Hej
For nogen år siden skete der noget mellem mine forældre og min bror. Min bror stoppede pludselig med at komme hjem, og jeg så ham aldrig. Det fyldte i hele familien, og jeg var ekstrem ked af det i en rigtig lang periode. Efter ikke at have set eller snakket med min bror i år. Tar han pludselig kontakt til mig. Vi mødes og han fortæller så hele hans side af historien. Han siger, at jeg ikke skal begynde at tænke på det igen. Men at han bare ville forklare hvorfor han lige pludselig totalt stoppede med at snak med mig.
Nu har jeg så bare meget svært ved at glemme de ting han har fortalt mig. Fordi føler mig virkelig forvirret over hvad der i virkeligheden er sket. Fordi de begge fortæller forskellige ting. Ved godt jeg i realiteten ku være ligeglad. Men hver gang jeg er sammen med mine forældre kan jeg kun tænke på om de bare har løjet for mig? For de har virkelig fået mig til at hade min bror i en lang periode. Det hele er forvirrende. For ved ik hvem der taler sandt. Det påvirker mig vildt meget og føler jeg skal vælge side.
Så lige nu holder jeg mig egentlig bare på efterskolen.
Efter min bror har taget fat i mig igen har det bare revet alle de gamle følelser op.

(15 år)
Kære Du
Det lyder til, at situationen med din bror og dine forældre fylder meget hos dig lige nu. Det kan være rigtig hårdt at stå midt i mellem ens bror og forældre. Derfor synes jeg også, at det er super sejt, at du har skrevet herind og fortalt om det. Det er nemlig vigtigt, at man ikke går og føler sig alene med ens følelser.
En lus mellem to negle
Du skriver, at din bror lige har taget kontakt til dig, efter at I ikke har snakket sammen i nogle år efter en konflikt mellem ham og dine forældre. Du skriver også, at din bror har fortalt dig sin side af sagen, som er meget anderledes end den dine forældre har fortalt dig. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du føler dig forvirret. For i lang tid har dine forældres ord om, hvad der skete mellem din bror og dem, været sandheden.
Og pludselig tager din bror kontakt til dig, fortæller sin del af historien og vender så op og ned på det hele. Pludselig er der ikke blot én historie om, hvad der skete mellem dem, men derimod to forskellige historier. Og så kan man godt komme til at føle sig lidt som en lus mellem to negle. Derfor giver det også rigtig god mening, at du synes det er svært at finde hoved og hale i det hele.
Det at vælge side
Som du selv beskriver, kan det være enormt forvirrende og overvældende, når man står i midten og hører forskellige historier. Og man kan godt komme til at føle, at man skal vælge side. For selvom ens forældre og bror ikke siger det direkte, kan det måske godt føles lidt som om, at de prøver at få en over på deres side. Derfor er det også vigtigt for mig at sige, at det altid er okay at sige, at man ikke har lyst til at vælge side. For det at dine forældre og bror støder hovederne sammen har i bund og grund ikke noget med dig at gøre.
Det er okay at sige fra
Du skriver, at det at din bror har taget fat i dag, har revet op i en masse følelser igen. Det kan være hårdt, når man åbner op for noget, som tidligere har gjort en rigtig ked af det. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du synes det er svært, og har svært ved ikke at tænke på det.
Når folk omkring en er i konflikt med hinanden, kan det være rigtig overvældende. Derfor er det også altid okay at sige fra. For det kan være ubehageligt at høre ens forældre og bror snakke grimt om hinanden, og man kan blive helt rundforvirret. I vores artikel Lær at sætte grænser, står der nogle gode råd til, hvordan man sætte grænser og sige fra. Så måske der er noget i den, som kunne være en hjælp for dig?
Tal med en voksen om det
Når man går og bakser med nogle tanker og følelser, som fylder meget, kan det være en rigtig god ide at række ud til andre omkring en. Ofte bliver det svære lidt lettere, når man snakker med andre om det. Er der måske en kontaktperson eller lærer på efterskolen, som du kan snakke med? Det kan også være en onkel, mormor eller en anden voksen, som du er tryg ved.
Snak med dine venner
Nogle andre, som også kan være godt snakke med, er ens venner. Måske er der også nogle af dem, som har prøvet at have fnidder i familien. Og uanset om de har eller ej, så vil langt de fleste venner rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at man har det svært.
Du kan altid ringe til Børnetelefonen
Her til sidst vil jeg høre, om du kender til Børnetelefonen? Børnetelefonen er et tilbud til unge, hvor man kan skrive eller ringe anonymt til en voksen.Og selvom det hedder Børnetelefonen, er det både for børn og unge. De frivillige som arbejder der er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor er du også altid velkommen til at tage fat i dem. Det er en mulighed hvis de råd du fik her ikke er nok og du ønsker at have en længere samtale om de følelser du går med.
Det kan være super frustrerende, når man går og føler man skal vælge side i sin familie. Derfor håber jeg, at der var noget i mit svar du kunne bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper