Hej Mindhelper
Min familie er ikke perfekt. Min bror har haft mange problemer og udfordringer i sit liv, mange som er gået ud over mig. Min mor har været ramt af stress flere gange end jeg kan tælle, der er ingen der som sådan har lyst til at snakke med min morfar, min mor gør det kun i håb om at få arv en dag. Mine forældre er skilt og har været det siden jeg var 4 år. Jeg har egentlig altid haft det fint med det, i min folkeskole var der en del skilsmisse børn. Men jeg blir student fra gym snart, og i min omgangskreds der, er der ikke rigtig andre skilsmisse børn. Jeg siger ikke deres familier er perfekte, men deres familier er større og de virker bare så tætte med deres søskende og jeg har ikke boet fuldtid sammen med min bror siden jeg var 9. Jeg ved ikke rigtig hvad i skulle kunne hjælpe mig med, jeg havde virkelig bare brug for at få det her ud. Deres familie virker så velfungerende og deres hus er altid så hjemmeligt og hyggeligt at være i, ikke at mit er fjendtligt, men min stedfars hus er bare ikke rigtig hjemmeligt, på trods af jeg har boet her i 3 år nu.
Et barn der er alt for god til at pakke sin taske 😉

(Pige, 18 år)
Kære et barn, som er alt for god til at pakke sin taske
Det med skilsmissefamilier kan være rigtigt svært. Og man kan godt opleve, at dem i ikke-skilsmissefamilier ser ud til, at have meget mere velfungerende liv. Det er rigtigt svært og derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine bekymringer med os.
Når man bor flere steder
Jeg tror rigtigt mange skilsmissebørn kan nikke genkendende til din oplevelse med ikke rigtigt at føle sig helt hjemme, det sted man bor. Og måske bor man heller ikke sammen med sine søskende hver uge, og der er bare i det hele taget lidt mere “flytten rundt” og udfordringer, som børn af ikke-skilsmissefamilier oplever. Det er ikke altid særligt nemt, at være i som barn/ung. Og jeg tænker, at det giver rigtig god mening, hvis du nogen gange sidder med en følelse af, at de andre hjem er lidt mere hjemlige end ens eget. Desværre er livet ikke særligt retfærdigt på det punkt. Men måske er der noget i kan gøre sammen derhjemme, for at få din stedfars hjem til at være lidt mere hjemligt for dig?
Jeg tænker, at der er noget du savner, som i måske ville kunne gøre, så det hele ville føles lidt mere ‘rigtigt’. Du kan prøve at snakke med din stedfar om det og høre ham ad, om det måske kunne være en mulighed, at ændre eller tilføje nogle små ekstra ting, som gjorde, at det ville føles lidt mere hjemligt for dig? Du kan prøve at sætte dig ned og lave en liste over, hvad det er de andre hjem har, som du savner. Det kan være, at det er billeder på væggen eller noget helt andet, som du har lagt mærke til? Måske er det ikke noget helt bestemt, men mere en følelse hjemmene har, som du oplever som hjemlig. Men er der så en måde, hvor i kunne prøve at skabe den følelse hjemme hos jer?
Ingen familier er perfekte
Når vi man ser hinandens familier udefra, så kan man godt komme til at tænke “hold da fast, de har bare styr på det”. Det er helt naturligt at få en følelse af, at de andre familier virker super velfungerende, hvis ens egen måske har haft en del bump på vejen. Men der er ingen familier, som er helt perfekte, som du selv så super fint skriver. Selvfølgelig er der nogle, som måske har haft det lidt nemmere end andre. Men ofte, så sker der en masse ting i familier, som man ikke kan se udefra. Og derfor kan der også sagtens være problemer og svære perioder i familier, som ellers virker til at være super velfungerende og have styr på det hele. Måske gør det ikke den store forskel for dig, men nogle gange kan det være rart at tænke på, at tingene nogle gange ikke er helt så perfekte, som de kan fremstå.
Snak med nogen om det
Måske kunne det være rart for dig, at prøve at snakke med nogen om det du oplever. Det kunne eksempelvis være din stedfar, hvis du er tryg ved at snakke med ham. Eller måske et andet familiemedlem eller en tæt veninde. Det kan være rigtigt rart at få snakket med nogen og få et pusterum fra det, som måske fylder i ens tanker. Når man så deler de tanker med andre, så kan det godt føles som om, at de letter lidt.
Tag fat i Headspace
Hvis du hellere vil snakke med nogen, som ikke lige kender dig, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig forening, hvor unge kan komme og snakke om det, som fylder for dem. Der ligger en Headspace i de fleste større byer og man kan være helt anonym, når man kommer der. Det kan være rigtigt rart at snakke med deres frivillige, som er super søde og dygtige. De er nemlig helt vant til at snakke med unge, som har pakket deres tasker igen og igen – uge efter uge. Dem kan jeg varmt anbefale. Måske var det noget for dig?
Det er ikke altid særligt sjovt, at være ung i en skilsmissefamilie. Men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig og det kommer til at gå rigtigt godt med dig. Jeg hepper på dig og håber det kommer til at gå super godt med din studentereksamen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper