Hej Mindhelper
Jeg havde et kæmpe skænderi med min far, her den anden dag. Jeg kom til at kalde ham en pedofil fordi ha hele tiden slår mig i røven, og er vi ligesom fremmede overfor hinanden. Jeg mente slet ikke da jeg sagde at han virkede som en pedofil, jeg skulle bare have ham til at forstå at det virkelig var irrerterende at han slog mig i røven 24/7.
Jeg fortryder virkelig det jeg har sagt, for jeg ødelagde hele forholdet med ham.
Og vi havde et skude godt forhold.
Hilsen Pige på 13 år.

(Pige, 13 år)
Hej Pige på 13 år
Det lyder som om, at dig og din far har haft et rigtigt svært skænderi. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Nogle gange siger vi dumme ting
Øv altså, når jeg læser dit brev, kan jeg godt forstå, hvis du er ked af det. For det er en rigtig ærgerlig situation, som dig og din far er landet i ovenpå skænderiet. Når vi mennesker bliver sure, så kommer vi nogle gange til at sige nogle ting, som vi ikke mener. Det gør vi, fordi vi kommer til at reagere, før vi når at tænke os om. Det sker for os alle sammen en gang imellem, og desværre kan der godt ske det, at vi gør den anden person rigtigt ked af det. Men heldigvis behøver det ikke blive ved sådan. Oftest kan man sagtens få sit gode forhold tilbage, hvis man sørge for at snakke om tingene.
Sig undskyld
Jeg tror det bedste, du kan gøre lige nu er at få sagt undskyld til din far så hurtigt som muligt. For måske er din far blevet rigtigt bange for, at du faktisk mente det, da du kaldte ham pædofil. Det er en rigtig voldsom anklage og derfor kan det også gøre rigtigt ondt på dem som bliver kaldt det, hvis de ikke har gjort noget. Men hey, hvis du fortæller ham de samme ting, som du har fortalt mig, så er jeg næsten sikker på, at i sagtens kan få jeres gode, tætte forhold tilbage. Du kan også vise ham dit brevkassespørgsmål, hvis du synes, det er lidt svært at få tingene sagt. Ellers er der altid inspiration at hente i vores guide til at snakke om svære ting med sin forældre.
Jeg er næsten helt sikker på, at din far også mega gerne vil have jeres forhold til at være som det plejede. Og derfor vil han måske rigtigt gerne tilgive dig og blive gode venner igen
Så er jeg også næsten sikker på, at i godt kan aftale, at han stopper med at slå dig i numsen, hvis du synes det er irriterende.
Snak med mor
Hvis du synes det er lidt svært at få tingene sagt, så kan du måske få hjælp fra din mor? Nogle gange kan det nemlig være rart at have en voksen til at hjælpe dig, hvis man skal snakke om noget svært eller noget, man er ked af. Så kan man nemlig få lidt støtte og gode råd på vejen.
Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med dig og din far igen. Varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper