, om du måske har været oppe og skændes med din mor måske? Nogle gange kommer forældre nemlig til at sige nogle ting til deres børn, som de egentligt ikke mener, når de er sure. Så kan de eksempelvis true med at sende dem på børnehjem, hvis de ikke opfører sig ordentligt. Er det måske det, som er sket hjemme hos jer? Hvis det er det, så er jeg næsten sikker på, at din mor ikke mente det. Men bare kom til at sige det, fordi hun blev sur. Så kan det være en god idé, at sige til ens mor, at man blev ret bange, da hun sagde det med børnehjemmet. For så kan i måske snakke om, hvorfor det var, at din mor sagde det og hvordan i kan blive gode venner igen.
Tag fat i Børnetelefonen
Hvis der sker andet hjemme hos dig, som du har brug for at få snakket om. Eller hvis du vil vide mere om dine rettigheder som barn – for sådan nogle har du nemlig også. Så kan jeg anbefale dig, at kontakte Børnetelefonen. Børnetelefonen er en forening, hvor børn og unge kan få hjælp til det der fylder. Der kan man blandt andet stille spørgsmål om alt det der fylder for en. Og hvis man har brug for hjælp, så står deres frivillige klar til at hjælpe med ens problemer – uanset hvor store eller små de er. Man kan kontakte dem både på telefon, chat, sms og brevkasse.
Man kan ikke sådan lige aflevere sit barn på børnehjem. Der skal være en alvorlig grund til, at man kommer på børnehjem. Så jeg håber, at mit svar har kunne give dig lidt ro i maven.
De bedste hilsner fra en Mindhelper