Hej, jeg er en pige på 14 år. Jeg lærer det godt i skolen og har gode venner, jeg har mine dårlige dage men der er noget der går mig meget på. Jeg er god til st få venner, god til st snakke til fremmede og præsentere mg selv og meget snakkesalig og tilpas når jeg er i skolen eller selv i offentlige steder. Mine forældre er oprindeligt fra Tyrkiet så jeg har en stor familie, og af en eller anden grund kan jeg ikke være snaksaglig og tilpas omkring min familie. Med mine bedsteforældre og kusiner føler jeg ikke jeg kan snakke og lave en relation til dem, men jeg forstår ikke hvorfor når det er så nemt for mig st skabe venner. Jeg kan ikke snakke til mine kusiner og stille spørgsmål som når jeg gør det med folk jeg ikke engang har mødt før. Jeg vil gerne ku snakke og omgås min familie men sf en eller anden grund er det svært for mig og jeg forstår ikke hvorfor?

(14 år)
Hej med dig
Jeg forstår godt, at du er forvirret over, at det er så nemt for dig at snakke med folk du ikke kender, men har svært ved at snakke med din familie.
Det giver mening
Når jeg læser dit brev, så lyder det til, at du er det man kalder ekstrovert. Du har en masse gode venner, er ikke genert og du er god til at snakke med folk du ikke kender. Derfor forstår jeg også godt, at du synes det er hårdt, ikke at kunne snakke med din familie.
For hvorfor skulle der være forskel på at snakke med nogen i din familie, og nogen du slet ikke kender? Det burde da være nemmere at snakke med sin familie? Men sådan er det ikke altid.
Hvorfor kan det være svært at snakke med sine familiemedlemmer?
Du skriver ikke, hvor tætte I er i din store familie, og hvor tit du fx ser dine bedsteforældre og kusiner. For nogle gange kan det være rigtig svært at finde noget at tale om, hvis man ikke ser hinanden særlig tit.
Men samtidig skriver du jo, at du er god til at tale med fremmede. Så hvis noget af din familie var fremmed for dig, så burde det ikke være et problem for dig, at finde noget at snakke om. Så hvad handler det så om?
Det kan være svært at sige, hvorfor man har nemt ved at tale med nogen og svært ved at tale med andre. Nogle gange handler det om kemien mellem en selv, og den man snakker med, og andre gange er det noget helt andet.
Nogle grunde til at man har svært ved at snakke sammen kunne fx være:
• Man har forskellige interesser
• Den man snakker med er genert
• Man taler ikke det samme sprog
• Man har forskellige holdninger
• Man forstår ikke hinanden
Jeg ved ikke, om du kan genkende nogle af dem her i dine samtaler med din familie? For hvis du kan få sat finger på, hvorfor I har svært ved at snakke sammen, kan det nemlig blive nemmere at finde en løsning.
Hvad kan du selv gøre?
Hvis det viser sig, at du ikke kan sætte finger på, hvorfor I ikke har noget at snakke om, så har jeg nogle gode ideer til dig. I vores guide: Sådan bliver du bedre til at smalltalke, står der en masse råd og gode tips til at blive bedre til at hyggesnakke med andre.
Selvom det lyder til, at du har en naturlig evne til at smalltalke, kan det være en god ide at læse den igennem og se om du kan bruge nogle af rådene næste gang, du snakker med din familie.
Er det okay, at man ikke snakker særlig godt sammen?
Hvis du har prøvet alt, og gjort hvad du kunne for at snakke mere med din familie, og du stadig har svært ved det, så er det også okay.
Man plejer at sige, at man ikke kan være venner med alle, og det er derfor helt okay, hvis der er nogen, som du snakker bedre med end andre.
Faktisk er det ret normalt, at man sætter sig hos de samme familiemedlemmer, når hele familien er samlet. Det er naturligt, at der er nogle, man snakker bedre med end andre, og at man derfor har lyst til at sidde sammen med dem.
Har du snakket med dine forældre om det?
Det kan være rigtig svært at gå med nogle tanker og bekymringer alene. Derfor vil jeg her til sidst høre, om du har snakket med dine forældre om dit problem?
De kender din familie rigtig godt og har måske oplevet at stå i samme situation og har haft svært ved at snakke med deres onkler og tanter. Det kan også være at de har en forklaring på, hvorfor nogle af dem er svære at danne en relation til.
Derfor kunne det måske være en god ide, at tage fat i dine forældre og høre dem, hvad de tænker om det?
Det kan være rigtig ærgerligt at føle, at man ikke kan danne relationer til alle i sin familie, og at man har svært ved at snakke med dem. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper