Hej.
jeg er en pige på 15 år og ved ik helt hvad jeg skal gøre, tror jeg har brug for en at snakke med en, men ikke mine forælder for føgler ikke de kan forstå mig og så er jeg bange for de vil dømme mig eller blive skuffet.
Mit broblem tror jeg at jeg føgler mig ensom…Ved ik hvordan jeg skal forklare, for der er så mange ting jeg tænker på. Har bare brug for at snakke med en voksen der kan forklare mig hvad jeg skal gøre og ik dømmer mig.

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det er helt vildt sejt, at du er kommet frem til, at du har brug for at tale med nogen. For det er ikke altid nemt. Men det kan godt være lidt svært lige at finde ud af, hvem man skal snakke med, og hvordan man tager hul på snakken. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er det første skridt på vejen
Du skriver ikke så meget i dit brev. Måske fordi det er lidt svært for dig at sætte ord på, hvad det helt præcist er, der fylder for dig lige for tiden. Det er helt okay. Sådan kan man godt have det, når man har det svært. Men det lyder som om, der er en masse svære tanker og følelser hos dig for tiden, som du kæmper med. Ensomhed er i hvert fald en super svær følelse, der kan gøre rigtigt ondt. Men du er ikke alene om at føle dig ensom. Sådan er der desværre rigtigt mange unge, der har det.
Men heldigvis så er der også rigtigt mange unge, der er kommet ud af ensomheden og har fået det godt igen. Og et af de første skridt på vejen til at komme ud af ensomheden, det er at tale med nogen om, hvordan man har det. Derfor er det også hammer-sejt og mega vigtigt, at du er kommet frem til, at du har brug for at tale med nogen. Og det giver også mega god mening, at du har brug for nogen at snakke med. For vi mennesker er nemlig bygget til at have brug for omsorg og støtte, når vi har det svært. Så når vi mærker svære tanker og følelser, så får vi tit automatisk lyst til, at der er nogen, vi kan snakke med, som vil lytte til os og forstå os.
Prøv at snakke med dine forældre
Der er rigtigt mange unge, der fortæller, at de ligesom dig ikke har ret meget lyst til at fortælle sine forældre om, at de har det svært. For eksempel fordi de er bange for, at deres forældre ikke vil forstå dem. Eller, at deres forældre vil blive skuffede over, at de ikke har det helt så godt, som forældrene måske går rundt og tror. Men langt de fleste forældre vil rigtigt gerne hjælpe, hvis deres børn har det svært. Og det er de færreste forældre, der bliver skuffede over, at man fortæller dem, at man har det svært. Tværtimod bliver de fleste faktisk rigtigt glade for, at man kommer til dem og fortæller dem ærligt om, hvordan man går og har det. Det er nemlig en tillidserklæring til dem, at man føler, at man kan det.
Derfor synes jeg også, at du skal prøve at snakke med dine forældre, også selvom du synes, at det er lidt svært. For hvis du ikke snakker med dem, så giver du dem heller ikke muligheden for at prøve at forstå dig. Det er nemlig sådan med tanker og følelser, at det ikke er noget, man kan se på hinanden. Derfor kan dine forældre heller ikke vide, at du kæmper med en masse svære ting, hvis du ikke fortæller dem det. Hvis du har brug for lidt idéer til, hvordan du kan tage samtalen med dine forældre. Så kan du kigge i vores artikel om at snakke med sine forældre om de svære ting. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan gøre det på en rar og tryg måde.
Kan du snakke med nogle andre voksne?
Jeg ved også godt, at det ikke er alle forældre, der er lige gode til at forstå sine børn. Så hvis det slet ikke dur at snakke med dine forældre, er der så nogle andre voksne i nærheden af dig, som du er tryg ved at snakke med? Det kunne for eksempel være en sød mormor eller en rar onkel. Præcis hvem det er, er ikke så vigtigt, så længe det er nogen, du føler dig tryg ved. Ellers kan du måske prøve at snakke med en lærer på din skole. For selvom ens lærere for det meste bare underviser, så har ens lærere faktisk også et ansvar for at hjælpe, hvis man kommer til dem og fortæller, at man har det svært. Og det vil de fleste lærere faktisk også rigtigt gerne, fordi de også holder af sine elever og vil dem det bedste.
Tag fat i Headspace
Du kan også tage fat i Headspace. Headspace er der nemlig lige præcis for, at man kan få nogen at tale med, hvis man er ung og har brug for at snakke med nogen. Og hos Headspace sidder der en masse søde og dygtige frivllige rådgivere klar til at snakke. De frivillige rådgivere i Headspace er der for at lytte til dig. Derfor skal de også nok gøre alt, hvad de kan for at prøve at forstå dig og hjælpe dig med, hvad du kan gøre for at få det bedre. Desuden kan du være helt anonym i Headspace, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Kender du Ventilen?
Jeg kommer også til at tænke på, om du kender til Ventilen? Ventilen er et sted, hvor man kan komme, hvis man føler sig ensom og møde andre unge, der har det lidt ligesom en selv. Selvom Ventilen ikke er et sted, hvor man kan komme og snakke med voksne, så kan det være rigtigt rart at komme der og møde andre, som også føler sig ensomme. For nogle gange kan de nemlig forstå lige præcis, hvordan man har det, på en helt anden måde end de voksne kan. Fordi de unge man møder i Ventilen står midt i nogle af de samme følelser som en selv.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har givet dig lidt idéer til, hvem du kan snakke med. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Så du ikke skal gå rundt med dine svære tanker og følelser alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper