Jeg har svært ved at snakke om mine problemer, men jeg har virkelig brug for det, kan jeg mærke. Det er bare, som om jeg ikke kan.
Hej Mindhelper
Hvad gør man hvis man har svært ved at tale om sind problemer men gerne vil og har brug for det? Jeg ved godt hvem jeg vil tale med men jeg syntes det er svært og har nu prøvet i 1/2 år men det er som om jeg bare ikke kan..

(Pige, 14 år)
Kære 14-årige pige
Det kan være rigtig hårdt at gå med sine problemer alene. Derfor er det rigtig godt, at du gerne vil snakke med nogen om dem. Og det skal du bestemt også gøre.
Find modet til at sige det
Som du skriver, kan det være rigtig svært at få fortalt andre om sine problemer. Men det er så vigtigt, at vi deler vores problemer med andre, så vi ikke går alene med dem. Ligeså snart du får det sagt, åbner du op for, at de mennesker omkring dig kan hjælpe dig, når det er svært. Og det er rigtig vigtigt. For det er ikke altid, at man kan hjælpe sig selv bedst i de svære situationer.
Skriv fordele og ulemper op
Du skriver, at det er, som om du bare ikke kan få det sagt. Jeg kommer til at tænke på, hvad det er, der holder dig tilbage? Hvis du bliver klog på det, vil det også være nemmere for dig at kæmpe imod det.
Vi har lavet en guide til at træffe valg. Prøv at følge den. Det kan være nemmere at skubbe sig ud i noget ubehageligt, hvis man har set fordelene og ulemperne ved det sort på hvidt. Så det vil jeg råde dig til at gøre.
Dem kan du tage fat i
Du skriver, at du godt ved, hvem du vil tale med. Det er jeg rigtig glad for at høre. Det betyder, at du har tænkt over, hvem der kunne være gode at fortælle dine problemer til. Alligevel vil jeg for en god ordens skyld liste personer og steder op, hvor du kan tale om dine problemer.
• Tal med dine forældre
Du kan som det første gå til dine forældre. De vil ofte være de mennesker, der altid vil være der og stå klar til at hjælpe dig, når du synes, det hele er svært. Vi har lavet en lille guide til at snakke med forældre.
• Snak med nogen på din skole
Det kan være, at du har en lærer, du er rigtig glad for. Eller at der er en god sundhedsplejerske på din skole. Uanset hvad skal du ikke holde dig tilbage med at fortælle en voksen på din skole om, hvordan du har det. Hvis du er tryg ved dem, kan det være stedet at snakke. Du kan også kigge vores artikel igennem om at få hjælp på sin skole.
• Hiv fat i dine veninder
Veninder er altid gode, når man har det svært. De vil én det bedste, og fordi de er på ens egen alder, kan det være, at de har prøvet noget af det samme. De kan derfor fortælle, hvad de selv har gjort i en lignende situation. Eller komme med gode råd til, hvad du kan gøre i din situation. Har du set vores guide til at snakke med venner om svære ting? Hvis ikke, synes jeg, du kan give den et kig.
• Tag kontakt til hjælpetilbud
Nogle gange kan det være rart ikke at snakke med nogen, der kender en personligt. I de tilfælde er hjælpetilbud rigtig gode. Hvis du har lyst, kan du starte med at kontakte Børnetelefonen. Dem kan du ringe og skrive til eller chatte med – helt anonymt, hvis du har lyst. Der sidder nogle dygtige mennesker klar til at snakke med dig om lige det, du har brug for. Så du må endelig ikke holde dig tilbage.
Jeg håber, at du får fundet modet til at kunne fortælle nogen om dine problemer. Jeg ønsker dig i hvert fald held og lykke med det.
De bedste hilsner fra Mindhelper