Hejsa
Siden mine forældre blev skilt, har min far haft to koner, og nu en ny igen.
Den 4. og nyeste kone, har skabt en masse ballade og løgne mellem mig og min far. Hun fylder meget, og jeg ved hun lyver om en masse, som min far er med på. Min far er ikke til at kende længere.
Jeg valgte at konfrontere min far med det hele, og fortalte at alt jeg ønskede var at snakke med ham. Det endte med at han skrev: “hvis du virkelig synes jeg er så uærlig, så synes jeg du skal tage afstand fra mig.”
Og det er helt fint med mig… for siden den sidste kone kom til, har vi haft flere pauser, fordi han aldrig har tid til mig, eller mine søskende, og hvis han har, er konen altid med. Hun svarer endda på hans beskeder… men nok er nok, og jeg har ikke brug for kontakten til ham mere.
Problemet er nu, at jeg har en masse ting på værelset hos ham, bl.a. arvestykker, som jeg rigtigt gerne vil have.
Er det okay bare at hente det en dag, sammen med min bror, eller er det at bryde en grænse? Jeg ønsker ikke at snakke med min far lige nu, da han har fået mange chancer, for at rette op på hans fortid.
Det er ca. en måned siden at han skrev
beskeden.
Hilsen en fortvivlet pige

(Pige, 19 år)
Hej Pige på 19 år
Det er en rigtig ærgerligt situation du er landet i, i forhold til din far og dine ting. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det behøver du selvfølgelig ikke gå alene med.
Hvad nu?
Jeg kan godt se, at det er lidt noget møg med de ting, som du har liggende hos din far. For hvis man ikke har lyst til at snakke med sin far, så er det heller ikke vildt fedt at skulle ringe eller sende sms’er omkring tingene. Derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis du er lidt fristet til bare at dukke op og hente tingene. Jeg kan dog ikke helt læse mig ud af, om du vil dukke op en tilfældig dag uden at fortælle det på forhånd? Eller om du vil komme på et tidspunkt, hvor du ved, han ikke er hjemme? Uanset hvad, så tror jeg der er en risiko for, at du smider brænde på bålet, hvis du bare tager derhen. Så ja, det kan godt være, at din far vil opleve det som om, at du har brudt en grænse. Men det kan jeg ikke vide med sikkerhed.
Selvfølgelig skal du have dine ting fra værelset. Så måske kan du nøjes med at sende ham en kort sms og fortælle, at du kommer og henter dine ting på en bestemt dag sammen med din bror? Jeg ved godt, at det er træls, men jeg tror, at det er den bedste måde, du kan få dine ting igen, og stadig opføre dig på en måde, hvor du har dit på det rene. Jeg tænker, at din far nok vil acceptere, at du henter dine ting. Og hvis det ikke er store marmor-borde og reoler i 35 dele, så er det nok kun meget kort tid, du behøver være i huset.
En dag bliver det måske nemmere
Jeg vil ikke begynde at komme med en masse råd til, hvordan du kan løse konflikten med din far. For det lyder til at du er ret afklaret med, hvad du godt kunne tænke dig lige nu. Og jeg synes det er sejt, at du husker på dine egne grænser og får sagt fra, hvis du ikke bliver behandlet ordentligt. Det vigtigste er nemlig, at du mærker godt efter i maven, hvad der er det rigtige for dig.
Men jeg vil dog lige nævne, at selvom det ikke går særligt godt mellem jer lige nu, så kan det sagtens være, at det kommer til at blive nemmere med tiden. Desværre oplever mange mennesker, især skilsmissebørn, at miste kontakten med forældre i perioder. Og det lyder til, at det også er sket flere gange i din familie. Men mange familier finder også et fælles ståsted på et tidspunkt. Så jeg krydser fingre for, at det en dag vil blive nemmere for dig, at ses med din far – og at han bliver bedre til at være far for dig og dine søskende.
Tag fat i Headspace
Hvis du har brug for at få det hele snakket igennem med nogen, som ikke lige er en del af det hele. Så kan du eventuelt tage fat i Headspace. Headspace er en frivillig, gratis og anonym ungerådgivning, hvor man kan få hjælp til det, der fylder. Intet problem er for stort eller småt, og det kan være super rart at have et par ekstra øjne på ens situation. Så hvis du tænker at det kunne være noget for dig, så kan du finde en Headspace i nærheden af dig på deres hjemmeside. Eller kontakte dem på telefon eller chat.
Jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Online-knus herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper