Hej Mindhelper
Jeg kan mærke at jeg virkelig savner den følelse af at være i familie.
Lige nu bor jeg sammen min kæreste, men jeg har boet i plejefamilie før, min mor bor i udlandet og min far døde for 2 år siden. Jeg kan til tider føle mig virkelig ensom. Og det er svært at snakke med mine venner omkring det, der mange af dem kan ikke relatere til min situation. Jeg kan blive så sur inde i med dem der har deres forældre tæt og når jeg hører folk omkring mig sige, at de skal hjem til deres forældre i ferien eller at de glæder sig til at holde jul med familien. Jeg misunder dem så meget, også mine hel tætte venner. Jeg føler at det eneste jeg har er min kæreste, hvilket jeg også er vild glade og taknemlig for. Men det er svært, fordi jeg føler at jeg er helt alene.

(20 år)
Kære du
Det giver mening, at du synes det er svært at snakke med dine venner og kæreste om den ensomhed du føler. For de kender jo ikke til følelsen.
Og derfor kan de måske også have lidt svært ved at sætte sig ind i, hvordan det er at være dig.
Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Hvorfor gør det ondt at være ensom?
Det kan være rigtig hårdt og drænende, at gå og føle sig ensom. Man kan føle, at der er ingen, der forstår én eller at man er helt alene i verdenen. Men hvorfor gør det egentlig så pokkers ondt at føle sig ensom? Og hvorfor føler vi det?
Følelsen af ensomhed kommer helt tilbage fra dengang vi levede på savannen. Dengang gav det nemlig bedst mening for os mennesker, at leve i store flokke. For hvis vi gjorde det, så var der mindre chance for at blive spist af rovdyr.
Derfor var følelsen af ensomhed, hvor krops måde at fortælle os “Hey, bliv så lige en del af gruppen, så du ikke bliver spist!”.
Selvom der ikke er rovdyr, der prøver at spise os hele tiden, så hænger følelsen stadig fast den dag i dag. Derfor er det vigtigt at huske på, at det er en helt normal og naturlig følelse. Faktisk er det så normalt, at alle mennesker føler sig ensomme fra tid til anden.
Du er ikke alene
Ensomhed er noget vi alle sammen oplever fra tid til anden. Men nogle gange, kan det blive ved i rigtig lang tid. Og det kan både være rigtig hårdt, men også super ubehageligt.
Derfor er det også vigtigt for mig at fortælle dig, at du ikke er alene. Faktisk er der undersøgelser, der viser, at hele 20% af unge i Danmark føler sig ensomme.
Jeg siger ikke, at de har det præcis ligesom dig. Men fælles for dem alle er, at de på en eller anden måde, alle sammen føler sig ensomme. Og nogle af dem skriver endda ind til os.
Hvis du kunne tænke dig at læse nogle af de spørgsmål de stiller, kan du prøve at læse brevkassespørgsmålet: Jeg føler mig ensom. Meget ensom og Jeg er begyndt at blive ensom.
Det med familie og ensomhed
Når jeg læser dit brev, så lyder det til at din ensomhed handler mere om familie end venner. For du skriver, at du har en super sød kæreste og tætte venner. Men alligevel føler du dig ensom.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om det primært handler om en følelse af en slags familie-ensomhed?
Hvis det gør det, kommer jeg til at tænke på, om du mon har nogle bedsteforældre, onkler, mostre eller lignende som du kan se noget mere?
Hvis ikke, kan du så bruge mere tid med din kærestes familie? Selvom det ikke er det samme, kan det nogle gange være rart at have en slags base, som man kan komme hjem til. Måske kan I endda holde jul sammen?
Tag fat i din kommune
Når man går og føler sig ensom, kan det være rigtig rart at få noget hjælp. Derfor vil jeg også gerne lige prøve at dele nogle af de steder, du måske kan finde noget hjælp.
En af de steder, er din kommune. Rigtig mange af de større kommuner har tilbud om rådgivning og støtte til tidligere anbragte unge.
Det er forskelligt fra kommune til kommune, hvad de har af tilbud. Nogle kommuner tilbyder rådgivning og vejledning, mens andre har støttegrupper. Du kan prøve at tage fat i din kommune, og høre om de har nogle tilbud der kunne give mening for dig?
Prøv at kontakte DAV
Hvis du synes det kunne være rart at spejle dig i og få hjælp af nogen, som står i samme situation som dig, kan jeg varmt anbefale dig at kontakte De Anbragtes Vilkår.
De Anbragtes Vilkår, også kaldet DAV, er en organisation der kæmper for nuværende og tidligere anbragte børns vilkår. Organisationen er startet af unge og voksne, som selv har været anbragt.
Derfor kan de være rigtig gode at tale med, hvis du har nogle spørgsmål til dine rettigheder eller kunne tænke dig noget hjælp til alt det med kommunen. Det kan være du her kan møde nogen, som bedre kan forstå dig?
Har du hørt om Ventilen?
Her til sidst kommer jeg til at tænke på, om du har hørt om Ventilen? Ventilen er et mødested for unge, der føler sig ensomme.
Det vil sige, at det er et sted man kan komme og møde andre unge, der også føler sig ensomme på den ene eller anden måde.
Det kan nogle gange være rigtig rart at møde andre, som har det på samme måde som en selv. Og finde ud af, at man ikke er alene om at have det sådan.
Hvis det lyder som noget for dig og noget som du mod på, så kan jeg varmt anbefale dig at tage til en af deres arrangementer. Du kan se, om de mødes et sted, som er tæt på dig, inde på deres hjemmeside.
Det kan være svært at gå og føle sig ensom. Derfor håber jeg også at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg hepper på dig og sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper