Hej
Jeg er ret ensom.
Især når vi skal have hjemmeundervisning.
I pauserne ser jeg film og igår så jeg Harry potter færdig. Jeg følte at jeg var med i filmen og at jeg var en del af et fællesskab. Hver gang jeg ser en god serie eller film ville jeg ønske at det var rigtigt. Jeg ville ønske at jeg turde sig og gøre det jeg havde lyst til og at mit liv var mere spændene. Når jeg har set serien/filmen færdig er det som om jeg får en depression. Som om det var virkelighed og at jeg faktisk bliver holdt uden for fællesskabet når serien/filmen er slut. Det lyder måske lidt mærkeligt, men jeg føler bare ikke at der er nogen mening med livet. Jeg er så ensom.

(Pige, 13 år)
Hej Pige på 13 år
Ensomhed er en super hård følelse, som kan gøre en rigtigt ked af det og fortvivlet. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er helt normalt
Det lyder som om, at de film og serier du ser, kommer til at føles helt virkelige, mens du ser dem. Så når serien eller filmen er slut, bliver du helt trist over, at det ikke er virkelighed. Selvom jeg godt kan forstå, hvis det føles lidt mærkeligt, så er det slet ikke en mærkelig ting at opleve, når man er blevet færdig med en god film eller serie. Det er faktisk helt normalt, og jeg tænker, at der er mange, der kan nikke genkendende til den følelse.
Det er noget, der sker, fordi vores hjerne kan blive lidt snydt, når vi ser film eller serier. Hvis det er en film eller en serie, som man bliver fanget af. Så lever ens hjerne sig nemlig så meget ind i det, man ser, at man lidt kommer til at føle sig som en del af det. Når filmen så er slut, så kan det hele komme til at føles trist og tomt, fordi man pludseligt bliver revet ud af filmens virkelighed og tilbage til sin egen.
Det kan måske især komme til at føles hårdt, hvis man også kæmper med nogle svære følelser som for eksempel ensomhed. For så har det måske også været lidt en rar pause fra ensomheden at leve sig ind i filmen eller seriens virkelighed i stedet for at mærke ensomheden.
Du er ikke alene
Du skriver, at du føler dig rigtigt ensom. Og at det især er, når der er hjemmeundervisning, at du føler dig ensom. Det tænker jeg, giver rigtigt god mening. For når man har hjemmeundervisning, så er man rigtigt meget alene derhjemme. Måske er der lidt videoundervisning ind imellem, men ellers så er man bare alene med sig selv og sit skolearbejde, og så er det virkeligt nemt at komme til at føle sig alene og ensom. Det er der rigtigt mange både unge og voksne, der oplever under corona, hvor rigtigt meget foregår hjemme i stedet for i skolen og ude blandt andre mennesker.
Vi mennesker er nemlig flokdyr, så vi er slet ikke designet til at være så meget alene, som mange af os er lige nu. Vi er designet til at være ude blandt andre mennesker, for det har været vigtigt for, at vi kunne overleve engang. Hvis vi gik alene på savannen, så var der nemlig meget større risiko for at dø af sult eller blive spist af en bjørn. Derfor er ensomhed også en svær følelse. Men som jeg skrev, så er du langt fra alene om at føle dig ensom for tiden. Og der er heldigvis også en vej ud af ensomheden, også selvom det er svært at mødes ansigt til ansigt for tiden. Det første skridt er at fortælle nogen, at du føler dig ensom. Det skriver jeg noget mere om i de næste afsnit.
Snak med nogen
Det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med nogen om, at du føler dig ensom. Ensomhed er nemlig sådan en følelse, der nemt kan komme til at bygge sig op inde i en, så den kommer til at fylde mere og mere, hvis man går alene med den. For hvis man ikke snakker med nogen om, at man føler sig ensom, så er man jo faktisk alene med ensomheden. Derfor er det første skridt ud af ensomheden også at fortælle nogen, hvordan man har det, så man kan få noget hjælp til at få det godt igen.
Så jeg tænker på, om der mon er nogen i nærheden af dig, som du kan snakke med? Det kunne for eksempel være dine forældre. De fleste forældre vil nemlig rigtigt gerne hjælpe, hvis man har det svært. Men det kan også være en god søster eller bror, en sød lærer på din skole eller en helt tredje person. Det vigtigste er nemlig ikke, hvem du starter med at snakke med. Det vigtigste er, at du får snakket med nogen, så du ikke skal gå med ensomheden alene.
Tag fat i BørneTelefonen
Du kan også altid tage fat i BørneTelefonen, hvis du har brug for at snakke med nogen. Hvis man er barn eller ung, og har brug for nogen at snakke med, så sidder der nemlig altid nogle frivillige rådgivere klar til at tale hos BørneTelefonen. De frivillige rådgivere har snakket med mange unge, der af alle mulige forskellige grunde har haft brug for nogen at snakke med. Så de er vant til at snakke med unge, som har det svært. Du kan være helt anonym hos Børnetelefonen, hvis du helst vil det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, som har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Så du ikke skal gå med ensomhedsfølelsen helt alene, for det er der ikke nogen, der fortjener. Heller ikke dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper