Hej Mindhelper
Er en 15 årige piger, og siden november 2019 har jeg følt mig meget ensom. Er begyndt at tage afstand til min venner og undgår at snakke med andre. Vil helst sidde for mig selv uden at snakke med andre. I skole sidder jeg med min telefon, og holder mig til mig selv. Derhjemme er jeg på mit væresle og andre gange snakker jeg med min familie.
Føler mig bare mest tryg alene. Føler mig utyrk i andres selvskab, det føles som en stor uro i hele min krop. Føler jeg ødelægger begivhenden og gør stemmingen dårligere. Kan mærke når jeg kommer har dem jeg er sammen med ikke samme energi, som før jeg havde.
Ved mange ikke bryder sig om mig, jeg er indelukket omkring mit liv. Er nemlig ikke stolt omkring min fortid, og ved mange er ”sure” over jeg ikke åbner op omkring det. Men har ikke tillid til mennesker, og det har jeg ikke haft siden 7. klasse. Ved jeg er ensom, og vil gerne ændre det, ved bare ikke hvordan.

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det er mega hårdt at føle sig ensom og det kan være svært, at se sig ud af, hvordan man kan komme ud af ensomheden. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Hvis man føler at folk er sure på en, så er det helt naturligt også at komme til at føle sig utryg sammen med andre. Sådan tror jeg de fleste mennesker ville have det. Så kan man nemlig godt komme til at tvivle lidt på sig selv. Er det også det, som du oplever? Man kan også nemt miste tilliden til andre, hvis man ikke føler, at de ser en for den man er. Alle mennesker har brug for at føle, at de hører til. Det er helt naturligt. Derfor er det også så mega svært, at føle sig ensom.
Nogle gange er vi for hårde ved os selv
Du skriver, at du oplever at folk mister energien sammen med dig og du er bange for at ødelægge stemningen. Men jeg kommer til at tænke på, om det er rigtigt? For nogle gange så dømmer vi os selv meget hårdere end vi egentligt fortjener. Og derfor kan vi godt nogle gange komme til at tro, at vi ødelægger stemningen, uden det faktisk er rigtig. De her tanker kan dukke op, hvis man er utryg. Eller hvis man kæmper lidt usikkerhed på sig selv. Du kan prøve at læse mere om usikkerhed her. Der står nogle rigtigt gode råd til, hvordan man kan komme ensomhed og usikkerhed lidt til livs.
Om at være lidt ekstra modig
Det er helt normalt at komme til at trække sig og holde sig for sig selv, hvis man oplever ensomhed. Så kan man nemlig godt blive utryg sammen med andre og have mest lyst til at blive alene, hvor man er tryg. Men for at udfordre ensomheden er man nødt til at være lidt modig og komme ud af sin komfortzone. For det kan være nødvendigt at tage initiativet selv, hvis man gerne vil ændre på ensomheden. Det kan være mega svært og skræmmende, men det kan godt lade sig gøre. Jeg tænker, at dem fra din klasse måske slet ikke ved, at du godt kunne tænke dig, at være en del af fællesskabet? For dem kan det måske se ud som om, at du helst bare vil sidde alene med din telefon. Og så tænker de måske, at du måske ikke har lyst til at snakke med dem.
Hvis du gerne vil snakke med dem fra din klasse noget mere, så tænker jeg, at det kunne være en god idé, hvis du prøvede ikke at trække dig og sidde alene med din telefon i skolen. Så kunne du prøve at gå hen til nogle af de andre og se om ikke du kunne blive en del af samtalen. Det kan godt være, at det føles som om, at energien ændrer sig, når du kommer. Men det tænker jeg egentligt er helt normalt. Når der kommer en ny ind i gruppen, så er det helt naturligt, at man stopper med at snakke om det man lige havde gang i og ændrer fokuset lidt. Men så kan det være en god idé, ikke at trække sig tilbage, men at prøve at blive sammen med de andre og se, om ikke det kommer til at gå fint med energien alligevel? Jeg ved godt, at det er meget nemmere sagt end gjort. Men måske er det forsøget værd.
Behøver du snakke om fortiden?
Du skriver det her med, at du har oplevet nogle ting i fortiden, som du ikke har lyst til at åbne op om. Det tænker jeg egentligt er helt okay. Behøver i snakke om fortiden? Jeg tænker det er dit eget valg, om du har lyst til at snakke om det eller ej. Hvis der er nogle, som spørger ind til det, så kan du prøve at sige det helt ærligt “Jeg ved godt, at der er sket de her ting tidligere i mit liv og det er ikke noget, som jeg er særligt stolt af. Så derfor kunne jeg godt tænke mig, hvis vi måske ikke behøvede at snakke så meget om det”. Og der er så mange andre ting i kunne snakke om i stedet: fremtiden, skole, hobbyer, film, musik, lærerne og masser andet. De fleste mennesker vil respektere det ønske, hvis man er ærlig omkring det. Men hvis de ikke vil acceptere det, så kan du jo overveje om du har lyst til at snakke om det. Du kan også overveje om der er nogle enkelte ting, som du har det okay at dele med dem. Og ellers kan du jo overveje, om du overhovedet har lyst til at snakke med dem, hvis de ikke vil respektere dit ønske?
Vil det være rarere at møde nye mennesker?
Nogle gange så kommer ensomheden også fordi, at de mennesker man omgiver sig med måske ikke er de rigtige for en. Det kan der være rigtigt mange grunde til, men så kan det være smart, at prøve at se sig om efter en anden form for omgangskreds. Og det kan være rigtigt rart at lære nye mennesker at kende, som ikke har noget forhold til ens fortid. Du kan prøve at læse mere om, hvordan man møder nye mennesker her. Der står en masse gode tips til, hvordan man kan gribe det an. Og måske kunne det være en god hjælp for dig.
Snak med nogen om det
Jeg kommer til at tænke på, om du har prøvet at snakke med nogen om, hvordan du har det? Du skriver, at du har nogle venner og du snakker med din familie. Men nogle gange kan vi mennesker godt komme til at tro, at vi skal klare alle vores problemer selv. Men det er der ingen mennesker, som kan. Hvis du ikke har snakket med dine venner eller familie om ensomhedsfølelsen, så tænker jeg, at det kunne være en rigtig god idé. Og det måske allerede være med til, at få ensomhedsfølelsen til at føles lidt mindre. Det kan være super svært at tage sådan en snak, men du kan prøve at læse vores guide til at snakke om svære ting. Så kunne du måske få lidt hjælp og støtte fra dem, mens du prøver at bryde ud af ensomheden. Det kan være super rart og hjælpsomt.
Kender du Ventilen?
Kender du til foreningen Ventilen? Ventilen er en frivillig forening, som hjælper unge, der oplever ensomhed. Der kan man komme og få hjælp til at komme ud af ensomheden. Der kan man blandt andet komme og møde andre unge, som også oplever ensomhed. Det kan være et rigtigt rart og trygt fællesskab, at være en del af. Du kan læse mere om det på Ventilens hjemmeside. Det kan være, det er noget for dig.
Det er mega svært at opleve ensomhed og det kan hurtigt blive en ond cirkel, hvor man trækker sig, fordi man er utryg og nervøs for, hvordan de andre vil tage imod en. Men så kan det være en rigtig god idé, at gøre sit bedste for at snakke med dem omkring en alligevel, så man kan bryde med ensomheden. Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper