Hej Mindhelper
Jeg er en 17-årig pige, der skriver herind fordi jeg går rundt og er bange for min storesøster.
Hun har det rigtig svært og har længe kæmpet med nogle problemer, der også påvirker resten af familien. Der er hele tiden konflikter og skrigeri omkring hende og forleden dag truede hun os med at tage sit eget liv. Hun sagde det ikke direkte, men vi andre opfattede det som en selvmordstrussel. Siden da har jeg været ekstra bange for hende og ved faktisk ikke hvad hun kunne finde på at gøre, når hun er udenfor huset alene.
Jeg har været i kontakt med en person på nettet for et stykke tid siden, som truede mig med sit liv og det var frygteligt nok. Det gør stadigvæk ondt på mig og jeg har en skrækkelig samvittighedsnag.
Hvad skal jeg gøre?
Hilsen mig

(17 år)
Kære Du
Det kan være rigtig svært når en i familien, har det skidt. Og det er hammer ubehageligt, når nogen truer med at begå selvmord. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om dine tanker. For dem skal du bestemt ikke gå med alene.
Det er svært
Du skriver, at din søster har nogle problemer, og at det påvirker jeres familie rigtig meget. Det giver god mening, at det gør det. For når der er en i familien, der ikke har det godt, så kan det tit påvirke dem, som er omkring personen. Det kan måske være svært at vide, hvad man skal gøre. Og det kan også gøre rigtig ondt, at se en i familien have det dårligt. Så selvom det måske ikke er en selv, der sidder med selve problemet, så kan det stadig være rigtig hårdt at være i. Og jeg tror at mange unge, der har søskende som har det svært, kan nikke genkendende til, at det kan påvirke både familien og en selv rigtig meget.
Når der er en i familien som har det svært, kan det sommetider også skabe en masse konflikter derhjemme. Måske er der flere skænderier end der plejer, og måske bliver lunten derhjemme bare lige det kortere. Det kan være ret ubehageligt, for det skal helst være sådan, at man kan slappe af og koble af derhjemme. Men det kan være svært, hvis der er mange skænderier. Og det kan være både opslidende og hammer frustrerende.
Det er ikke dit ansvar
Du skriver også, at du kan blive bange for, hvad din søster kan finde på at gøre. Det er helt naturligt, at du får det sådan. For når ens søster har det skidt, og har snakket om selvmord, så er det klart, at man kan blive rigtig bekymret og bange. Men det er vigtigt for mig at sige, at det ikke er dit ansvar, at passe på din søster. Det er nemlig et alt for stort ansvar at skulle bære. Så selvom jeg sagtens kan forstå, at du bliver bekymret for hende, så er det noget, som der er nogle voksne der skal tage sig af.
Tal om det
Det er vigtigt at tale om det, når man går igennem noget, som er svært. For vi mennesker er slet ikke designet til, at skulle klare svære ting alene. Vi er nemlig flokdyr, og derfor har vi også brug for andres støtte og omsorg. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du taler med nogen om, hvordan du går og har det? For ellers er det vigtigt, at du gør det. Det kan måske være dine forældre, en lærer, en god venindes mor, eller en helt fjerde, jeg ikke lige har tænkt på. Det er nemlig ikke så vigtigt præcist hvem det er, bare du får talt med nogen, så du ikke går med bekymringerne selv.
Åben anonym rådgivning
Hvis der er noget som er svært på hjemmefronten, er Åben anonym rådgivning, et rigtig godt sted at tage fat i. Hos Åben anonym rådgivning sidder der nemlig en masse dygtige og flinke mennesker, som er der for at hjælpe. Så dem kan man altid tage fat i, hvis der for eksempel er nogle konflikter derhjemme. Alle kommuner har Åben anonym rådgivning, og det er gratis. Du kan finde dem ved at google “Åben anonym rådgivning” og så navnet på den kommune, du bor i.
Headspace
Et andet sted, som jeg tænker måske kunne vær hjælpsomt for dig, er Headspace. Hos headspace kan man komme og tale om det, der fylder. Så det kan både handle om det der forgår i din familie lige nu. Men det kan også for eksempel være det du skriver med, at du går og har dårlig samvittighed over noget, der er sket for længere tid siden. Der er nemlig ingen regler for, hvad man kan eller må snakke om i Headspace. Og de frivillige sidder altid klar med et lyttende øre, og vil gøre deres bedste for at hjælpe. Så dem kan jeg varmt anbefale dig.
Det kan være rigtig hårdt at gå og bekymre sig om ens søster. Derfor håber jeg også meget på, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du får snakket med nogen, om de tanker du går rundt med, så du ikke skal gå med dem alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper