Må en muslim gerne få børn med en dansker, før de bliver gift?
Hej,
Jeg vil gerne spørge om Islam så jeg håber i har en som kan svare på det.
Jeg er muslim men ikke troende, men hvis jeg finder sammen med en dansk pige og hun vælger at forblive kristen helt i orden med mig men hvad med børn? Må en muslim gerne få børn med en dansker før de bliver gift? Jeg tænker hun er dansk så så strengt kan man vel ikke leve? Jeg har muslimske venner og de har fundet muslimske koner og de blev gift først og fik børn bagefter men på den anden side jeg gider ikke skynde mig og få børn bare for at få børn. Er der regler inden for islam inden for ægteskab og børn?

(Dreng, 20 år)
Kære dreng på 20
Det lyder til, at du er lidt forvirret over hele situationen med religion og ægteskab. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Du skriver, at du ikke er troende. Derfor er jeg også lidt forvirret omkring, hvorfor de religiøse spørgsmål fylder så meget for dig? Jeg tænker, at det måske er pga. din familie? Hvis det er tilfældet, så tænker jeg, at det kunne være en god idé, at snakke med dem om dine spørgsmål. Og høre hvad deres holdninger til det er. For det kan være lidt forskelligt, hvor troende folk er, og derfor også hvor meget de følger Islam.
Som udgangspunkt er der regler indenfor Islam omkring ægteskab og børn, hvor man tilskynder kun at få børn indenfor ægteskabet. Dette gælder umiddelbart også, selvom den ene part er kristen. Men jeg vil opfordre dig til at overveje, hvad der er vigtigt for dig? Især hvis du ikke er specielt troende, og derfor ikke har en stor tilknytning til koranens ord. For i sidste ende er det dit liv og din beslutning. Du må derfor prøve at mærke efter, hvad der betyder noget for dig.
Vi har desværre ikke den store ekspertise i Islam her på brevkassen, da ingen af os er muslimer. Derfor vil jeg også anbefale dig, at tage spørgsmålene op med din familie, en Imam eller en anden lærd. Ellers kan jeg også anbefale at kontakte RED-center. RED-centeret har en online rådgivning, hvor man kan stille æresrelaterede spørgsmål. De vil måske kunne give dig nogle langt mere præcise svar på, hvad der er reglerne indenfor Islam. Og hvordan man bør forholde sig til dem, hvis man finder en dansk, kristen kæreste.
I forhold til danske kristne piger og kristendom, så tror jeg efterhånden, at det er de færreste, som går op i, om man er gift eller ej før man får børn. Hvis man finder en pige som er meget kristen, så kan det godt være at hun ønsker at være gift, inden hun får børn. Men de fleste almindelige kristne danskere går ikke så meget op i det. Ofte gør folk ligesom bare, hvad der giver mening for dem som par i forhold til deres livssituation. Derfor tænker jeg også, at det er noget dig og en eventuelt fremtidig kæreste aftaler med hinanden, som i lærer hinanden at kende. Det kan være, at det viser sig slet ikke at blive noget problem.
Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget. Jeg kan desværre ikke hjælpe så meget, når det kommer til islamisk tro. Men jeg håber, at du finder dine svar, og så ønsker jeg dig rigtigt meget held og lykke fremadrettet.
De venligste hilsner fra en Mindhelper