Hej.
Jeg har ikke haft det særligt godt de seneste måneder. Hver dag føler jeg mig tom og har en trykkende følelse i maven/brystet.
Jeg har rigtig mange venner, men jeg føler mig hele tiden ensom. Mine venner holder tit fester og sådan noget uden at jeg er inviteret, og når jeg spørger om festerne lader de bare som ingenting. Tit når vi er sammen føler jeg bare at det bare er min krop der er til stede, men ikke mentalt. Og at jeg bare klistre et smil på mit ansigt, men i virkeligheden er jeg bare bange for at knække sammen. Jeg ved godt jeg bare skal finde nogle andre, men de er stadig søde piger og flinke nok at være sammen med.
I november begyndte jeg at cutte lidt, for at bare føle noget igen. De sidste par måneder har det været en ting jeg gjorde sådan 2-3 gange om ugen. Jeg ved godt at det er forkert og at jeg skal fortælle nogen om det, jeg har på en måde snakket med min mor men tror ik hun fattede hvad jeg mente og tror bare helle ik at hun ville forstå. Jeg tror bare at hun ville blive ked af det.
Jeg føler egentlig heller ikke at der er en god nok grund til at have det som jeg har, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for jeg kan slet ikke fortsætte på den her måde.

(15 år)
Kære Du
Det lyder til, at det er rigtig svært at være dig lige nu. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Det er normalt
Det kan være rigtig hårdt, når man både kæmper med ensomhed og selvskade. Du skriver også, at du ikke rigtig føler, at der er nogen grund til, at du har det, som du har det. Og det skal du vide er helt normalt. Rigtig mange unge, som er ramlet ind i en svær periode beskriver, at de ikke helt kan sætte fingeren på, hvad der er grunden. Sommetider er det måske en blanding af flere forskellige ting, og andre gange rammer de svære følelser uden, at der er en direkte grund til det. Derfor er det også normalt, at du ikke helt ved, hvorfor du har det, som du har det.
Ensomheden
Det gør hammerondt, når ensomheden fylder. Og ensomhed kan godt sætte sig som en tomhedfølelse og give en knude i maven. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du kan føle dig tom for tiden. For det lyder til, at du har det svært lige nu, og at ensomheden fylder hos dig.
Du skriver også, at du har rigtig mange venner, men at du stadig føler dig ensom. Og du skal vide, at det er normalt, at man kan føle sig ensom, selvom man har mange omkring sig. Det er der rigtig mange unge, som kender til. For ensomhed er ikke en unormal følelse. For nogle kommer den i perioder, og går hurtigt over igen, og for andre sætter den sig fast som en knude i maven. Og uanset hvad, så gør det ondt.
Og når ensomheden fylder, så kan det godt påvirke en rigtig meget. Så kan det måske også godt føles som om, at man ikke helt er til stede, når man er sammen med andre. For selvom man sidder med en masse mennesker omkring sig, så er det den klump af ensomhed i maven, som fylder. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du ikke altid føler, at du er helt tilstede, når du er sammen med dine venner
Heldigvis er der veje ud af ensomheden. I vores artikel Bryd ensomheden: 11 råd til dig, som føler dig ensom, står der en hel masse om, hvad ensomhed er. Og der er også nogle gode råd til, hvordan man bryder ensomheden. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som kan være hjælpsomt for dig?
Ventilen
Hvis du kan mærke, at du på et tidspunkt får overskud og lyst til at søge nye fællesskaber, så kan jeg varmt anbefale dig Ventilen. Ventilen er sted, hvor man kan komme og møde andre unge, som også kæmper med ensomhed. Og få en masse gode fællesskaber derigennem. De laver en hel masse fede ting, som at tage på ture, lave mad sammen, eller bare hænge ud. Og så er der nogle super søde frivillige der, som også hjælper og sørger for, at det er rart for alle, og der ikke er nogen, som føler sig udenfor. Ventilen findes i de fleste større byer, så dem kan jeg varmt anbefale dig.
Selvskade
Du skriver, at du i november begyndte at cutte for at føle lidt. Selvskade er ofte et tegn på, at der er nogle ting inde i en, som er rigtig svære. Og det lyder til, at tomhedsfølelsen fylder meget hos dig. Når den gør det, kan det måske være svært at være i og håndtere, og så kan lysten til at selvskade godt dukke frem. For i det korte øjeblik, hvor man mærker smerten, så er det ikke det svære eller tomhedsfølelsen, der fylder. Men selvskade bliver en ond spiral, for når smerten forsvinder, så dukker alle de svære følelser frem igen. Og så bliver lysten til at selvskade måske endnu stærkere.
Derfor skal du også have kæmpe ros for at række ud og skrive ind til os. Det at række ud, og bede om hjælp er nemlig noget af det allerbedste, man kan gøre, når man kæmper med selvskade. For heldigvis kan man med den rette hjælp godt komme ud af spiralen, så selvskaden ikke bliver ved med at fylde. I vores artikel om selvskade, står det lidt mere om, hvad man kan gøre, og hvor man kan få hjælp, når man kæmper med selvskade. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som kan være en hjælp for dig?
Kan du snakke med din mor igen?
Det er simpelthen også mega godt, at du har forsøgt at snakke med din mor om selvskaden. For som du selv skriver, så er det rigtig vigtigt at fortælle nogen om det.
Nogle gange, når man fortæller noget, så tænker man måske, at det er tydeligt, hvad det er, man taler om. Men det er ikke altid, at ens forældre helt forstår, hvad der er, man prøver at få sagt. Derfor kan det også være en god ide, at sige det som det er.
Så måske du kunne prøve at snakke med din mor igen? Og fortælle hende om selvskaden. For man må gerne bekymre sine forældre. Det er det de er der for. Og de fleste forældre vil rigtig gerne vide, når deres børn har det svært, så de kan hjælpe og støtte dem. Også selvom de måske ikke helt kan forstå, hvorfor man gør, som man gør.
I vores artikel om at snakke med forældre om svære ting, står der nogle gode råd til, hvordan man kan få fortalt sine forældre om de ting, som man gør og bøvler med. Så måske der er nogle af rådene i den, som du kan bruge til at få åbnet op for snakken med din mor?
Hvis det slet ikke dur, at snakke med din mor igen, kan du også snakke med en anden voksen. Fx en lærer, en tante eller en helt tredje, som du er tryg ved. Det vigtige er nemlig bare, at du ikke går med det alene.
LMS
Jeg kommer også til at tænke på, om du kender LMS? LMS står for Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Og det er et tilbud, hvor man kan få hjælp og rådgivning om selvskade. De frivillige er vant til at snakke med folk, som har det svært, og de ved en hel masse om, hvordan det er at kæmpe med selvskade. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man bøvler med svære ting. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Du kan både ringe til dem, chatte med dem eller skrive en SMS. Så dem kan du trygt tage fat i.
Tag et smut til lægen
Når man har det svært og kæmper med selvskade, kan det være en rigtig god ide, at tage et smut til lægen. For læger ved en hel masse om kroppen. Både hvordan den fungerer udenpå, men også hvordan den fungerer indeni. Derfor er lægen også rigtig god at snakke med, når man har det svært. For så kan lægen også hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er på spil hos dig. Og om der måske er noget hjælp, som ville være rart for dig.
I vores artikel om at snakke med lægen om svære ting, står der lidt mere om, hvordan det er at gå til lægen, når man har det svært.
Det kan være hammerhårdt både at kæmpe med ensomhed og selvskade. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de varmeste tanker din vej, og håber at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. For du fortjener at få det godt igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper