Hej Mindhelper
Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op med mig selv længere, det er som om, jeg ikke kan være glad mere, det er som et kæmpe dybt hul i mit hjerte, som er fyldt med smerte. Så snart jeg er hjemme, så rammer det mig, og jeg kan intet gøre ved det, bare vente til smerten holder op for en kort stund. Jeg savner alle, men hvem? Jeg føler pludselig at ingen holder af mig, at jeg bare er blevet det ‘nemme’ offer, Igen… Hvad gør jeg galt? Jeg føler jeg har svigtet, men uden at være til stede? Hvordan er det muligt, at blive hadet når man ikke engang har været der? Jeg tør ikke se mine ‘venner’ i øjnene, for jeg ved ikke hvad de tænker om mig. Jeg vil gerne spørge, men jeg er for bange. Lille, skrøbelig, som er nem at vælte, og det er også det, der gør mig til det nemme offer. Men hvorfor skal det være sådan? Det kan umuligt være den eneste grund, til det enorme had, men hvor kommer det fra? Jeg har uendelige spørgsmål som jeg ikke selv kan svare på. Men jeg vil have et svar.

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Det lyder som om, at der er meget, som gør ondt inde i dig i øjeblikket. Og du står lidt tilbage med en følelse af, at det ikke helt giver mening, at det skal være så svært mellem dig og din omgangskreds. Er det rigtigt forstået? Jeg er i hvert fald glad for, at du har skrevet herind og fortalt os om det. For det er nogle rigtigt svære tanker og følelser, du går rundt med helt alene.
Ensomhed
Når jeg læser dit brev, så kommer jeg til at tænke på, om det måske er ensomhed , du oplever? For det lyder til, at du føler dig udenfor i din vennegruppe. Og har en følelse af, at de andre måske slet ikke kan lide dig. Det tænker jeg må være en super hård følelse at gå rundt med i kroppen. For vi mennesker har allesamme brug for at føle, at vi passer ind og at folk holder af os. Sådan er vi bygget. Derfor er det også så mega svært, hvis vi føler os udenfor, når vi er sammen med andre. Og derfor er det også super sejt, at du åbner op og sætter ord på, hvordan du har det.
Er de de rigtige venner for dig?
Du skriver, at du ikke kan forstå, at folk ikke kan lide dig? Og at du ikke tør snakke med nogle af dem om det. Men jeg kommer også til at tænke på, om du er sikker på, at de ikke kan lide dig? For nogle gange er vi vores egne største kritikere og så dømmer vi os selv meget hårdere, end vores omgangskreds gør. Hvis dine venner er søde mennesker, så tænker jeg også, at de gerne vil have, at du føler dig tryg og velkommen sammen med dem. Hvis de ikke er søde mod dig, så kan du overveje, om det måske egentligt ville være rarere for dig, at trække dig fra de venner og prøve at se dig om efter nogle andre, som behandler dig pænere? For hvis de er ubehagelige over for dig, så er det måske slet ikke dens slags mennesker, som du har brug for i dit liv?
Du kan prøve at læse vores artikel med råd til dem, som oplever ensomhed. For der står nogle rigtigt gode råd til, hvordan man kan bryde den onde cirkel og komme til at blive en del af det sociale igen. Vi har også skrevet en artikel om, hvordan man møder nye mennesker, hvis du kommer frem til, at det vil være bedre for dig, at kigge efter nogle venner, som er mere rigtige for dig.
Mobning?
Når du skriver, at de andre hader dig og du er et nemt offer, så kommer jeg til at tænke på, om du oplever de andre mobber dig? For mobning er virkeligt hårdt at opleve og kan give ar på sjælen. Derfor er det også hammervigtigt, at mobningen bliver stoppet, hvis det er det, du oplever. Du skriver ikke så meget om, om de gør noget mod dig eller hvordan de behandler dig. Hvis det er venner, som du går i klasse med, så kan det være en rigtig god idé, at snakke med en lærer om, hvad der sker. For så skal læreren og skolen sørge for, at mobningen bliver stoppet, så du kan få lov til at være i skolen i fred. Du kan læse mere om mobning her og hvordan det kan blive stoppet.
Er der en af dem, som du er tryg ved?
Jeg kommer til at tænke på, om der er en af dine venner, som du er mere tryg ved, end de andre? For så kan du måske prøve at skrive til eller snakke med den person om, hvad du oplever i øjeblikket. Nogle gange kan det være nemmere, hvis man kun er 2 der snakker sammen. Og måske vil din ven så kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvad der lige sker i øjeblikket, siden det er så svært for dig at blive en del af det sociale. Måske er der sket noget, som du ikke har opdaget? Måske har vennerne, slet ikke noget imod dig. Eller måske er der nogle helt andre grunde, som du ikke ved endnu.
Det kan selvfølgelig være super sårbart og svært at tage sådan en snak. Og jeg kan sagtens forstå, hvis du tænker “ej, det tør jeg slet ikke” Men samtidigt tænker jeg også, at du er super forvirret i øjeblikket og derfor kunne det måske være hjælpsomt, at gøre det alligevel? Du kan eventuelt læse vores artikel om at snakke med sine venner om svære ting. Der står nemlig nogle rigtigt gode råd, som kan hjælpe en med at få taget hul på de svære snakke.Så du måske kan få lidt klarhed over det hele.
Snak med dine forældre
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med dine forældre om, hvad du oplever? For hvis man har det rigtigt svært med det sociale, så kan det være super rart at få lidt støtte og pusterum, når man så er hjemme igen. Så hvis du er tryg ved at snakke med dine forældre, så kunne det måske være rigtigt rart for dig. Og du vil kunne få ekstra øjne og en hjælpende hånd til, hvordan du kan håndtere smerten.
Tag fat i Ventilen
Kender du til det der hedder Ventilen? Ventilen er en forening, som hjælper unge, der oplever ensomhed. Der kan man komme og møde andre unge, som godt kender til følelsen af at stå alene. Det kan være en super rar måde at møde nye mennesker på og få et pusterum for nogle af de tanker og følelser, som kan presse på, når man føler sig udenfor. Måske kunne Ventilen være en mulighed for dig. Du kan se en oversigt over hvor deres tilbud ligger inde på deres hjemmeside. De er super søde og skal nok tage godt imod dig, hvis du har lyst til at prøve det af.
Det lyder som om, at der er rigtigt mange svære ting, som fylder for dig i øjeblikket – især i forhold til det sociale. Men jeg krydser fingre for, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og jeg håber på, at det kommer til at gå rigtigt godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper