Hej Mindhelper
Hej, jeg har længe ville snakke med nogen men vil ikke gøre min mor bekymret og spørge om jeg kan gå til psygolo. Har ikke rigtig nogen venner i skole, har sagt til min mor jeg ville flytte skole, hun sagde vi skulle vente og se, elsker lærerende og eleverne, er bare rat alene og har ikke rigtig nogen at være samme med, føler ikke rigtig der nogen der kan lide mig udover min familie, har mest online venner, men vil også godt have nogen at være sammen med jeg kender i virkeligheden. Har virkelig et dårligt selvtillid og tænker heletiden på jeg føler mig for tyk, folk siger ej stop du ikke tyk, men det føler jeg selv😔 Der også den her pige i min klasse, der fx kalder mig barnlig. Tager alt meget til mig og tænker over det. Kan tit heller ikke sove fx i går aftes lå jeg i ca 2 timer og prøvede at sove. Er vær dag trist forkælligt hvor meget, de fleste dage græder jeg. Er også nogen gange bange folk kikker ind i mit hus eller står bag vinduet og kikker ind. Går bare rundt i frikvaterende alene næsten vær frikvater. Orker tit ikke at lave lektier kun nogen gange. Jeg er også ordblind, derfor er jeg heller ikke så hurtig. Der er også sket flere ting, har bare ikke plads til det.

(13 år)
Kære Du
Det lyder som om, at du går med nogle rigtig svære tanker for tiden. Og at du ofte føler dig trist. Derfor er jeg meget glad for at du har skrevet herind og fortalt om dine oplevelser. For dem skal du ikke gå med alene.
Ingen vil være alene
Du skriver, at du går meget rundt alene i frikvartererne ovre i skolen. Og at du ikke rigtig synes, at du har nogle venner. Det lyder ikke som en rar situation at være i. Vi mennesker vil nemlig gerne have nogle at være sammen med. Og stort set ingen kan lide, at gå rundt og være alene. Det kan nemlig gøre en rigtig trist, og man kan også hurtigt komme til at føle sig lidt ensom.
Selvtillid er vigtigt
Du skriver også, at du har dårlig selvtillid og føler dig for tyk. Det er meget normalt, at være lidt usikker på sig selv som ung, men sommetider kan tankerne komme til at fylde rigtig meget.
Der kan være forskellige grunde til, at ens selvtillid er dårlig. Nogen gange kommer de negative tanker indefra. Og hvis man går og tænker grimme tanker om sig selv, kan det gøre det svært at være social. For så kan man komme til at bruge meget tid på at bekymre sig om, hvad de andre mon tænker om en. Og så kan det på en måde være lettere for en, ikke at skulle være sammen med andre. For så undgår man ihvertfald, at skulle bruge en masse krudt på, at bekymre sig om, hvad de tænker. Giver det mening?
Andre gange kan det også være hårdt for selvtilliden, hvis man er et sted, hvor man ikke føler sig helt tilpas. Og hvis man bliver kaldt barnlig af en klassekammerat, er det klart, at det kan gøre en lidt usikker. For det er ikke fedt at få at vide. Hvis du godt kunne tænke dig at prøve at arbejde med din selvtillid, kan du kigge på denne her artikel. Her kan du få 5 øvelser, designet til at give bedre selvtillid.
Kan du starte til en fritidsaktivitet?
Du skriver også, at du godt ikke tænke dig at have nogle venner i virkeligheden. Det giver god mening, for det kan sommetider være rart, også at have nogle venner, man kan ses med face to face.
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har tænkt på, at starte til en fritidsaktivitet? Det kan nemlig være en super god måde, at møde nye venner på. For der kan man møde en masse nye mennesker, og man har allerede en ting tilfælles – nemlig fritidsinteressen. Så måske kan du prøve at tænke på, om der kunne være et eller andet, der kunne være sjovt at starte til. Det kan være alt fra sport, til tegning og maling, eller måske noget helt tredje.
Du kan prøve at kigge på denne her artikel, om hvordan du møder nye mennesker. Her er der lidt tips og tricks der kan være gode at have med sig, hvis man gerne vil ud og møde nye mennesker.
Tal med din mor
Du skriver i dit brev, at du ikke vil gøre din mor bekymret, ved at fortælle hende, hvordan du egentlig har det. Det er helt naturligt at tænke sådan, men det er vigtigt for mig at sige, at det er helt okay, at man som ung, gør sine forældre bekymrede. For ens forældre er der nemlig, for at kunne hjælpe en, især når der er noget der er rigtig svært.
Derfor er mit bedste råd til dig også, at du får snakket med din mor, om alt det du har skrevet i dit brev. For det er vigtigt at du ikke går med tingene alene.
Snak med en lærer
Jeg tænker også, at det ville være en god ide, at tale med en lærer på din skole om, at du ikke synes, du har nogen venner i klassen. For lærernes opgave er også, at hjælpe eleverne til at have det godt socialt i klassen. Og nogen gange har man brug for lidt hjælp, hvis man går og føler sig lidt alene i skolen. Og jeg tror, at rigtig mange lærere har prøvet at have elever, som ikke rigtig synes de havde nogen at være sammen med i frikvartererne.
I Headspace vil de altid lytte
Et sted der også kunne være godt at tage fat i er Headspace. Hos Headspace arbejder der nogle rigtig søde og dygtige frivillige, som altid sidder klar til at lytte. Alle slags problemer er velkomne her. Og de frivillige er vant til at tale med unge, så de vil altid prøve at gøre det på en måde, hvor du kan føle dig tryg. Det er gratis at komme I Headspace, og du kan være anonym, hvis du helst vil det.
Jeg krydser fingre for, at der er noget i mit svar du har kunne bruge. Og så håber jeg, at du får talt med din mor om hvordan du har det, så du ikke skal gå med de svære følelser alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper