Jeg vil egentligt bare gerne have, at mine forældre hører på, hvordan jeg har det. Men det går ofte galt, fordi min mor og far kommer med ærlige svar. De kommer tit med nogle svar, som jeg ikke er enig i, og så bliver det til en diskussion.
Hej med jer
Jeg går på efterskole. Og er en dreng der har haft meget angst og særlige behov
og er stadig en dreng der har brug for mere hjælp end de fleste.
Jeg er hjemme i weekenderne jeg har altid haft et godt foreholdt til mine forældre
Men jeg føler virkelig at min mor og min far og jeg begynder ikke kan snakke sammen uden at der bliver konflikter, vores diskutioner og konflikter
starter tit fordi der sker en masse ting inde i mig på efterskolen og jeg kan slet ikke selv følge med nogen gange, og har mine egne holdninger og forventinger til tingene. Også prøver jeg i weekenderne tit og bruge mine forældre til og snakke om de her ting det sker med mig og mine forventinger
Hvor det der oftest går galt er at min mor og far selfølig kommer med ærlige svar Og de kommer tir med nogen svar jeg ikke er enig i fordi De ved jeg er en dreng med særlige behov og derfor måske kan se nogen ting som kan være rigtige også kommer jeg med mine agumenter og holdninger bagefter også blir det tit til en diskution som jeg får skylden i fordi min far og mor siger at jeg altid skal modagumenter og vil diskutere og vil egnlig bare gerne have de skal høre på mig og hvor jeg føler jeg er lige nu
det vi tir kommer op og diskutere om er alt muligt
jeg har et eksempel, jeg vil gerne have et fritidsjob men jeg er en person der tænker meget langsomt og ikke er særlig hurtig når jeg gør ting, Hvor mine forældre er realistiske og siger at man blir nødt til og kunne arbejde først inden man vil have et fritidsjob ogsp siger de at jeg først når de siger til mig at der skal slåes græs at eller males et skur eller noget skal tage imod det og gøre det
men jeg er en dreng som er virkelig usikker på at gøre sådan noget som er fysisk og som jeg ikke er vant til også kan vi godt tit blive uegninge om de ting fordi de siger jeg har en urealistisk holding til de ting jeg gerne vil
Og det jeg egnlig har brug for er forståelse og empati og nogen der lytter på de ting jeg tænker på
og jeg har snakkede med mine forældre om
dette også når der har været ro på
hvor de siger at vi ikke kan snakke om de samme ting hele tiden fordi det trætter dem hvilket jeg godt kan forstå.
Hvad skal jeg gøre for og håndtere dette og måske hjælpe mig selv til og stoppe konflikten noget hurtigere??
ps det er ikke fedt oh føle man er i vejen i weekenderne

(Dreng, 17 år)
Kære dreng på 17
Det kan være mega hårdt, hvis man føler, at man ikke bliver hørt af dem, som man snakker med. Så kan man godt blive rigtigt frustreret. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det lyder til, at der er noget der går lidt galt, når du snakker med dine forældre i weekenden. Det virker til, at du oplever en hel masse på efterskolen i løbet af ugen, og når det så bliver weekend, så har du brug for at vende det hele med dine forældre. Men det ender desværre tit i en konflikt, fordi dine forældre ser anderledes på tingene end du gør.
Det kan være sundt ikke at være enige.
Det er selvfølgelig super ærgerligt, at jeres samtaler så ofte ender i skænderier. Det virker til, at i er meget uenige om nogle ting omkring dig. Jeg tænker at det er meget meget normalt, at man som teenager er uenige med sine forældre. Og jeg tænker det er helt normalt, at man let kommer op og skændes. For det kan være svært at forstå hinanden, og hinandens behov. Det er du slet ikke den eneste der oplever. Det tror jeg de fleste teenagere gør i større eller mindre grad. Samtidigt giver dine forældre udtryk for, at de ikke har lyst til at tale om de samme ting hele tiden. Det giver måske meget god mening, hvis det altid ender med, at i kommer op og skændes.
Der kan dog også være mange gode ting ved, ikke altid at være enige. Det er også en rigtig god måde at lære på. Og en god måde til, at man kan se tingene på en ny måde. Derfor kan det også være svært, hvis man forventer, at man kan fortælle sine forældre en masse ting, uden at de må komme med deres mening. Det gør de jo nok bare for at være søde ved dig, og hjælpe dig godt på vej. Det er sådan, at hvis man gerne vil tale, så er man også lidt nødt til at lytte. I hvert fald, hvis man gerne vil undgå konflikter.
Kan i lave nogle aftaler?
Det kan være, at dig og dine forældre kan lave nogle aftaler om, hvordan og hvornår i snakker sammen. Det kunne eksempelvis være, at i aftalte, at du får lov til bare at snakke løs den dag du kommer hjem fra efterskole, og så lytter de bare til, hvad du har at sige – uden at de kommer med gode råd. Så kan de måske bagefter få lov til at sige, hvad de tænker om det, du har fortalt. Det kan sagtens være, at i stadigvæk slet ikke er enige. Men måske giver det lidt mere ro til, at du kan nå at fortælle, hvad du har at sige. Og så kan de bagefter fortælle, hvad de tænker – uden at du afbryder dem. Du kan nok desværre ikke forvente, at dine forældre er enige med dig. Og hvis du gerne vil snakke med dem, så forventer de nok, at de også godt må sige noget.
Tæl til ti
Du kan prøve at læse denne her artikel omkring, hvordan man kan undgå at skændes med ens forældre. Især rådet om at “tælle til ti” kan være rigtigt godt. For nogle gange kan vi godt komme til at svare tilbage rigtigt hurtigt, hvis vi synes, at den person vi snakker med ikke har ret. Så får vi også nogle gange fyret nogle ting af, som vi ikke mente. Og så bliver det måske til et skænderi. Derfor kan det være en rigtig god idé, at stoppe op, trække vejret og tælle til ti, inden man begynder at svare tilbage. Det giver en tiden til at overveje hvad man vil sige, om det overhovedet er rigtigt, og om det er det værd, at tage diskussionen.
Skriv dagbog i løbet af ugen
Jeg tænker, at noget der måske kunne være godt for dig er, at skrive dagbog i løbet af ugen. Det lyder til, at der sker rigtigt meget indeni dig, mens du er på efterskole. Og så får du først rigtigt snakket om det i weekenden. Men hvis du nu begynder at skrive dagbog, så har du en god mulighed for at få skrevet dine tanker ned i løbet af ugen. Og det kan nogen gange godt være med til at gøre det nemmere, at holde styr på alle sine tanker og oplevelser. Så får man også bedre mulighed for, at få tænkt dem ordentligt igennem. Det lyder til, at du har en masse holdninger og forventninger, som du har brug for at komme ud med. Og der kunne det måske være en fordel, at skrive det ned på papir. Det kan være rigtigt rart, og jeg vil anbefale dig at prøve det af, og se om det fungerer for dig.
Fritidsjob
Du skriver, at du rigtigt godt kunne tænke dig et fritidsjob. Men dine forældre synes ikke det er en god idé, før du har prøvet at arbejde med noget andet først. Men jeg kommer til at tænke på, om der er et bestemt fritidsjob, som du har i tankerne? For hvis der er det, så kan dig og dine forældre måske prøve at finde et sted, hvor de vil have dig i praktik. Praktik er en slags prøveperiode, hvor man får lov til at prøve, hvordan det er at arbejde et sted. Til gengæld får man så ikke løn. Det tænker jeg måske kunne være en god idé for dig at prøve, fordi det ville give dig mulighed for at finde ud af, om du har lyst og overskud til at arbejde. Og dine forældre ville kunne følge med på sidelinjen, og se hvordan det går med dig.
Snak med nogle andre end dine forældre
Det lyder til, at det måske kunne være en god idé, hvis du prøvede at snakke med nogle andre end dine forældre om, hvordan du har det. Det er der heldigvis også mulighed for.
Tag fat i din kontaktlærer
Jeg tænker på, om du har en kontaktlærer på efterskolen? Jeg ved at mange efterskoler tilknytter en kontaktlærer til alle elever, som man kan bruge, hvis man har brug for en snak eller hjælp til noget. Har du sådan en? I såfald kan du jo overveje at prøve at snakke med ham/hende i løbet af ugen. Så er der måske ikke så mange ting, som du har brug for at snakke om, når du så er hjemme i weekenden. Det kan også være rigtigt rart, at snakke med en, som ikke er ens familie. Fordi de kender en på en anden måde end ens forældre gør.
Tag fat i Headspace
Jeg tænker på, om du kender til Headspace. Headspace er en frivillig forening, som varetager rådgivning af unge. Der må man komme og fortælle om alle sine problemer. Deres frivillige er rigtigt gode til at lytte og rådgive. Det kan være at Headspace kunne være en god mulighed for dig, fordi de måske har lidt mere overskud til at høre dig fortælle, end dine forældre har. Der ligger en Headspace i de fleste større byer, og du kan være helt tryg ved at kontakte dem. De er rigtigt søde, og du kan være anonym, hvis du synes det er rarest.
Det kan være helt vildt svært, hvis man skændes meget med sine forældre. Men det er desværre meget almindeligt når man er teenager, og ikke altid enige med sine forældre. Så kan det være en god idé, at huske at trække vejret, og lytte godt efter, hvad i siger til hinanden.
Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget, og så ønsker jeg dig held og lykke med det hele.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper